معتمدی مطرح کرد؛

حوزه پژوهش قربانی کاهش بودجه جاری دانشگاه‌ها

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به کاهش بودجه جاری دانشگاه‌ها گفت: حوزه پژوهش اولین قربانی نبود اعتبار کافی خواهد بود.

معتمدی به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، به مناسبت هفته پژوهش، فرصتی پیش آمد تا دانشگاه‌های مختلف در سراسر کشور از برترین پژوهشگران و فناوران حوزه‌های مختلف علمی تقدیر و تجلیل شود.

در این میان دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان یکی از برترین قطب‌های صنعتی کشور در آموزش و تربیت مهندسان و پژوهشگران نخبه، و با توجه به جایگاهی که در سطح ملی و بین‌المللی دارد، به واقع نقش مهمی در ارتباط فارغ‌التحصیلان با صنعت و جذب بیشتر آن‌ها در بازار کار داشته است. از این رو این موسسه عالی آموزشی، برای بازدهی بیشتر نیاز‌ها و مطالباتی دارد که اگر مرتفع نشود، می‌تواند سرعت توسعه و پیشرفت کشور را خصوصا در شرایط تحریم تحت تاثیر قرار دهد.
در همین رابطه سید احمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیر کبیر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گفت: اگر دانشگاه‌ها بخواهند که بیشتر درگیر بحث‌های کاربردی باشند نیاز به زیر ساخت‌هایی از جمله آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های قوی‌تر دارند. کمکی که دولت می‌تواند به دانشگاه‌ها داشته باشد افزایش اعتبارات است. در کنار کمک‌های دولت، دانشگاه هم باید اقداماتی از قبیل بازنگری دروس، مهارت افزایی، کارآفرینی، گرایش به سمت پروژه‌های کاربردی مورد نیاز صنعت و خدمات انجام دهد.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه بخش‌های صنعتی و خدماتی باید توجه بیشتری به استفاده از محصولات داخل داشته باشند، تاکید کرد: توجه بیشتر مستلزم وضع و تدوین قانون‌ها و آیین نامه‌های مناسب است. مجلس شورای اسلامی می‌تواند با تدوین قوانین مناسب کمک موثری داشته باشد؛ بنابراین یک زنجیره کاری باید اتفاق بیافتد، نمی‌توانیم بگوییم که فقط دانشگاه یا صنعت و یا فقط دولت می‌تواند کمک کند همه باید تلاش کنند و مدل مناسبی را طراحی کنند.


بیشتر بخوانید: جذب دانشجویان در حوزه صنعت در گرو افزایش مهارت آن‌هاست


او افزود: وزارتخانه‌هایی مانند وزارت علوم و همچنین معاونت فناوری ریاست جمهوری که در حاکمیت هستند می‌توانند علاوه بر کمک‌های مادی که دارند به عنوان کاتالیزور مدل‌های مناسبی را برای کشور طراحی کنند که بر اساس آن‌ها پیش رویم.

معتمدی در پایان با اشاره به اینکه کاهش بودجه دانشگاه‌ها، به بخش‌های مختلفی لطمه می‌زند، یادآوری کرد: مشکل اصلی این است که وقتی بودجه جاری دانشگاه‌ها به طور کلی کاهش پیدا کند اولین بخشی که لطمه می‌خورد حوزه پژوهش است؛ چرا که مسائل جاری مانند حقوق افراد، تغذیه و خوابگاه جزء نیاز‌هایی است که باید تامین شود و اگر این اولویت‌ها انجام نشود و بودجه‌ها کاهش پیدا کند مهمترین بخشی که مورد آسیب قرار می‌گیرد بخش پژوهش خواهد بود. متاسفانه این اتفاق هر ساله رخ می‌دهد بنابراین اگر بودجه جاری را بتوانند ارائه دهند قطعا کمک بزرگی به این حوزه خواهد شد در واقع اختصاص اعتبار بیشتر مطالبه دانشگاه از وزارت علوم است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۰۵ دی ۱۳۹۸
فعلا بودجه ن واجبه
آخرین اخبار