یک مقام مسئول در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

رفع مشکل فرسودگی موتور خودرو‌های دوگانه‌سوز/ کدام خودرو‌ها می‌توانند گازسوز شوند؟

قاسمی ده‌چشمه گفت: دارندگان خودرو‌های دوگانه سوز می‌توانند با مصرف هر ۳ باک CNG،   یک باک بنزین استفاده کنند.

هم اکنون صد در صد موتور ملی ساخت داخل استحمید قاسمی ده‌چشمه معاون مدیرعامل و نایب رییس هیئت مدیره شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: تمام افرادی که متقاضی دوگانه سوز کردن خودرو هستند می توانند به سایت IRNGV مراجعه کنند. در این سامانه به صورت اتوماتیک مراحل ثبت نام انجام شده و قبل از اینکه رانندگان مشخصات شخصی خودرو را وارد کنند سامانه آن‌ها را به سمت کارگاه تبدیل یا کارخانه سازندگی هدایت می‌کند.

او بیان کرد: پیامک این سامانه به صاحب و مالک خودرو ارسال می‌شود البته هم اکنون در حالت دسته‌بندی این پیامک ها هستیم تا به نوبت به کارگاه های مجاز گازسوز کردن خودروها معرفی کنیم.

قاسمی با اشاره به اینکه چه خودرو‌هایی می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند؟، گفت: خودرو‌هایی نظیر وانت‌های سبک و سنگین، تاکسی‌ها، ون‌ها و مسافربر‌های شخصی که مصرف بنزین بالایی دارند، شامل طرح تبدیل موتور به پایه گازسوز هستند.


بیشتر بخوانید: جزئیات تعطیلی 130 جایگاه سوخت C.N.G/نسبت غیر منطقی قیمت بنزین و سی ان جی در کشور


او درباره شرایط تفکیک خودروها، گفت: شرایط تفکیک برای خودرو‌ها مشخص‌ است. وانت‌بار‌ها با مشخصات خودرویی، شناسایی 

موتورهای پایه گاز سوز از بنزین بهتر هستند

نایب رییس هیئت مدیره شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه چرا خودرو‌هایی که دوگانه سوز هستند به هنگام تبدیل وضعیت خوب کار نمی کنند و مردم از آن راضی نیستند؟ آیا فناوری جدید یا پیشرفت‌هایی حاصل شده که بتواند آن را جبران کند؟ گفت: بیشتر فناوری روی پیت‌های پایه گاز سوز غیر پایه‌ای است که هم اکنون نسل چهارم آن‌ها در بازار موجود است.

او افزود: در گذشته فقط نسل یک به صورت اپن بوک بوده، اما اکنون سیستم‌های کلوز بوکی طراحی و به بازار عرضه شده است که این سیستم‌ها را هدایت و آن را تنظیم می‌کند که چه میزان گاز باید به داخل موتور تزریق شود و بر اساس کشش و نیازی که ماشین دارد آن را تنظیم می‌کند.

قاسمی ادامه داد: هم اکنون با تکنولوژی‌های جدید این عملیات بهتر شده است بدین معنا که در نمونه‌هایی که الان در حالت تست هستند مشاهده می شود که یک اکتان ۱۳۳ وارد موتور می‌شود پس بهسوزی موتور و کیفیت سوخت بالاست. در کل ممکن است فقط میزان cng بالاتر برود.

او درباره خشک بودن موتور خودروهای دوگانه سوز، گفت: به دلیل اینکه این خودروها دوگانه سوز هستند افراد مصرف کننده می‌توانند از هر ۳ باک CNG،  یک باک بنزین مصرف کنند که مشکل خشک بودن آن برطرف شود.

نایب رییس هیئت مدیره شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در رابطه با موتور‌های پایه گاز سوز و شرایط داخلی‌سازی آن، گفت: در خصوص موتور‌های پایه‌گاز سوز باید گفت که موضوع قابل اهمیت پیمایش بالاست که هم اکنون از ۲۴۰ کیلومتر به ۳۴۰ کیلومتر رسیده است و امیدوار هستیم که با حمایتی که از مرکز تحقیقات ایران خودرو می‌شود موتور ملی پایه گاز سوزمان حداقل ۴۰۰ کیلومتر را در سال‌های آینده داشته باشد.

