فکر پیری چه تاثیری بر روند پیر شدن دارد؟

یک رواندرمانگر گفت: عوارض افکار منفی و پیش زمینه سازی ذهن برای ورود به دوره سالمندی به مانند یک بحران و یا فاجعه طبیعی می‌تواند جسم را پیش از موعد ناتوان و از کار افتاده و فرتوت کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سارا اکبرزاده  با بیان اینکه ذهن و جسم در احساس پیری تاثیر متقابل بر یکدیگر دارند، افزود: این تاثیرگذاری را در واقع پیش‌زمینه سازی می‌نامند. سالمندی، یکی از مراحل طبیعی زندگی است و راهی برای رهایی از آن وجود ندارد. اما پیش‌زمینه سازی نشان می‌دهد اگر فردی مدام به دوران سالخوردگی خود و عوارض آن بیاندیشد، جسم آن زودتر از آنچه باید و شاید، به ناتوانی دچار خواهد شد و همچنین اگر تحرک لازم و کافی نداشته باشد، ذهن نیز پیری زودرس را تقویت خواهد کرد.


بیشتربخوانید: این حرف‌ها را به هیچ کس نگوئید


وی ادامه داد: هر چقدر رفتار و شناخت فرد نسبت به دوره سالمندی یا با بکار بردن عنوان یا کلماتی که با پیری مانند فراموشکاری، موی خاکستری و سفید، چین و چروک، کهولت و پشت خمیده، همراه و تکرار شود، بدون اینکه خود متوجه باشد، سرعت رسیدن به دوره از کار افتادگی و به دنبال آن کهنسالی را شتاب خواهد بخشید.

خوش بینی و تفکر مثبت

وی با بیان اینکه مثبت اندیشی فرد یا افراد را در هر شرایط و سنی انعطاف‌پذیر می‌کند، اظهار داشت: برای مقابله با مشکلات بویژه در دوره سالمندی، انعطاف‌پذیری می‌تواند به کمک این دسته افراد بیاید. افراد منعطف قدرت حل و فصل بحران و آسیب را دارند و بهتر با بحران یا آسیب‌دیدگی برخورد می‌کنند.

اکبرزاده تصریح کرد: چنانچه فردی دوره پیری را به مانند یک بحران و یا فاجعه طبیعی در ذهن خود تلقی و روز‌ها و حتی سال‌ها با این افکار منفی سپری کند، به احتمال بسیار این افکار و اندیشه‌های منفی نه تنها ایجاد استرس و بر روی بدن فرد تاثیر مخربی خواهد گذاشت، بلکه موجب می‌شود روی چهره نیز خطوط نگرانی و دلواپسی نقش ببندند.

این رواندرمانگر با بیان اینکه تفکر مثبت موجب رشد و پیشرفت زندگی فرد سالمند می‌شود، افزود: تحقیقات نشان داده که تفکر مثبت، علاوه بر خنده روزانه، موجب می‌شود که میزان ماده شیمیایی اندورفین که در بدن موجب ایجاد احساس خوب می‌شود، نیز بالا برود که این امر احساس جوانی و سرزندگی را در فرد رقم می‌زند.

وی ادامه داد: تفکر مثبت موجب می‌شود که افراد بیشتری به سمت آن جذب شوند، زیرا هر کسی دوست دارد نزد فردی باشد که خوشحال و شاداب است.

این رواندرمانگر با بیان اینکه برای تاثیر ذهن و فکر مثبت، تلقین بسیار موثر است، افزود: البته مطمئنا خیلی سخت است که در شرایط سالمندی، لبخند بزنید، اما تحمل کنید و این کار را ادامه دهید، آن وقت خواهید دید که چه اتفاق و تاثیر عمیقی در روند زندگی رخ خواهد داد.

اکبرزاده گفت: افراد سالمند تا جایی که می‌توانند سعی کنند با آدم‌های مثبت و خوش اخلاق معاشرت داشته و به سراغ آن‌ها بروند، زیرا احساسات و اخلاق خوش، قابل سرایت است. سالخوردگانی که به این توصیه‌ها عمل کنند، شاداب‌تر و جوان‌تر به نظر می‌رسند.

وی افزود: شادابی افراد سالخورده تاثیر شگرفی در حس جوان ماندن آنان دارد. مراقبت‌های پوستی از قبیل مرطوب نگاه داشتن آن و قرارگرفتن بدن در معرض نور خورشید از جمله توصیه‌های مطرح در این زمینه است. در مجموع توجه به وضع جسمی در کنار نوع تغذیه و سلامت پوست و ظاهر نقش بسزایی در احساس جوان ماندن دارد، اما کلید اصلی همان داشتن حس خوب و شادی است.

با مدیریت استرس جوان بمانید

اکبر زاده ادامه داد: فرد سالمند برای اینکه به سمت افسردگی و روان پریشی کشیده نشود نیاز است به طرف افراد انعطاف پذیر سوق داده شود. مشاوران و روانپزشکان معتقدند با مثبت اندیشی و خوشبینی نه تنها می‌توان رشد کرد بلکه در مواجهه با وقایع وحشتناک و اضطراب برانگیز، می‌توان به پاداش‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت از قبیل مدیریت استرس، کاهش افسردگی و ایجاد مهارت‌های مقابله‌ای در برابر شرایط بحرانی، دست پیدا کرد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب ها: پیرمرد ، پیرزن ، فکر کردن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار