یک کارشناس صنعت خودرو درباره تفاوت سوخت و استفاده از گاز LPG و CNG توضیحاتی داد.

تفاوت سوخت LPG و CNG در چیست؟امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: تولید خودرو‌های پایه گاز سوز به حدود ۲۰ تا ۲۵ سال پیش باز می گردد. اولین سری‌ از تولید خودروهای پایه گاز سوز  در ایران بر مبنای نفت بود که  به اصطلاح به آن (Liquied petrol gass)  یا همان LPG می گویند.

او بیان کرد: کشور‌های نفت‌خیزی مانند ایران که سوخت های فسیلی دارند، باید در مصرف سوختشان در کشور یک توازنی داشته باشد که به اصطلاح به آن‌ سبد سوختی می گوییم یعنی از تولید یک بشکه نفت، باید مقداری بنزین و گازوئیل نیز حاصل شود اما به دلیل اینکه روی بنزین بیشتر تمرکز داشتیم، موارد دیگر کمتر مورد توجه بوده است.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: با توجه به اینکه در سال‌های گذشته واردات بنزین داشتیم این بحث مطرح شد که باید سبد مصرف سوخت متوازن باشد که در آن زمان استفاده از  LPG یکی از ساده‌ترین کار‌ها بود. اما زمانی که از گاز مایع (LPG) استفاده می کنید،  استهلاک  خودرو بالا می‌رود و موتور خیلی زود احتیاج به تعمیر پیدا می‌کند به همین دلیل زمانی که از کنار خودرو گازسوز با مکانیزم قدیمی رد شوید بوی گاز بلند می‌شود که علت آن استهلاک بالاست.


بیشتر بخوانید: نگاهی به نحوه کار گیربکس اتوماتیک +عوامل مخرب گیربکس اتوماتیک


او با اشاره به اینکه گاز مایع مزایای کمی دارد، ادامه داد: گاز مایع را به راحتی می توان صادر کرد. پس از آن روی گاز طبیعی ( NG)  تمرکز شد. این محصول را به ۲ صورت کامپرس (CNG) یا مایع (LNG ) که برای انتقال گاز بین کشور‌ها استفاده می‌کنند و هم فعلا کاربرد تجاری روی خودرو‌ها ندارد، می‌توان استفاده کرد. 

