سرپرست وزارت جهاد کشاورزی:

نارسایی‌های طرح ۴۶ هزار هکتار دشت سیستان باید رفع شود

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: طرح ۴۶ هزار هکتار آبیاری با لوله به دشت سیستان با همه‌ی مزایا در یک منطقه سخت اجرا شده و دارای نارسایی‌های است که باید رفع شود.

نارسایی‌های طرح ۴۶ هزار هکتار دشت سیستان باید رفع شودبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،عباس کشاورز  سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در نشست بررسی وضعیت طرح ۴۶ هزار هکتار آبیاری با لوله به دشت سیستان که در سرسرای فرمانداری زهک برگزار شد اظهار داشت: این طرح با بسته آبیاری جدید در کشور با همه سختی‌ها و تلاطم‌ها در حال تکمیل شدن است و پس از افتتاح آن باید سرمایه‌گذاری دولت برای مردم منطقه ثروت ایجاد کند.

او  افزایش تولید، درآمد، رونق فضای کسب و کار در منطقه را از جمله مزایای طرح ۴۶ هزار هکتاری دشت سیستان عنوان کرد و گفت: این طرح تا ۱۵ اسفند سالجاری افتتاح می‌شود.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی پاسخ به سوالات و نگرانی مردم از سوی مجریان این طرح را خواستار شد و اظهار داشت: استانداری سیستان و بلوچستان، دانشگاه زابل، مجری طرح، متخصصان کشاورزی با برگزاری نشست‌ها و سمینار‌های مختلف به ابهامات بهره‌برداران این طرح پاسخ دهند.

او  ادامه داد: کمیته راهبردی خاص توسعه کشاورزی در منطقه سیستان ایجاد و الگوی کشت از سوی دستگاه‌های اجرایی مرتبط با این طرح به مردم تزریق شود.

کشاورز گفت: بسته اجتماعی در طرح ۴۶ هزار هکتار آبیاری با لوله به دشت سیستان ناقص بوده است و این بسته با توجه به آشنایی، مشارکت و سازگاری آمیخته با تکنولوژی برای این پروژه تعریف شود.

او اظهارداشت: سیستان وبلوچستان متاسفانه از آمار بیکاری زیادی برخوردار است که مسوولان استان با جذب سرمایه گذار رونق ایجاد کنند.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: کشاورزان این منطقه هر مشکلی با بیمه و بانک دارند را از طریق این وزارتخانه پیگیری کنند چرا که وظیفه قانونی ما حل مساله است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: طرح ۴۶ هزار هکتاری دشت سیستان پس از تکمیل موقت در اختیار بهره‌برداران قرار می‌گیرد و مجریان باید ایرادات این طرح را رفع کنند.

ماندانا زنگنه با بیان اینکه تلاش‌های زیادی برای تکمیل این طرح انجام شده و هیچ کدام از آن‌ها قابل کتمان نیست، خواستار تغییر رویکرد‌های کشاورزی، حضور دانش آموختگان کشاورزی در منطقه و استفاده از ظرفیت افغانستان برای صادرات شد.

او  اظهارداشت: گذر از کشاورزی سنتی در منطقه طولانی شده و این موضوع به کشاورزی سیستان آسیب زده که نیاز است با ظرفیت سازی و توانمندسازی گروه‌های مورد هدف رویکرد آن‌ها به کشاورزی نوین تغییر کند.

حجت الاسلام حسن خدری امام جمعه زهک نیز در این نشست طرح ۴۶ هزار هکتاری آبیاری نوین به دشت سیستان را بهترین طرح برای نجات منطقه عنوان کرد و گفت: بی‌عدالتی در توزیع آب، چگونگی تحویل آب به کشاورز، رعایت حق آبه، نظام بهره‌برداری، الگوی کشت و شناسایی نقاط آسیب‌پذیر از جمله ایرادت این طرح است.

 سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با سفر به شمال سیستان و بلوچستان از زمین‌های کشاورزی آبگیری شده طرح آبیاری دشت سیستان و ایستگاه‌های پمپاژ مسیر این طرح در شهرستان‌های زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز دیدن کرد.

عباس کشاورز به همراه معاون آب و خاک این وزارتخانه و رییس سازمان امور اراضی کشور به منظور بررسی نحوه اجرای طرح ۴۶ هزار هکتاری انتقال آب با لوله به اراضی کشاورزی دشت سیستان شامگاه پنجشنبه وارد زاهدان شد.

طرح انتقال آب به دشت سیستان در پی سفر هیات دولت در ابتدای سال ۹۳ مصوب و با عنایت رهبر معظم انقلاب بخش اول اعتبار آن با رقم ۵۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی تخصیص و جهت اجرا به وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو ابلاغ شد.

با توجه به خشکسالی‌های ۲۰ سال سیستان و بلوچستان این طرح میتواند با تامین آب مطمئن در طول سال نوید دهنده رونق کشاورزی منطقه باشد.

سیستان با پنج شهرستان زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون در شمال استان سیستان و بلوچستان و همسایگی کشور افغانستان واقع شده است.

انتهای پیام/ع

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار