اسفراین قطب کشت گلخانه ای

کشت گلخانه‌ای یکی از راه حل‌های مدرن برای مبارزه با سرما، گرما و کم آبی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، کشت گلخانه‌ای یکی از راه حل‌های مدرن برای مبارزه با سرما، گرما و کم آبی است و در بسیاری از کشور‌های قطبی یا کشور‌های استوایی که دارای آب و هوای سرد یا گرم هستند احداث گلخانه می‌تواند بهترین گزینه برای تولید میوه و سبزیجات در این مناطق باشد.

خراسان شمالی پیشرو در کشت گلخانه ای/ اسفراین قطب کشت گلخانه ای

خراسان شمالی پیشرو در کشت گلخانه ای/ اسفراین قطب کشت گلخانه ای

خراسان شمالی استانی پیشرو در کشت محصولات گلخانه‌ای

  با توجه به کاهش نزولات جوی و خشکسالی‌های اخیر یکی از راه‌های مبارزه با خشکسالی و مهمترین راهکار‌های افزایش بهره وری در بخش کشاورزی، استفاده از کشت‌های گلخانه‌ای است.

خراسان شمالی در زمره استان‌هایی است که با توجه به محدودیت خاک، کوهستانی و صعب‌العبور بودن و همچنین شیب زیاد و سنگلاخی بودن برخی مناطق شرایط مناسبی برای کشت محصولات کشاورزی مختلف را ندارد.

محمدنقی کاظمیان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۵۰۰ نفر در ۲۵۰ واحد گلخانه در استان فعالیت می‌کنند گفت: در گلخانه‌های استان طرح‌هایی در زمینه سبزی و صیفی، پرورش گل، گیاهان زینتی و توت فرنگی و گوجه فرنگی وجود دارد.

کاظمیان سطح زیر کشت این گلخانه‌ها را در استان ۵۷ هکتار دانست و افزود: در این گلخانه‌ها سالیانه ۱۳ هزار و ۱۸۰ تن انواع خیار، گوجه فرنگی، توت فرنگی، گیاهان دارویی و زراعی تولید می‌شود.

به گفته او یکی از مهمترین مشکلات و حلقه‌های مفقوده گلخانه‌داری در خراسان شمالی گرانی نهاده‌ها و بذر هاست.

خراسان شمالی پیشرو در کشت گلخانه ای/ اسفراین قطب کشت گلخانه ای

 رخشا یکی از گلخانه داران استان که دارای هزار متر گلخانه است در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، می گوید: در گلخانه خود در سال دوبار خیار کشت می‌کند.

 حسنی یکی دیگر از گلخانه داران است که در سوله‌  یکصدوپنجاه متری خود که ۱۵ قفسه دارد هر دو ماه یک بار در هر سوله سه تن گوجه فرنگی تولید می‌کند.

به گفته او هر ساله کشاورزان زیادی که زمین و آب کمتری در دسترس دارند، این کار را رها می‌کنند و زمینشان را تغییر کاربری دهند و سراغ مشاغل کاذب می روند، در حالی که راه حل این مشکل برای سودآوری مناسب برای این کشاورزان در این منطقه و سایر مناطق مشابه روی آوردن به کشت گلخانه‌ای است.

 حسنی افزود:گلخانه‌ها علاوه بر مزایا دارای معایبی هم هستند. به عنوان مثال اگر چه جلوگیری از ورود آفات و بیماری‌ها به محدوده گلخانه بسیار ساده است، اما باید توجه داشت که اگر بیماری وارد شود مهار آن بسیار مشکل خواهد بود چرا که محیط گرم و مرطوب گلخانه تنها مطلوب گیاهان ما نیست بلکه آفات هم در این محیط سریعتر رشد می‌کنند.

خراسان شمالی پیشرو در کشت گلخانه ای/ اسفراین قطب کشت گلخانه ای

علی مصلحی که صاحب یک گلخانه حدود ۲ هزار متری است به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، گفت: این محل علاوه بر اینکه گیاهان را در برابر طوفان، باد، سرما و یخ زدن، دم کردن و دیگر آسیب‌ها حفظ می‌کند، فصل پرورش گیاهان را طولانی‌تر می‌سازد به عنوان مثال می‌توانیم نشای گیاهان را در گلخانه نگه داریم و هنگامی که به اندازه کافی مقاوم شدند به محیط کشت منتقل کنیم بدین صورت در زمان رشد گیاهان صرفه جویی می‌شود.