قاسمی درباره معایب موتورهای پایه گاز سوز و اینکه بسیاری از افراد ادعا دارند که این موتور‌ها کشش ندارند یا داخل خودرو بوی بنزین می‌آید، گفت: در خصوص موتور پایه گاز EF۷ این موضوعات صحت ندارد. طراحی این موتور یک طراحی جامع است یعنی به روزترین طراحی در آن زمان انجام شده است اما اکنون هیچ خودرویی از ۷۰ درصد قدرت موتور حتی در سربالایی استفاده نکرده  است.

او درباره تعداد محدود خودروهای دوگانه سوز، گفت: ظرفیت تولید موتور برای این نوع خودروها در کشور کم است و به دنبال آن هستیم که در سال آینده این تکنولوژی را حمایت کنیم و تا موتور‌های پایه‌گاز سوز با تنوع زیادتر و با پیمایش بیشتر تولید شود.

نایب رییس هیئت مدیره شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تشریح کرد: هم اکنون صد در صد موتور ملی ساخت داخل است حتی یک پیچ آن هم از خارج وارد نمی‌شود.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۲۰:۱۵ ۰۳ دی ۱۳۹۸
همون روز اول که فراخوان کردیت برای گاز سوز کردن خودروهای شخصی در سایت گاز سوز کردن که اعلام کردیت ثیت نام کردیم ولی نه پیامک و نه کد پیگیری برامون نیومد چکار کنیم ؟!!! .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۳ ۰۲ دی ۱۳۹۸
سلام آقایان ملت راترغیب به گذاشتن بمب گازی در ماشینشان نکنید آلودگی اش بیشتر هست کمتر نیست شما بخاری که از دودکش بخاری بیرون می آیدببنیدچه بلایی سر لوله ها می آورد سالها باید بگذر تا تاثیر آن بر آب؛خاک و هوا معلوم بشه والله..............................
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۶:۲۱ ۰۳ دی ۱۳۹۸
درست نصب بشه هیچ خطری نداره فقط موقع سوخت گیری نباید کسی داخل ماشین باشه استعمال دخانیات و استفاده از گوشی ممنوع توی پمپ گاز مثل پمپ بنزین ادعای بمب بودن هم چرته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۰۲ دی ۱۳۹۸
مگه امتحانه که اپن بوک یا کلوز بوک باشه
Iran (Islamic Republic of)
mjr
۱۳:۵۲ ۰۲ دی ۱۳۹۸
صد در صد موتور تولید داخل است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۰۲ دی ۱۳۹۸
اره همون که کلوز بوکه معلومه که تولید داخله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۰۲ دی ۱۳۹۸
دیگه هفتاددرصد مردم ایران دراینده توانائی اتومبیل دار شدن نخاهد داشت. سالیانه 150 درصد تورم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۰۲ دی ۱۳۹۸
قیمتش رو هم میگفت دیگه
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۲:۱۶ ۰۲ دی ۱۳۹۸
4/5ناقابل چی ی نیست سه ماه حقوق یک کارگروکارمند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۰۲ دی ۱۳۹۸
تنها ماشبنی که به نظر میرسد با سوخت گاز عملکرد بهتری دارد پژو 405 است، حالا چرا خیال خارج کردن انرا از چرخه تولید دارند خدا میداند، جالبه که موتور ان با پژو پارس و تقزیبا سمند یکی است.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۴۵ ۰۳ دی ۱۳۹۸
تقریبا نداره یکیه دیگه من مکانیکم
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۰:۱۴ ۰۲ دی ۱۳۹۸
البته اگر می خواهند خودروشون از مصرف طولانی مدت CNG اسیبی به موتورشون نخوره باید قبل از اینکه موتورشون را دوگانه سوز کنند سر سیلندر موتور را باز کنند و اگر سیتهاش استیل نیست استیل کنند .بیشتر اسیبها در موتورهای دوگانه سوز بخاطر اینکه سیتهاشون استیل نیست خورده میشه در نتیجه سوپاپ حداقل یا میسوزه یا می بره میزنه سر پیستون و موتور شاتون میزنه.حتما توجه کنید.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۴۷ ۰۳ دی ۱۳۹۸
داداش سرسیلندر های این ماشینا سیتش جدا نمیشه از خودت چی درمیاری استیل کجا بود
آخرین اخبار