کاکایی افزود: به دلیل اینکه  LPG مکانسیم ساده‌ای دارد، هنوز در بسیاری از شهرستان‌های اطراف مرز از آن استفاده می‌کنند و  در کارگاه بی‌حساب و کتاب از آنها استفاده و وسایل را  گازسوز می‌کنند که کار بسیار خطرناکی است. این گاز در صورت نشتی روی زمین می ماند که اگر جمع شود باعث انفجار خواهد شد.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: برای جلوگیری از احتراق گاز طبیعی باید موتور را خنک نگه داشت در غیر این صورت باعث اصطحلاک سریعتر موتور می‌شود.  CNG در حالتی که درست طراحی شده باشد کمترین آلودگی سوخت‌های فسیلی را دارد؛  سوخت های فسیلی ترکیبی از کربن و هیدروژن هستند که وقتی می‌سوزد مانند آب H۲O می شود و زمانی که کربن می‌سوزد CO۲ می‌دهد که همان دی‌کسید کربنی (گاز گلخانه ای) است و باعث بالا رفتن دمای طبیعت می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۳
در انتظار بررسی: ۰
Canada
رضا
۱۰:۳۱ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
لطفا با کارشناسان صحبت کنید یا حداقل فردی با اطلاعات عمومی متوسط بچه ها که چیزی درباره سوخت نمیدونن مخصوصا بچه های زیر ده سال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۰۸ مهر ۱۳۹۹
طبق گفته کارشناسان چون عدد اکتان این سوخت فسیلی بیش‌تر از عدد اکتان بنزین (۸۵-۹۷) است معمولاً باعث کارکرد بهتر موتور و جلوگیری از کوبش آن می‌شود. همچنین به دلیل انتشار آلاینده کمتر نسبت به بنزین و گازوئیل، راهکاری برای کاهش آلودگی هوا خواهد بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۰۸ مهر ۱۳۹۹
ال پی جی اکتان ۱۰۰ تا ۱۱۰ داره و خیلی از بنزین بهتر هست چه برسه به سی ان جی
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۴:۵۵ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
سلام من یه سمند ای اف سون دارم موندم ال پی جی کنم یا سی آن جی لطفا راهنمای کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۵ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
Lpg بهتره،،، ماشینن من گانه سوز هست،،وقتی به یک سربالایی میرسی متوجه میشی قدرت ال پی جی چیه
از دروغ میگن اکتان cngبالاست پس چرا کم میاره،،تنها خوبی که داره جایگاه داره و کمی ارزون تره،،خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
به هر نحوی فقط به مردم ظلم میکنید من 6ساله ال پی جی مصرف میکنم موتور ماشینم هم مثل ساعت کار میکنه
Iran (Islamic Republic of)
م ک
۱۸:۲۳ ۱۰ تير ۱۳۹۹
اگر اتصالات گازLPGدرست وصل شود اصلا بوش داخل ماشین نمیاد ضمنا علت رویکرد دولت به CNG راحت بودن تدارک آن از طریق لوله گازسراسری است ولیLPGباید از طریق تانکر تدارک شود وبرای دولت سخت است علت عدم حمایت دولت ازCNG این است والا LPG بهتر ازCNGاست کیه که ندانه
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۲۱:۲۹ ۰۸ تير ۱۳۹۹
دوستان من سمند معمولی دارم مدل ۸۳ تازگیا یه مخزن ۸۰ لیتری ال پی جی نصب کردم اما همش ۳۰۰ کیلومتر رفتم و تموم شد با اینکه خیلیا میگن باید ششصد هفتصد کیلومتر بره.. کسی میدونه دلیلش چیه کمکم کنه؟؟
Iran (Islamic Republic of)
منصور دینی
۲۲:۴۴ ۰۱ تير ۱۳۹۹
با سلام خدمت دوستان ال پی جی برای موتور ضرر نداره چون مایع است ولی سی ان جی خشک وبرای موتور خوب نیست فشار گاز مایع در مخزن ده اتمسفر است ولی سی ان جی ۱۵۰ اتمسفر اگر در سایت آپارات نگاه کنید فیلمهاش هست در جایگاه سی ان جی خیلی کشته دادیم گاز مایع برای دولت به صرفه نیست اگر از لحاظ خطر حساب کنید هر دو خطرناکن اگر داخل ماشین نشتی داشته باشه .و بیشترین حوادث ال پی جی بی احتیاطی و پر کردن با کپسوله همیشه شیشهای ماشینو به اندازه دو میلیمتر باز بزارید و نگزارید بوی گاز داخل ماشین بیاد نشتیهارو رفع کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۰۴ خرداد ۱۳۹۹
برید از مکانیک ها و نصاب ها و اونایی که lpg گذاشتن نظرخواهی تصویری کنید بعد بزارید...
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۱:۳۴ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
Lpg ضررش بیشتره با سی ان جی و یا گزینه سوم پول جیب اقازاده ها که با مکیدن خون مردم بیگناه حاصل میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۲۹ ۲۰ فروردين ۱۳۹۹
با سلام نمیدونم چه سیاستی پشت این دروغ بزرگ هست ولی تجربه نشان داده سی ان جی ضررش به موتور بیشتر است اگه باور ندارید سری به مکانیک بزنید بپرسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
با سلام.من موندم رو ماشینم ال پی جی بزار یا سی ان جی
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۴:۱۴ ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
همه میدونن که گاز ال پی جی بسیار بهتر از گاز سی آن جی است . متاسفانه دولت جایگاه های سوختگیری ال پی جی رو توسعه نداده ! که اگه توسعه میداد ، گاز ال پی جی بسیار بسیار بهتر از گاز سی ان جی بود.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۱۸ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
خیلی جا ها خوندم ال پی جی بهتره برای موتور ماشین .الحق که خبر گذاری دولت هستین نه مردم چون دولت رو سی آن جی سرمایه گذاری کرده باید اون تبلیغات بشه
Iran (Islamic Republic of)
متین
۱۹:۵۰ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
میدونین برای چی اینجوری میگن که ال پی جی خطرناکه و جایگاه نمیزنن برای ال پی جی برای اینکه مردم سمت ال پی جی نرن وهی بنزین بزنن و دنبال سی ان جی باشن که دولت هم بنزیناشون روی دستشون نمونه وهم موتورای مردم داغون بشه که صنعت وسوخت وکارخانه ها دولت ازین طریق بچرخه این یه سیاسته وگه نه یه الاغ میدونه ال پی جی گازمایعه هم خطرانفجارش نسبت به سی ان جی کمتره هم مث بنزینه مایعه واسه موتورماشین هیچ ضرری نداره
۱۲۳
آخرین اخبار