به گفته او استفاده نکردن از تجهیزات مناسب و استاندارد در گلخانه‌ها، کنترل نکردن به موقع آفات و بیماری‌های گیاهی، نداشتن دانش فنی در استفاده از نهاده‌ها و سموم شیمیایی از مشکلات طرح‌های گلخانه‌ای است.

خراسان شمالی پیشرو در کشت گلخانه ای/ اسفراین قطب کشت گلخانه ای

شهرستان اسفراین پیشرو در کشت گلخانه‌ای

  فائزه تاج آبادی مدیر جهادکشاورزی اسفراین در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، گفت: این شهرستان با ۱۱۵ واحد گلخانه ای، ۷۸ درصد گلخانه‌های خراسان شمالی را دارد.

تاج آبادی با بیان اینکه اسفراین ۲۸ هکتار کشت گلخانه‌ای دارد که ۹۵ درصد آن تک گیاهی است، افزود: کشت تک محصولی سبب عرضه انبوه محصول، کاهش تقاضا و افت قیمت می‌شود.

او گفت: برای رفع مشکل تک محصولی گلخانه‌ها تنوع کشت واحد‌های گلخانه‌ای در دستور کار سازمان است.

مدیر جهادکشاورزی اسفراین افزود: افزایش تولید در محیط‌های گلخانه‌ای یکی از مهم‌ترین برنامه اقتصادی مقاومتی در این حوزه است که بر این اساس توسعه ۳۲ هکتار گلخانه تا پایان برنامه ششم توسعه برای شهرستان اسفراین هدفگذاری شده است.

کشت گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای رنگی و توت فرنگی در شماری از گلخانه‌های شهرستان آغاز شده است.

خردادماه امسال، بزرگترین واحد تولید گلخانه‌ای سبزی و صیفی خراسان شمالی به مساحت ۱۲ هزار متر در سفر رئیس مجلس به شهرستان اسفراین افتتاح شد.

خراسان شمالی پیشرو در کشت گلخانه ای/ اسفراین قطب کشت گلخانه ای

خراسان شمالی پیشرو در کشت گلخانه ای/ اسفراین قطب کشت گلخانه ای

 

کشت گلخانه‌ای راهکار افزایش تولیدات کشاورزی

کشت گلخانه‌ای در بهبود کیفیت محصولات زراعی، تولید انبوه، ارتقاء اقتصادی شاخص‌های کشاورزی و اشتغالزایی خراسان شمالی نقش بسزایی دارد.

کشاورزی در خراسان شمالی رکن اصلی زندگی و معیشت اغلب مردم این استان را به خود اختصاص داده بنابراین امروزه نیاز دارد تا مطابق با الگو‌های علمی روز دنیا توسعه یابد و از جمله این الگو‌ها افزایش و توسعه کشت گلخانه‌ای در سطح استان است.

محمدعلی شریکیان مدیر باغبانی جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، گفت: توسعه گلخانه‌ها یکی از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی برای مدیریت بهینه و بهره وری مصرف آب است.

شریکیان افزود: در این زمینه منابع مالی لازم از محل اعتبارات تسهیلاتی و تبصره ۱۸ وجود دارد و بهره برداران می‌توانند با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی، بدون هیچ گونه محدویتی برای توسعه گلخانه در استان اقدام کنند.

با توجه به بحران کم‌آبی و خشک شدن برخی چشمه‌ها در خشکسالی‌های اخیر که موجب چالش‌های جدی در بخش‌های مختلف استان به‌خصوص بخش کشاورزی شده است و اینکه بالا بودن راندمان آبیاری در بخش کشاورزی یکی از مهم‌ترین عوامل خشک شدن چشمه‌ها و کاهش سطح آب‌های زیرزمینی نیز مطرح می‌شود بنابراین برای رفع این مشکل در سال‌های اخیر راهکار‌های متعددی از جمله اجرای طرح‌های بزرگ و کوچک آبیاری تحت‌فشار و نیز کشت گلخانه‌ای مورد تأکید کارشناسان و مسئولان این بخش قرارگرفته است.

