گزارش/

مناقشه بی پایان آزمون دکتری؛ وقتی دانشگاه‌ها قانون را دور می‌زنند!

دیوان عدالت اداری در سال ۹۷ با ابطال شیوه‌نامه اجرایی آزمون ورودی دکتری، اعمال حدنصاب برای سایر دانشگاه‌ها را ابطال کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، آزمون دکتری و هفت خوان رستمش همیشه سد راهی سخت بر سر راه متقاضیان ورود به دوره دکتری بوده است. برای تحصیل در دوره دکتری علاوه بر قبولی در آزمون کتبی باید در مرحله دوم یا همان مرحله مصاحبه سنجش علمی نیز موفق به کسب حد نصاب لازم شوید.

به گونه‌ای که اگر هم در آزمون کتبی رتبه لازم و قابل قبول و یا حتی رتبه‌ای عالی را کسب کرده باشید نباید با خود تصور کنید که حتما به دانشگاه راه می‌یابید بلکه مرحله بعدی یعنی مرحله مصاحبه و مراجعه به دانشگاه‌ها را شاید بتوان سخت‌ترین مرحله دانست، امری که موافقان و مخالفان زیادی دارد.

مناقشه بی پایان آزمون دکتری

موافقان این طرح سخن از اعتبار و صلاحیت دوره دکتری می‌زنند و معتقدند دانشجویان باید از فیلتر‌های مختلف برای حضور در دانشگاه‌های برند بگذرند تا بتوانند بر کرسی تحصیل دکتری این دانشگاه‌ها تکیه بزنند. مخالفان، اما به این شیوه انتقاد دارند و مدعی هستند این اقدام یعنی حذف دانشجوی توانمند و انتخاب دانشجویی برگزیده شده در پشت در‌های بسته و در تعاملاتی که ملاک سنجش، اعتبار علمی دانشجو متقاضی ورود به دوره دکتری نیست.


بیشتر بخوانید: شرط تغییر رشته در دوران کارشناسی ارشد و دکتری/ عللی که مانع هیئت علمی شدن می‌شوند


بر اساس قانون سنجش و پذیرش مصوب ۱۸ اسفند سال ۱۳۹۴ و مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی دانشجو باید در مرحله سنجش علمی یعنی آزمون و مصاحبه علمی و سنجش عملی و ارزیابی سوابق آموزشی برتر شناخته شود تا اینجای داستان شاید هیچ مورد اعتراضی را مشاهده نکرده باشید، اما اصل ماجرا از آنجا شروع می‌شود که براساس مصوبه سازمان سنجش آموزش کشور پیرامون شیوه‌نامه اجرایی آزمون ورودی دوره دکتری، دانشگاه‌ها می‌توانند حدنصاب نمره‌ای خاص را برای ورود دانشجویان به مرحله دوم یعنی آزمون‌های مصاحبه‌ای اعلام کنند؛ این مصوبه به بیان مخالفان یعنی باز گذاشتن دست دانشگاه در پذیرش دانشجویانی که خودشان تمایل دارند.

پیش‌تر از این رویه‌های مختلفی برای جذب دانشجو در مرحله دوم از سوی دانشگاه‌ها اعمال می‌شد و دارای یک وحدت رویه نبود به همین دلیل در سال ۹۵ مجلس معیار‌های پذیرش در آزمون دکتری را مصوب کرد که به شرح زیر است:

آزمون‌های متمرکز ۵۰ درصد، سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری ۲۰ درصد و مصاحبه علمی و سنجش عملی ۳۰ درصد در جذب دانشجو موثر بود.

مناقشه بی پایان آزمون دکتری

تعیین حدنصاب سنجش علمی از سوی موسسات برای ورود داوطلبان به مرحله دوم الزامی است

مصوبه‌ای که به نوعی صاحب اختیار بودن دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجوی دکتری را وتو کرد. البته وتویی که باز هم وتو شد و هنوز بر سر آن جنگ است چرا که در آیین نامه دوره دکتری برای مرحله دوم آمده است: تعیین حدنصاب سنجش علمی از سوی موسسات برای ورود داوطلبان به مرحله دوم الزامی است. این حدنصاب می‌تواند برای کل موسسه یک مقدار واحد یا به تفکیک هر کد رشته‌ محل متفاوت باشد و حدنصاب علاوه‌بر اطلاع‌رسانی عمومی به سازمان نیز اعلام شود.

