دورهمی گیاهان دارویی

به گفته کارشناسان و محققان، ایران به لحاظ رویش گیاهان دارویی غنی‌تر از کشورهای دیگر است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، بزرگترین بازار سرپوشیده زنجان را همگان می‌شناسند، برخی از راه‌های دور و نزدیک به این استان سفر کرده و این بنای تاریخی را از نزدیک دیده اند و برخی نیز آوازه‌ی آن را با گوش جان شنیده و مشتاق برای دیدنش هستند.

شور و شوق مردم در بازار نشان می‌دهد که زندگی همچنان جریان دارد.

اینجا قلب تپنده‌ی اقتصاد استان است

همهمه مردم، فروشندگان و خریداران در بزرگترین بازار سرپوشیده کشور در اکثر روز‌های سال گویای حال خوش این روز‌های قلب تپنده‌ی اقتصاد استان زنجان دارد.

دورهمی گیاهان دارویی

در بازار بالا به سمت سرای ناصریه یا دالان دراز زنجان متعلق به دوران قاجار قدم بگذاری منظره‌ای زیبا و دلنواز چشمت را نوازش می‌کند.

باغ موزه‌ی گیاهان دارویی، از در ورودی تا حیاط و اتاق هایش همه زیبا و دیدنی است، مجموعه‌ای بی نظیر که در هفتم شهریورماه امسال افتتاح شد.

دورهمی گیاهان دارویی

راه اندازی این مکان زیبا ایده‌ی نازگل حکمی جوان دهه هفتادی اهل زنجان بود.

او که این روز‌ها سرگرم کار‌های پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد خود در رشته‌ی گیاهان دارویی در گیلان است، این روز‌ها مشغله‌های زیادی پیدا کرده، از یک سو مدیریت باغ موزه‌ی گیاهان دارویی و از سوی دیگر کار‌های دانشگاهی اش.

خانم حکمی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، می‌گوید: کاری که با خلاقیت و نوآوری همراه گردد قطعا نتیجه‌ی مثبت و تاثیر گذاری خواهد داشت.

او افزود: من که در رشته‌ی گیاهان دارویی تحصیل می‌کنم می‌توانستم مثل برخی از هم دوره ای‌های خودم با راه اندازی یک عطاری وارد بازار کار شوم، اما خوب می‌دانید که خلاقیتی در این مورد نیست و من تصمیم گرفتم تا با ایده‌ی بهتری وارد کار شوم.

با انعقاد تفاهم نامه‌ای با سازمان میراث فرهنگی استان و کمک‌های استادان دانشگاه و همچنین حمایت‌های خانواده ام این محل را تحویل گرفته و پس از مرمت، باغ موزه گیاهان دارویی را راه اندازی کردیم.

دورهمی گیاهان دارویی

با راه اندازی این مجموعه علاوه بر کارآفرینی، به دنبال فرهنگ سازی و شناساندن این گیاهان به افرادی هستیم که شاید اطلاعات چندانی از مزایای گیاهان دارویی ندارند.

این باغ موزه گیاهی شامل سه بخش گیاهان دارویی- نوشینه سرا و لابراتوار تحقیقاتی است و ۱۳۰ نوع گیاه دارویی به متقاضیان عرضه می‌شود.

دورهمی گیاهان دارویی

این باغ موزه فرصتی را برای آشنایی علاقه‌مندان با گیاهان دارویی بومی زنجان را فراهم کرده است.

باغ موزه گیاهان دارویی و معطر استان زنجان، فضایی برای معرفی، شناساندن و ارایه انواع گیاهان دارویی در استان است.

در این موزه، راه‌ها و شیوه‌های مختلفی به کار گرفته شده است که تا حد ممکن ظرفیت‌های گیاهان دارویی ایرانی و همچنین طب سنتی برای حرکت‌های علمی پیش رو به مخاطب معرفی شود.

دورهمی گیاهان دارویی

حکمی در ادامه گفت: تنوع، تکثر، فواید و ویژگی‌های گیاهان دارویی در زنجان، تاریخ مطالعه و تحقیق درباره گیاهان دارویی و تاریخ پزشکی ایران در این باغ موزه مورد بررسی قرار گرفته اند.

