رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان:

مبادلات تجاری کردستان به ۳ میلیارد و ۵۷۷ میلیون دلار رسید

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: مبادلات تجاری این استان در سال جاری به ۳ میلیارد و ۵۷۷ میلیون دلار رسیده است.

مبادلات تجاری کردستان به ۳ میلیارد و ۵۷۷ میلیون دلار رسید

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج،به نقل از روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان، محمد دره وزمی در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان کردستان، گفت: مبادلات تجاری این استان در سال جاری به ۳ میلیارد و ۵۷۷ میلیون دلار رسید تا صادرات کردستان به کشور عراق از رشد ۱۴ درصدی برخوردار شود و از مجموع کل صادرات ایران به کشور عراق هشت درصد آن توسط تجار کردستانی انجام پذیرفته است.

وی افزود: ۳ میلیارد و ۵۷۷ میلیون دلار مبادلات تجاری استان در سال جاری شامل ۲ میلیارد و ۶۷۸ میلیون دلار ترانزیت، ۸۷۱ میلیون دلار صادرات و ۲۸ میلیون دلار واردات است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه در هشت ماه منتهی به آبان امسال صادرات کشور ۲۷ میلیارد و ۴۱ میلیون دلار بود که استان کردستان سهمی ۱.۶۵ درصدی از آن دارد، ادامه داد: در این مدت ۵ میلیارد و ۷۱۰ میلیون دلار کالا به کشور عراق صادرات انجام شده که سهم گمرکات کردستان هشت درصد بوده است.

دره وزمی با بیان اینکه ۹۹ درصد صادرات کردستان به اقلیم کردستان عراق انجام شده است، یادآور شد: یک درصد صادرات نیز به کشور‌های ترکیه، سوریه، هند و افغانستان انجام شده است.

وی بیان کرد: مرز رسمی باشماق مریوان در کردستان یکی از مهمترین مرز‌های رسمی زمینی ایران با اقلیم کردستان عراق به شمار می‌آید که در هشت ماه منتهی به آبان ماه سال جاری ۷۵ درصد از صادرات استان از طریق این مرز و ۲۳ درصد از طریق مرز سیرانبند بانه و دو درصد دیگر از طریق گمرک سنندج انجام پذیرفته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: گمرک سیرانبند و باشماق از مرز‌های گمرکی فعال رسمی و بین المللی استان بوده و گمرک مریوان در زمینه ترانزیت، صادرات، امور مسافری و مقدار قابل توجهی در بخش واردات فعال است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.