این مصوبه باعث افزایش حد نصاب از سوی برخی دانشگاه‌ها شده و داد دانشجویان را در دوره دکتری سال ۹۸ درآورد. یکی از دانشجویانی که موفق به کسب رتبه یک در دوره دکتری شده بود به وسیله همین مصوبه از پذیرش در مرحله دوم جا ماند و به دیوان عدالت اداری شکواییه برد که در متن این شکایت قید شده بود:

«اینجانب حائز رتبه ۱ آزمون سراسری دکتری حقوق خصوصی سال ۱۳۹۶ به دلیل اعمال حد نصاب بر اساس دستورالعمل دانشگاه تهران در خصوص نحوه پذیرش دانشجوی دکتری (PHD) در سال تحصیلی ۱۳۹۷- ۱۳۹۶ که به وضوح مغایر با قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۱۳۹۴ می‌باشد، از پذیرش در دوره روزانه حقوق خصوصی دانشگاه تهران محروم گشته ام».

بر اساس ماده ۵ قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۱۳۹۴، پذیرش دانشجو در مقطع دکتری تخصصی به شیوه آموزشی- پژوهشی باید بر اساس تاثیر ۵۰ درصدی آزمون سازمان سنجش و تاثیر ۵۰ درصدی نمره مصاحبه در دانشگاه‌ها صورت پذیرد. اما دانشگاه‌ها رویه‌ای دارند که با قانون سنجش و پذیرش مبنی بر تاثیر ۵۰ درصدی نمره سازمان سنجش مغایر است. هر چند ارزیابی دانشجویان برای ورود به دانشگاه‌هایی با سطح‌های مختلف لازم است، اما همین مصوبه باز گذاشتن دست دانشگاه و تعین حد نصاب به سلیقه خودشان به معضلی برای متقاضیان تبدیل شده است.

این امر که از آن به عنوان استقلال دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجو یاد می‌شود باعث نگرانی و از آن بیشتر ناامیدی متقاضیان پر تلاش و با رزومه علمی خوب در دانشگاه‌های برند که رقابت بر سر آن زیاد است شده است.

مناقشه بی پایان آزمون دکتری

ابطال شیوه‌نامه اجرایی آزمون ورودی دوره دکتری در سال ۹۷

دیوان عدالت اداری با ابطال شیوه‌نامه اجرایی آزمون ورودی دوره دکتری در سال ۱۳۹۷ حدنصاب قائل شدن برای سایر دانشگاه‌ها را نیز ابطال کرد و آن‌ها را ناقض قانون کلی مصوب مجلس دانست. با توجه به این مصوبه و لغو قوانین مربوطه از تاریخ ابلاغ رای دیوان عدالت اداری، دانشگاه‌ها نمی‌توانند برای آزمون دکتری سال ۹۹ خود حدنصابی را برای ورود داوطلبان به مرحله دوم قائل شوند.

با وجود رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر قانونی نبودن حدنصاب مصاحبه دکتری و قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی مبنی بر تأثیر ۵۰ درصدی مصاحبه در پذیرش نهایی، باز هم در دفترچه دکتری ۹۹ بر مجاز بودن دانشگاه‌ها در تعیین حدنصاب تأکیده شده است.

این اتفاق در حالی روی می‌دهد که براساس قانون «سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور» مصوب مجلس شورای اسلامی و مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی، آزمون کتبی و مصاحبه هر یک در پذیرش نهایی دکتری تأثیر ۵۰ درصدی دارند و اعمال حدنصاب مصاحبه برای پذیرش دکتری مغایر با این قانون است.

ثانیا قانون فوق مبنی بر تأثیر ۵۰ درصدی آزمون کتبی و مصاحبه در پذیرش نهایی همواره در دفترچه‌های آزمون دکتری مورد تأکید واقع شده است و ثالثا در سال ۱۳۹۷ با شکایت یکی از داوطلبان آزمون دکتری، دستورالعمل کسب حداقل ۵۰ نمره از مصاحبه دانشگاه تهران توسط دیوان عدالت اداری باطل شده است.