به گفته مسئول این باغ موزه از دیگر اهداف این مجموعه جمع آوری مجموعه کاملی از گونه‌های مختلف گیاهی برای آشنایی بیشتر و تحقیق متخصصان و دانشگاهیان به ویژه دانشجویان عزیز می باشد.

دورهمی گیاهان دارویی

عزم ما بر آن است تا با فراهم کردن زیر ساخت‌های اساسی در حوزه گیاهان دارویی استان و معرفی آن به همشهریان و تهیه مجموعه‌ای جامع و کامل برای بهره مندی اساتید و دانشجویان دانشگاه‌ها و متخصصان طب سنتی به توسعه در عرصه‌های مختلف دانش، توریسم و سلامت گام برداریم.

دورهمی گیاهان دارویی

او با اشاره به این که در این مدت کمی که این باغ موزه افتتاح شده با استقبال خوبی از سوی مردم رو به رو شدیم افزود: علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر با مراجعه به بازار بالا، سرای ناصریه به این موزه مراجعه کنند.

ایران مهد گیاهان دارویی

ورود من به این باغ موزه مرا کنجکاو و علاقه‌مند کرد تا گزارشم را در خصوص جایگاه ایران در صنعت گیاهان دارویی ادامه دهم.

دکتر عزیزالله خیری استاد گیاهان دارویی دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان و عضو کمیته تخصصی گیاهان دارویی و طب سنتی ایران در مصاحبه تلفنی خود با خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، گفت: ایران از نظر گیاه هان دارویی غنی است به طوری که ۲ هزار نوع گیاه دارویی در کشور وجود دارد.

او گفت این آمار نشان می‌دهد که حتی از کل کشور‌های اروپایی نیز ایران به لحاظ رشد و کشت انواع گونه‌های گیاهان دارویی غنی‌تر می‌باشد.

دورهمی گیاهان دارویی

ثروت عظیمی که با تمرکز به این بخش می‌توان از سود سرشار گیاهان دارویی نیز بهره‌مند شد.

خیری علت این موضوع راهم تنوع اقلیمی کشور اعلام کرد و گفت: از ۱۴ اقلیم دنیا حداقل ۱۱ اقلیم در کشور ما وجود دارد.

استاد دانشگاه گیاهان دارویی دانشگاه زنجان و عضو کمیته تخصصی گیاهان دارویی و طب سنتی ایران تاکید کرد که در استان زنجان هم ۲۳۰ نوع گیاه دارویی خودرو داریم، اما در زمینه تولید فعلا به آن چیزی که باید نرسیده ایم.

به گفته خیری طبق آمار‌های دو سال گذشته در کل استان زنجان ۱۴ هکتار گل محمدی، ۲۶ هکتار زعفران، ۷ هکتار نیز سایر گیاهان دارویی تولید شد که در خوشبینانه‌ترین حالت این آمار در حال حاضر به ۱۰۰ هکتار هم در مجموع نمی‌رسد.

او از فعالیت ۲۵۳ نفر در این حوزه خبر داد و گفت: حوزه کشت زعفران با ۲۱۴ نفر بیشترین آمار جذب فعالیت افراد را به خود اختصاص داده است.

خیری با اشاره به شرایط مستعد استان به رویش و حتی کشت گیاهان دارویی افزود: برخی از گیاهان دارویی مثل آویشن فارسی فقط در زنجان و اطراف معدن انگوران استان رشد می‌کند و ۱۰ تیره‌ی گیاه دارویی است که در این استان به فراوانی یافت می‌شود.

هرچه بیشتر با این استاد دانشگاه صحبت می‌کردم مشتاق‌تر می‌شدم تا اطلاعات بیشتر در این حوزه بدانم.

از او درباره سودآور بودن این صنعت پرسیدم که با تائید صحبت من گفت: آری این صنعت بسیار سودآور می‌باشد به شرطی که تمامی زمینه‌ها برای فعالیت در این زمینه فراهم باشد.

خیری گفت برای مثال با تولید یک کیلو زعفران فرد بهره بردار میلیون‌ها تومان سود می‌کند چرا که بازار زعفران بازار پرفروش و داغی در دنیا است.

دورهمی گیاهان دارویی

فعالیت ۵۱ عطاری در استان زنجان

دکتر خیری در ادامه از فعالیت ۵۱ عطاری در استان خبر داد و گفت: گیاهان دارویی اغلب در این مراکز عرضه می‌شود و بیشتر نیز به سمت بازار تهران ارسال می‌شود.

