چشمان خود را به روی محصولات مرغوب باز کنیم

بازار اصفهان، بازار‌های ایران و بازار‌های منطقه‌ای مملو از محصولات صنایع نساجی داخلی هستند، این همه محصولات مرغوب ایرانی، اما چشمان مردم به روی آن‌ها بسته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، در آن روزگار کارخانجات بافندگی یکی از اصلی‌ترین منابع درآمدی مردم اصفهان به شمار می‌ رفت و در کمتر از دو دهه نزدیک به ۱۰ کارخانه بزرگ نساجی در این شهر راه‌اندازی شد.

برخی از این کارخانجات که در دهه ۴۰ و ۵۰ توسعه گسترده‌ای یافته بودند و روز به روز به اوج می‌رسیدند و امتیاز‌های متعددی از تولید این سرزمین را به خود اختصاص می‌دادند، به‌دلیل واردات بی‌رویه اجناس ارزان قیمت خارجی، عدم عاقبت اندیشی و به‌روز نشدن تکنولوژی، چرخ‌های از رده خارج شده و سوء مدیریت‌ها در بخش‌های فنی اکنون به ساختمان‌های مخروبه‌ای تبدیل شده‌اند و برخی از آن‌ها لنگ لنگان طی مسیر می‌کنند.

چشمان خود را به روی محصولات مرغوب باز کنیم
در روزگاران نه چندان دور کارخانجات بافندگی یکی از اصلی‌ترین منابع درآمدی مردم اصفهان به شمار می‌رفت و در کمتر از دو دهه نزدیک به ۱۰ کارخانه بزرگ نساجی در این شهر راه‌اندازی شد، اما سالیان سال است که تولید پارچه با هجمه واردات رسمی از گمرک و قاچاق اسم و رسم دیرینه را از دست داده و برخی تولیدکنندگان ایرانی هم از بازار‌های جهانی دست کشیده‌اند و به مرور زمان ایران به خریدار تولیدات وارداتی تبدیل شده است.

از سوی دیگر گرایش مردم به خرید مصنوعات نساجی وارداتی ریشه فرهنگی دارد چرا که در حال حاضر برخی از تولیدکنندگان داخل با مارک خارجی اجناس خود را به فروش می‌رسانند، اما همین اجناس با مارک داخلی در کشور خریدار ندارد.

صنعت نساجی پارچه، صنعتی سودآور و استراتژیک در استان اصفهان به‌شمار می‏‌رود، امروزه واردات بی‌رویه، رکود، مالیات بر ارزش افزوده، بالا بودن نرخ سود تسهیلات، جرائم بانکی تار و پود نساجی اصفهان را درهم تنیده و نفس کارخانه‌های آن به شماره افتاده است.

با فراخوان رونق تولید، آحاد ملت خطاب قرار گرفته‌اند تا با حمایت از تولیدات فرزندان خودشان، چرخ اقتصاد و زندگی خانواده ایرانی را به حرکت درآورند. به امید اینکه نگاه مسئولان هم از دروازه‌های ورودی گمرک، به دستان توانمند جوانان کشورمان دوخته شود.

با این اوصاف صنعت نساجی، صنعتی سودآور و استراتژیک در استان اصفهان به‌شمار می‏‌رود، امروزه واردات بی‌رویه، رکود، مالیات بر ارزش افزوده، بالا بودن نرخ سود تسهیلات، جرائم بانکی تار و پود نساجی اصفهان را درهم تنیده و نفس کارخانه‌های آن به شماره افتاده است.

اختصاص ۲۴ درصد واحد‌های تولیدی اصفهان به صنعت نساجی

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی نساجی استان اصفهان گفت: ۲۴ درصد از مجموع ۹ هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی این استان به صنعت نساجی اختصاص دارد.

حبیب‌الله شاه کرمی با اشاره به اینکه ۵۳ هزار نفر به‌صورت رسمی ثبت شده در سازمان صنعت، معدن و تجارت اشتغال در نساجی دارند، اظهار داشت: ۶ هزار واحد بافندگی در استان اصفهان فعالیت دارند و ۲۴ هزار نفر در واحد‌های بافندگی مشغول به فعالیت هستند.

او ادامه داد: به طور کلی جامعه نساجی استان اصفهان، ۱۱۷ هزار نفر را تحت‌پوشش خود قرار داده که عدد قابل توجهی است و باید در راستای بالا بردن این عدد تلاش کرد.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی نساجی استان اصفهان با بیان اینکه ۲۵ درصد اشتغال این استان به صنعت نساجی اختصاص دارد، افزود: ۷۵ درصد فرش ماشینی، ۵۰ درصد الیاف و نخ، ۶۰ درصد پارچه در این استان تولید می‌شود.

چشمان خود را به روی محصولات مرغوب باز کنیم
اواضافه کرد: اصفهان ۴۰ درصد از کل صنعت نساجی کشور را در خود جای داده و به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت میز نساجی کشور در این استان مستقر شد.

شاه کرمی پیرامون اینکه استان اصفهان به دلیل بومی بودن مزیتی نسبی در صنعت نساجی نسبت به دیگر استان‌ها دارد، بیان کرد: در همین زمینه میز نساجی کشور در استان اصفهان با چهار گروه تخصصی و ۱۷ جلسه کارشناسی واگذار شده است.

او با اشاره به ۵ درخواست انجمن نساجی از وزیر صمت، گفت: انجمن نساجی برای بهبود روند تولید درخواست‌هایی داشت که با ۴ درخواست موافقت شد، از جمله این درخواست‌ها اعطای یارانه به کشاورزان برای کشت پنبه و تخصیص مواد پتروشیمی به‌صورت عادلانه بین کارخانجات نساجی بود.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی نساجی استان اصفهان درباره اعطای یارانه به کشاورزانی که به کشت پنبه می‌پردازند، اظهار داشت: پنبه به سبب اینکه یکی از محصولات کشاورزی استراتژیک در کشور است دولت می‌تواند با پرداخت یارانه، درصد تولید پنبه کشور را افزایش دهد.