این رویه را هر کس که حتی یک بار اقدام به شرکت در آزمون دکتری کرده باشد با گوشت و پوست و استخوانش حس کرده که دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجوی دوره دکتری عموما سلیقه‌ای عمل می‌کنند و بیشتر تمایل به جذب دانشجویانی دارند که در دوره لیسانس هم دانشجوی خودشان و از دانشگاه خودشان هستند دارند. امری که باعث شده در مصاحبه بسیاری از داوطلبان حائز رتبه برتر حتی فکر برخی دانشگاه‌ها را نکنند و با خود بگویند که خب این دانشگاه هم که دانشجویان خودش را انتخاب می‌کند.

اعمال سلیقه اساتید و اجحاف در احتساب نمره مصاحبه و تمایل آشکار به جذب دانشجویانی که در مقطع ارشد نیز دانشجوی اساتید مصاحبه کننده بوده اند و باز بودن دست دانشگاه‌ها در انتخاب دانشجویان مد نظر خودشان امری عیان و آشکار برای تمامی داوطلبان دکتری است که تا زمان نگارش این مطلب هنوز راه حلی برای آن پیدا نشده است. البته موافقان این شیوه معتقدند که اساتید هیچ گاه رزومه و اعتبار علمی خود را با انتخاب دانشجویی که صلاحیت لازم را ندارد و ویترین کار وی محسوب می‌شود خدشه دار نمی‌کنند و همواره بر طبل صلاحیت و اعتبار علمی می‌کوبند و این انتقاد را اتهامی ناروا بر دانشگاه‌ها می‌دانند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فرزانه
۰۱:۱۰ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
سال ۱۳۹۹ در آزمون دکتری رتبه دو رقمی شدم و در مصاحبه هم نمره ۲۹ گرفتم. حد نصاب دانشگاه مورد نظرم ۲۵ است و در نهایت با دو نفر اختلاف پذیرفته نشدم. طی سال گذشته، مدرک زبان و دو مقاله هم به رزومه خودم اضافه کردم و در کنکور دکتری ۱۴۰۰ رتبه تک رقمی آوردم. امسال همان موسسه با همان اساتید مصاحبه کننده، نمره مصاحبه را ۲۴ در نظر گرفته اند که چون کمتر از حد نصاب است اصلا به رتبه بندی سازمان سنجش هم نرسیدم. معنی مصاحبه این است که هر چقدر هم تلاش کرده باشی اگر دل اساتید مصاحبه به دست نیاید، تلاشت بیفایده است.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۲:۵۲ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
دوباره امسال هم این رو گذاشتن فقط یک سال قانون رو اجرا کردند! لطفا پیگیری کن yjc
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۵ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
هم مقطع دکترا مزخرف هم اساتید مصاحبه کننده
Germany
ارتین
۲۰:۵۶ ۰۹ دی ۱۳۹۸
در مرحله مصاحبه متاسفانه پارتی و سلیقه بازی می کنند برای دانشجویان خودشان،،،،برای دانشجویان خودشان رزومه فیک جور می کنند که رتبه پایین تری دارند و آنها را جذب می کنند
Iran (Islamic Republic of)
امان از بی کسی
۰۳:۱۴ ۰۹ دی ۱۳۹۸
با سلام بنده ۴ سال در دکتری شرکت با رتبه های ۶۳ و ۷۵ و ۵۲ و ۴۳ متاسفانه رد شدم .....به نظر من فقط فقط فقط نمره کتبی با اعمال ۸۰ در صد مهمه......
Iran (Islamic Republic of)
اسدالله نهاوندی
۲۳:۵۱ ۰۸ دی ۱۳۹۸
بهترین طریق این است که افراد گروه مصاحبه کننده هر کدام ازیک دانشگاه که آن رشته را برگزار می کنند باشند!یعنی به صورت متمرکزونتایج جهت گزینش نهائی به وزارت علوم منعکس شود!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۹ ۰۸ دی ۱۳۹۸