کشت گلخانه‌ای دارای مزایای زیادی از جمله فرصت مناسبی برای اشتغال فارغ‌التحصیلان کشاورزی و سایر رشته‌های مربوطه، تولید محصولات با کیفیت مناسب و با شاخص‌های صادراتی، صرفه‌جویی در مصرف آب تا حد یک بیستم مقدار آن در واحد سطح در مقایسه با روش‌های سنتی و افزایش درآمد و ارز آوری بیشتر در بخش کشاورزی است.

کارشناسان معتقدند کشت گلخانه‌ها از دیر باز برای نگهداری گیاهان در فصول سرد سال و پرورش میوه‌های حساس در برابر سرما مورد توجه بوده، اما این روز‌ها با توجه به بهره وری بالای، تأمین نیاز‌های بازار و تضمین در تولید یکی از موثر‌ترین روش‌ها برای تأمین نیاز غذایی جمعیت روبه افزایش کشور‌ها است.

در کشت سنتی عوامل رشد گیاه مانند آب و خاک را تا حدودی می‌توان کنترل کرد، ولی تنظیم دما و مقدار نور از دست کشاورز خارج است در حالی که در کشت گلخانه‌ای می‌توان هر دو عامل دما و نور را برای رشد مطلوب گیاه تنظیم کرد.

خراسان شمالی پیشرو در کشت گلخانه ای/ اسفراین قطب کشت گلخانه ای

ساخت بزرگترین گلخانه هیدروپونیک خراسان شمالی در اسفراین

عملیات اجرایی بزرگترین گلخانه هیدروپونیک تولید صیفی و سبزی خراسان شمالی، خراسان شمالی در اسفراین در شهریور ماه امسال شروع شد.

 فائزه تاج‌آبادی مدیر جهاد کشاورزی اسفراین گفت: این گلخانه به مساحت پنج هکتار با سرمایه‌گذاری شرکت کشت و صنعت آستان قدس رضوی ایجاد می‌شود که برای اجرای آن ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار منظور شده که ۱۳۵ میلیارد ریال آن از محل تسهیلات اشتغال پایدار تامین شده و مابقی آورده شرکت کشت و صنعت آستان قدس رضوی است.

تاج‌آبادی با بیان اینکه زیرساخت مورد نیاز برای اجرای پروژه آماده شده، افزود: با اجرای این پروژه که امید است برای ۱۰۰ نفر اشتغالزایی خوادهد شد.

شهرستان اسفراین هم اکنون با دارا بودن ۷۸ درصد گستره گلخانه‌های خراسان شمالی، قطب تولیدات گلخانه‌ای این استان است.

این شهرستان ۲۸ هکتار فضای گلخانه‌ای دارد که توسعه ۳۲ هکتاری آن تا پایان برنامه ششم توسعه هدف‌گذاری شده است.

خراسان شمالی پیشرو در کشت گلخانه ای/ اسفراین قطب کشت گلخانه ای

خراسان شمالی پیشرو در کشت گلخانه ای/ اسفراین قطب کشت گلخانه ای

نویسنده گزارش: فاطمه رستمی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
پیمان
۰۲:۲۲ ۰۱ مرداد ۱۴۰۱
باعرض سلام وخسته نباشید.من علاقه زیادی به کاشت محصولات گلخانه ای دارم.ناگفته نماندکه من فرزندیک کشاورز هستم وازکودکی روی زمینهای کشاورزی فعالیت کردم چه درزمینه باغداری وچه زراعت ولی به صورت کاملا سنتی.مدتیه که خیلی دوست دارم گلخانه ای درست کنم وداخلش محصولات گلخانه ای را تجربه کنم ولی متاسفانه هیچ اطلاعاتی دراین زمینه ندارم.من ساکن خراسان شمالی شهرستان شیروان هستم.واقعا ممنون میشم ازتون که بنده رو راهنمایی کنید که چطوری واز کجاوایا اداره ای یانهادی برای اموزش وراهنمایی هست که راهنماییم کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۲ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
سلام ببخشید کارگرخانم نیاز ندارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۶ ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
سلام کار گر خانم نمیخواین