او افزود: اتفاق خوشایندی در حال وقوع است و واردکنندگان صنعت نساجی تصمیم به صادر کردن این محصولات از ایران به دیگر کشور‌ها گرفته‌اند.

شاه کرمی با اشاره به تولید ۲۵۶ هزار تن پنبه در سال‌های قبل از انقلاب، بیان کرد: از این میزان ۱۱۰ هزار تن مصرف داخلی و مابقی صادر می‌شد، اما طی سال‌های گذشته به مراتب سطح کشت پنبه کاهش یافته است.

او با بیان اینکه زمینی به مساحت ۹۹ هکتار برای احداث شهرک پوشاک تعیین شده است، گفت: ۶۷ درصد از کارکنان دوخت بانوان هستند از این رو این شهرک باید در دسترس آسان مردم قرار گیرد.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی نساجی استان اصفهان با بیان اینکه دولت ۱۲۰ میلیارد تومان برای احداث شهرک پوشاک کمک خواهد کرد، اظهار داشت: بیشترین هدف از ایجاد شهرک افزایش اشتغال است که امیدواریم با ایجاد فروشگاه‌ها ۱۲۰ هزار نفر در این شهرک اشتغال پیدا کنند تا وضعیت صنعت نساجی توسعه و رونق یابد.


مصرف ۳۰ میلیارد دلار پوشاک در ایران

او پیرامون اینکه توانایی صادرات ۴.۵ میلیارد دلار پوشاک را داریم، افزود: بازار ۳۰ میلیارد دلاری ایران بازار خوبی با ۸۴ میلیون نفر جمعیت کشور است در حالی که ما ۵ درصد کمتر از آمریکا مصرف پوشاک داریم.

شاه کرمی بیان کرد: دولت ترکیه اعلام کرده که در سال ۲۰۲۵ حدود ۱۰۰ میلیون دلار صادرات پوشاک دارد و از آنجا که ایران ۳۰ میلیارد دلار مصرف پوشاک دارد بیشترین مقصد صادراتی این کشور به ایران خواهد بود.

چشمان خود را به روی محصولات مرغوب باز کنیم
او درباره اینکه طبق آمار سرانه مصرف پوشاک در ایران بالاتر از چین است، گفت: با توجه به این آمار می‌توانیم صادرات قابل توجهی در جهان داشته باشیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی نساجی استان اصفهان افزود: بازار مصرف پوشاک در ایران به ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد و ایران پس از آمریکا دومین مصرف کننده پوشاک است.


رفع معضلات اشتغال‌زایی با راه‌اندازی شهرک پوشاک

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اصفهان از دیرباز به عنوان منچستر ایران شناخته می‌شده و هنوز بقایای کارخانجات بزرگ ریسندگی را در اصفهان می‌بینیم و افسوس می‌خوریم که چرا دیگر آن جایگاه را نداریم.

فریده روشن پیرامون اینکه اگر بتوانیم فرآیند تولید را از ریسندگی تا تبدیل به پارچه، منقوش و تبدیل به پوشاک را کنار هم قرار دهیم بسیار ارزشمند است، اظهار داشت: قطعا کنار هم قرار گرفتن این فرآیند می‌تواند به بهبودی تولید کمک و اشکالات آن را رفع کند.

او با بیان اینکه شهرک پوشاک می‌تواند معضلات اشتغال‌زایی را رفع کند، افزود: هنرمندان اصفهانی می‌توانند نقش‌آفرین در تولید باشند و با برگزاری نمایشگاه‌هایی مشکلات این حوزه را برطرف کرد.

حمایت از تولیدات داخلی نجات بخش مشکلات

با وجود همه آنچه گفته شد بسیاری از کارشناسان معتقد هستند در صورتی که مردم به سمت استفاده از تولیدات داخلی روی بیاورند، باز هم می‌توانیم به همان شرایط دوران رونق صنعت نساجی اصفهان بازگردیم.

در حال حاضر بازار اصفهان، بازار‌های ایران و بازار‌های منطقه‌ای مملو از محصولات صنایع نساجی داخلی هستند، این همه محصولات مرغوب ایرانی، اما چشمان مردم به روی آن‌ها بسته است.

با تأسف بسیار باید گفت بعضی از فروشندگان فقط به منظور کسب درآمد بیشتر منسوجات و پوشاک عالی و مرغوب که دست رنج هموطنان و جوانان همین مرز و بوم است را به عنوان کالا‌های خارجی تحویل ملت می‌دهند و با این کار جز به اشتغال جوانان این کشور آسیب نمی‌رسد.

در حال حاضر بسیاری از واحد‌ها و کارگاه‌های نساجی در اصفهان تعطیل و نیمه تعطیل هستند و با فشار‌هایی که روی تولیدکنندگان وارد می‌شود، حمایت از تولید در حد شعار باقی مانده است.

نساجی یکی از صنایعی است که با حمایت از آن و حرکت به سمت رونق دوباره آن، حداقل می‌توان مشکل بیکاری استان اصفهان را تا حد زیادی حل کرد چرا که در گذشته‌های نه چندان دور این صنعت سفر‌های مردم و کارگران این شهر را رونق بخشیده بود.

به همین علت امیدواریم مسئولان استانی و دولتی این صنعت را جدای از همه صنایع دیگر مورد حمایت قرار دهند تا در آینده‌ای نه چندان دور شاهد رونق دوباره آن باشیم.

 
منبع: تسنیم
 
انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.