صلاحیت که فقط به ازمون کتبی بستگی نداره. اگر واقعا صلاحیت داشته باشه مصاحبه رو هم موفق میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۰۸ دی ۱۳۹۸
حق انتخاب با استاد است حتما برا دانشجوی ارشدشون کلی زحمت کشیدن که نمیخوان بره جای دیگه ازش استفاده کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۴ ۰۸ دی ۱۳۹۸
وقتی دانشجوی خودشونو برمیدارن حتما اینها صلاحیت داشتن وگرنه هیچ استادی تمایل به ادامه با دانشجوی بی صلاحیت رو نداره قطعا
Canada
ناشناس
۲۲:۴۵ ۰۸ دی ۱۳۹۸
مگه قانون هست که دور بزنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۸ ۰۸ دی ۱۳۹۸
انشالله آزمون دکترا در آینده مثل امتحان ارشد میشه.راحت وبدون مصاحبه و رقابت ساده....مگه قبلا ارشد همینطور سخت و مصاحبه نبود
Germany
ناشناس
۲۰:۵۰ ۰۸ دی ۱۳۹۸
کلااین مصاحبه هانمی دونم ازکجادراومدن وراه رابرای پارتی لتزی وسلیقه ای عمل کردن وزیرپاگذاشتن شایسته سالاری بازکردن درهیچ ورودی جه برای استخدام جه دانشگاه نبایدمصاحبه باشه کسی که آزمون عالی بده معلومه توانمنوه مصاحبه معنی نداره جزبراپارتی بازی
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۰:۳۸ ۰۸ دی ۱۳۹۸
سلام شما فرض کنید شدید رتبه 1 کنکور دکتری و رفتید توی مصاحبه، یعنی تراز ورود به مصاحبه رو هم بدست آوردید ولی اونجا باز هم یک حد نصابی دارند که اگر دانشگاه زیر اون حد نصاب بدهد شما از رقابت با سایرین حذف میشید و اون 50 درصد کتبی اصلا در نظر گرفته نمیشه، حالا اون دانشگاه میاد زیر اون حد نصاب نمره میده و شما رو حذف میکنه و مثلاً به رتبه 100 نمره حد نصاب رو میده و اون قبول میشه، که میتونن اینجوری با اعمال سلیقه شما رو از رقابت حذف کنن در صورتی که 50 درصد آزمون رو عملاً صفر درصد میکنن، حالا اون ترازی که میگن و دعوت میکنن یه نوع فیلتره ولی توی مصاحبه اون نمره حدنصاب رو ندن حذف کنن شما رو عملاً یعنی آزمون هیچ این رو لطفاً پیگیری کنین
Iran (Islamic Republic of)
مهندس
۱۹:۲۲ ۰۸ دی ۱۳۹۸
عدالت برقرار هست. اساتید به عنوان معتمد جامعه علمی هستند. ما به رای اونها احترام میگذاریم. خودم پارسال رد شدم. امسال پرقدرت تر وارد شدم و رای شونو گرفتم. اگر کسی صلاحیت داشته باشه جایی برای پارتی بازی نمی مونه. رای اساتید میگیره.
Iran (Islamic Republic of)
بی نام
۱۸:۱۱ ۰۸ دی ۱۳۹۸
یه مقدار تامل کنین کسی که دکتری می خونه باید رزومه قوی داشته باشه من دانشجوی دکترام ولی تو مصاحبه با کسانی بودم اصلا ابتدایی ترین موضوع حقوقی را نمی دونستن فقط خوندن و حفظ کردن این نشد ملاک باید درک کنی و استنباط درست داشته باشی با اینکه هدفم از اول آزاد بود ولی مهم آزمون و مصاحبه است. فردا شما جز فرهیختگان جامعه محسوب می شوین بنظرم کسی مهارت داشته باشه اصلا حقش ضایع نمی شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۰۸ دی ۱۳۹۸
من در آزمون ۹۵ در دو گرایش مهندسی مکانیک قبول شدم دانشگاه شاهرود، رفتم مصاحبه فقط بهم گفت از کجا اومدی گفتم ارومیه گفت به سلامت، و در اعلام نتیجه قبول نشدم!
این شد عدالت !!!
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۶:۴۷ ۰۸ دی ۱۳۹۸
سلام دوستان و داوطلبین محترم دوره دکرتای تخصصی PhD