او ادامه داد: در استان زنجان هیچ کارخانه‌ای که از گیاهان دارویی دارو تولید کند نداریم و تنها ۴ واحد فرآوری و بسته بندی فعال است و واحدی که فقط عرقیات گیاهان دارویی را تهیه می‌کند.

خیری نبود کارخانه فرآوری گیاهان دارویی در استان را یکی از مشکلات پیش روی این صنعت اعلام کرد و گفت: با سرمایه گذاری در این بخش علاوه بر اشتغالزایی می‌توان از سود بالای این صنعت هم بهره‌مند شد.

استاد دانشگاه گیاهان دارویی دانشگاه زنجان و عضو کمیته تخصصی گیاهان دارویی و طب سنتی ایران تاکید کرد که اگر تضمینی برای خرید و فروش گیاهان دارویی تولیدی برای کشاورز وجود داشته باشد می‌توانیم تا در این حوزه نیز رشد چشمگیری داشته باشیم.

من خود نیز آمادگی کامل دارم تا به علاقه‌مندان جهت فعالیت در این عرصه مشاوره‌های لازم را ارائه دهم چرا که رسالت یک معلم چیزی جز نشر علمی که فرا گرفته نیست.

به گفته‌ی این استاد دانشگاه ۹۶ درصد مصارف دارویی کشور شیمیایی است و تنها ۴ درصد گیاهی می‌باشد که آن هم یا عشایر، یا روستائیان ساکن در مناطق صعب العبور و یا افرادی که به صورت فانتزی استفاده می‌کنند می‌باشد.

این آمار در حالی است که در کشور‌هایی مثل مجارستان ۹۵ درصد مصارف دارویی گیاهی و ما بقی شیمیایی است و یا در آلمان حداقل مصارف دارویی ۸۰ درصد ذکر شده است.

به گفته‌ی این مقام مسئول طبق برآورد‌هایی که در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ صورت گرفته نشان می‌دهد که رشد سالانه صنعت گیاهان دارویی ۱۵ درصد است به همین علت اکثر کشور‌ها به سمت سرمایه گذاری در این حوزه حرکت کرده اند.

دکتر مهدی توکلی زاده رئیس اداره نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زنجان هم در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، گفت: اقبال عمومی مردم به گیاهان دارویی در چند سال اخیر افزایش یافته است.

دورهمی گیاهان دارویی

 

زنجان شهر آویشن‌ها

توکلی زاده در ادامه گفت: زنجان به شهر آویشن‌ها معروف است، در ارتفاعات کوهستانی زنجان انواع آویشن رشد می‌کند که از خاصیت دارویی نیز برخوردار است.

دورهمی گیاهان دارویی

او با بیان این که در ارتفاعات طارم گونه‌های مختلف وینکا رشد می‌کند افزود: داروسازان و محققان به اثرات مطلوب وینکا پی برده اند و در صنعت داروسازی نیز استفاده می‌شود.

رئیس اداره نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زنجان همچنین تاکید کرد: از گیاه زالزالک داروی مقوی قلب استخراج می‌شود و برای فشار خون نیز موثر شناخته شده است.

توکلی زاده ادامه داد: استان زنجان به دلیل آب و هوای خشک و خنک به منظور مکانی مناسب جهت فرآوری گیاهان دارویی پیشنهاد می‌شود.

او گفت: هر نوع گیاهی که در دنیا قابلیت کشت و استحصال را داشته باشد در استان زنجان نیز متخصصان این امر می‌توانند کشت و برداشت کنند.

او از اعلام آمادگی معاونت درمان و  غذا و دارو  دانشگاه علوم پزشکی زنجان در حمایت از کار آفرینان این حوزه در خصوص ارزیابی، کنترل کیفی، و اعطای مجوزهای لازم خبر داد.

دورهمی گیاهان دارویی

یاد حرف‌های نازگل حکمی افتادم، خلاقیت در هر کاری موجب پیشرفت و خارج کردن رقبا از میدان می‌شود، حال می‌خواهد در حوزه گیاهان دارویی باشد و یا هر حوزه‌ی دیگر.

درود بر ایران که چنین فرزندان با انگیزه‌ای دارد.

انتهای پیام /ک
گزارش از کبری اسلامی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.