متاسفانه چنین موردی صحیح است. من فارغ التحصیل دوره دکترا مهندسی برق دانشگاه دولتی هستم. موارد زیر خوب دقت کنید:
1-ورود به دکترا نیازمند ابتدا دانش علمی قوی (آزمون مرحله اول) سپس رزومه خوب از هر نظر و مصاحبه موفق
2-عدالت و وجدان لازم برای اساتید آن واحدهای دانشگاهی
اما این موارد رعایت نمی شود که هیچ فرزندان هیئت علمی، و یا رانت بازان به راحتی وارد این مقطع می شوند دوستان خوبم بدتر اینکه با این دسته افراد من هم کلاس بودم به لحاظ علمی فاجعه هستند که هیچ تازه اساتید به آن ها نمرات بالایی نیز می دهند و ضمنأ شانس هیئت علمی شدنشان هم به واسطه ژن خوب بودن بسیار بالاست.
امیدوارم در آیند نفرات شایسته تری وارد این مقطع شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۰۸ دی ۱۳۹۸
کاش به جای درس خوندن، مکانیکی یا یه حرفه ای چیزی بلد بودم
اینقدر درس خوندم حتی دو بار دکترا ی عمران دانشگاه امیر کبیر دوره روزانه دعوت به مصاحبه شدم ولي به خاطر همین حق خوری ها رد شدم، الان غیر درس خوندن هیچی بلد نیستم حتی عرضه زن گرفتن هم ندارم حتی بلد نیستم برم نان بخرم
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۵:۰۹ ۰۸ دی ۱۳۹۸
سلام مجدد تقاضا می کنم در صورت امکان گزارشی در صدا و سیما جهت اطلاع رسانی افکار عمومی از این سازمان سنجش تهیه شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۰۸ دی ۱۳۹۸
شاید کسی نخواد جایی که قبلا درس خونده مجدد بره
تکلیف اون چیه ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۰۸ دی ۱۳۹۸
من خودم سر خورده شدم برای کنکور میخوانم برخی سال قبل با ۲۶درصد دکترا قبول شدن برخی با زدن ۵۵درصد سوالات در مصاحبه رد شد اساتید خیلی اعمال نفوذ میکنند واقعا ادم این وضعیت رو میبینه ناامید میشه عملا کنکور و رتبه خوب رو بی تاثیر کردن
کسیم نیست برای دادخواهی پیشش بریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۰۸ دی ۱۳۹۸
متاسفانه در مصاحبه سالهای اخیر دکترا
اساتید رتبه خوب و رزومه خوب را نادیده گرفتن و هر کس خودشان خواستن بی رزومه و حتی رتبه بد پذیرش کردن
لطفا دست اساتید در حق کشی کوتاه کنید خدارو خوش نمیاد هر چند گفتن اینجا ووو فایده نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۰۸ دی ۱۳۹۸
منم چون چنین چیزی وجود داره میخوام همون دانشگاه خودمون بمونم جای دیگه برم برنمی دارن چاره ای ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۰۸ دی ۱۳۹۸
خب چرا دانشگاه خودتونو انتخاب نکردین تا دوباره اونجا ادامه بدین مگه نمیگین هر دانشگاه دانشجوی خودشو برمیداره
Iran (Islamic Republic of)
شهرام
۱۶:۴۴ ۰۸ دی ۱۳۹۸
چون دانشگاه خودم رشته منو دکترا نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۳ ۰۸ دی ۱۳۹۸
میتونین از استادتون کمک بگیرید حتما اونا دانشگاه های دیگه دوست و همکاری دارن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۰۸ دی ۱۳۹۸
چند سال قبل در آزمون دکترای مهندسی شیمی پلی تکنیک قبول شدم و در زمان مصاحبه فقط دانشجویان فوق یکی از اساتید که مرحوم شده پذیرفته شدند که بعد مشخص شد از قبل قبول شدن این افراد خاص محرز بوده است.
Iran (Islamic Republic of)
سما
۱۲:۰۱ ۰۸ دی ۱۳۹۸
به نام خدا من در آزمون سال گذشته دررشته علوم و مهندسی اب حایز رتبه بسیار خوبی شدم ولی درجلسه مصاحبه،اولا اساتید بسیار سلیقه ای ودرهم ریخته سوال پرسیدن دوم اینکه پس از مصاحبه متوجه شدم در جمع اساتید مصاحبه گیرنده،شخصی که تایید کننده همه موارد بود فردی که رتبه ایشان حداقل چهل نفر بالاتر از من بود واز لحاظ سنی هم قریب پنجاه سال رو داشت صرفا بدلیل اینکه ایشان کارمند عالی رتبه اداره ای بود که استاد مذکور از طریق شرکت مشاورش باهاش کار میکرد انتخاب کرده،یعنی چیزی به نام صلاحیت علمی ملاک ایشان نبود ،سازمان سنجش باید مصاحبه رو از این پروسه حذف کنه تا اینجور حق کشی هایی اتفاق نیفته
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۱:۳۱ ۰۸ دی ۱۳۹۸
گزارش خوبی بود. من سال 86 و 85 در دو دانشگاه تهران و تربیت مدرس رتبه کتبی 1 و 2 داشتم و مرا نپذیرفتند و دانشجویان خودشان را پذیرفتند. اصلا کل مصاحبه فرمالیته بود. 8 سال عمرم تلف شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۰۸ دی ۱۳۹۸
وقتی رتبه 2 ازمون دکتری امسال ادبیات عرب رو رد می کنند و در عوضش رتبه 70 دکتری همین رشته وارد دانشگاه تهران میشه بیش ازین انتظار نیست اینو کجای دلمون بذاریم
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۱:۱۲ ۰۸ دی ۱۳۹۸
با سلام
بهترین و درست ترین روش برای پذیرش دانشجوی دکترا فقط و فقط تاثیر 100 درصدی آزمون سازمان سنجش است در این صورت است که فقط دانشجوی باسواد جذب می شود
Iran (Islamic Republic of)
شهرام
۱۱:۰۷ ۰۸ دی ۱۳۹۸
خدایی فکری به حال این وضعیت کنین
الان ۳ دوره من ازمون دکتری قبول شدم اما تو مصاحبه رد شدم چون دانشگاهها سلیقه ای عمل میکنن و دانشجوهای دانشگاه خودشونو میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا کاویانی فر
۱۰:۵۴ ۰۸ دی ۱۳۹۸
با عرض سلام، خدا را شکر که نهایت باشگاه خبرنگاران جوان به موضوع عدم تمکین سازمان سنجش نسبت به قانون مصوب مجلس بعد از سالها حق خوری از دانشجویان متقاضی پذیرش در دوره دکتری واکنش نشان داد و مطلبی نوشت. بنده رتبه 11 کنکور دکتری سال 97 رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار بودم که به دلیل همین حد نصاب غیر قانونی مرحله دوم از ادامه تحصیل باز ماندم. لطفا تا برداشته شدن کامل این موضوع حد نصاب مرحله دوم پیگیر سازمان سنجش باشید و حتی در صورت امکان از این بی قانونی سازمان سنجش گزارشی در صدا و سیما تهیه کنید تا بیشتر حق جوانان مستعد این کشور بوسیله اعمال سلیقه صد در صدی اساتید پایمال نشود. با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۰۸ دی ۱۳۹۸
دکتری بگیری که چیییییی بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۰۸ دی ۱۳۹۸
متاسفانه ظلم آشکاری به داوطلبان دوره دکتری در مصاحبه می شود . مثلا در وزارت بهداشت مجموع نمرات علمی ومصاحبه ملاک پذیرش می باشد که با روح قانون تاثیر 50 درصدی مصاحبه وکتبی در نتاقض آشکار است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۰۸ دی ۱۳۹۸
به به عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۰۸ دی ۱۳۹۸
باید ملاک ها در پذیرش دانشجو واضح شفاف باشد واز هر گونه سلیقه گرایی در انتخاب دانشجو خوداری شدن بعضی دانش گا آها ادعا می کنند با توجه به روژ وجه و زمینه کاری قبلی دانشجو متناسب با پژوهش دوره هایشان به شیوه دانشگاه های اروپایی دانشجوی دکترا را می پذیرند و عملا آزمون کتبی فقط جنبه تشریفاتی وسنجش اولیه را دارد که این شیوه فقط درباره بعضی رشته ها صادق است و با سیاست های آموزشی عالی در دوره های پایین تر اصلا سازگاری ندارد ما نمی توایم وقتی برای کاری زیرساخت مناسب را مهیا نکرده ایم در مراحل آخر از یک استاندارد مشابه متد خارجی استفاده کنیم .چون این کار باعث تضییع حقوق . و گاهی سلیقه گرایی نارضایتی سرخوردگی و گاهی حتی رانت آموزشی می شود که برای آموزش ما سمی مهلک است
Iran (Islamic Republic of)
داوطلب دکتری گردشگری
۰۸:۵۵ ۰۸ دی ۱۳۹۸
با سلام- مطالب گفته شده کاملا صحیح است. بنده با رتبه 6 آزمون کتبی و داشتن دو مقاله علمی پژوهشی فارسی و دو مقاله لاتین و پنج مقاله کامل همایشی و ترجمه کتاب همراه با سابقه تدریس و نمره زبان..... از مرحله دوم مصاحبه دکتری آزمون 97 بازماندم. تنها به دلیل اینکه گروه مدیریت جهانگردی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه بسیار اصرار بر این دارد که دانشجویان ارشد خودشان را جذب کنند. لذا افرادی با رتبه های کتبی بسیار بالا و امتیازات نه چندان خوب پژوهشی به طور کاملا سلیقه ای و دلخواه توانستند جای بنده و امثال بنده را بگیرند. بدتر از همه این است که اعتراض ما نه از راه سازمان سنجش و نه از راه بازرسی وزارت علوم به جایی نرسید. چرا که همه اعتراضات به دانشگاه و گروه مربوطه ختم می شود و جالب است که گروه مربوطه هیچ پاسخی به نامه داده شده نمی دهد و همه چیز تمام!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
پیشنهاد
۰۸:۵۰ ۰۸ دی ۱۳۹۸
با سلام
من بخاطر این طرح دیگه بیخیال دکترا خوندن در ایران شدم چرا؟
۱- اساتید دانشگاه ها دانشجوهای خودشونو ورمیدارن اصلا نه رتبه نه ارزش علمی شخص مصاحبه شونده براشون ملاک نیست
۲- اصن برای کنکور خوندن بی معنیه...و کسی که داره وقتشو برا خوندن کنکور میزاره و نتیجش اون شکلی میشه دیگه نا امید میشه
۳- هزینه های مصاحبه ها متاسفانه خیلی بالاس و شاید برای همه مقدور نباشد ...البته آدم بدونه هزینه ارزش اینو داره که قبول بشه مشکلی نیست ولی متاسفانه.....
پیشنهاد:
دو نوع پذیرش صورت بگیرد:با کنکور-بدون کنکور
۱-با کنکور: نصف ظرفیت اختصاص پیدا کنه به یکی مثل همین کنکورهای ارشد و کارشناسی رتبه های برتر بدون مصاحبه...اونی که رتبه برتر کنکور یعنی مغز اینو داره که دکتری روش سرمایه گذاری بشه
۲- بدون کنکور: نصف پذیرش هم بر اساس سوابق علمی بدون کنکور ....اونی که سوابق علمیش بالاس مطمئنا ارزش اینو داره که دکتری بخونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۳ ۰۸ دی ۱۳۹۸
با این وضع بیکاری و نبود شغل چطور یه عده دنبال ادامه تحصیل هستن؟! اگه جایی شاغلی که ارزش داره مدرکت رو ارتقا بدی ولی اگه شغلی نداری 4 سال وقت تلف کردن چه ارزشی داره. اصلا مدرکت رو گرفتی چند تا دانشگاه و شرکت برات فرش قرمز پهن کردن؟ مدرکت رو گرفتی که بازم به همون نقطه ی اول میرسی یعنی برم دنبال شغل بگردم
آخرین اخبار