دانستنی فضا؛

راز ببری‌های قمر انسلادوس کشف شد

وجود شکاف‌ در سطح قمر زحل باعث شد تا دانشمندان بتوانند از محتویات داخل این قمر نمونه برداری کرده و به راز این نوار‌های ببری پی ببرند.

ببری های انسلادوسبه گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، طبق تحقیقات تازه در مورد نوار‌های عجیب سطح انسلادوس، قمر زحل به نوار‌های ببری یا tiger stripes شهرت یافته است.

در تصاویر ارسالی دانشمندان  سطحی یخی را در قمر زحل کشف کردند که در زیر یک اقیانوس وجود داشت. جالب تر از آن اینکه نوار‌های عجیب و مرموزی در سطح انسلادوس بود که در حوالی قطب جنوب مشاهده شدند. چیزی که در هیچ کدام از قمر‌های دیگر موجود در منظومه شمسی نظیر ندارد. بعدتر مشخص شد که این نوار‌های ببری در حقیقت محل تراوش ترکیبات یخی اقیانوس به فضای اطراف هستند.

در مطالعات جدیدی که در مورد نوار‌های ببری انسلادوس انجام شده، تلاش شده تا ماهیت و عامل به وجود آمدن این نوار‌های ببری مشخص شود. نتیجه تحقیقات مشخص می‌کند که این شکاف‌ها به دلیل فشار‌های داخل سیاره به وجود آمده‌اند. تأثیر گذار‌ترین عامل، تغییر گرانش در سیاره است. در حقیقت انسلادوس بر خلاف بیشتر سیارات و قمر‌ها ثبات زیادی تجربه نمی‌کند. مدار غیر دایره‌ای شکل این قمر به دور زحل باعث شده انسلادوس فواصل مختلف از زحل را تجربه کند. یعنی در زمان‌های مختلف، این قمر تحت تأثیر میدان گرانشی متفاوتی قرار می‌گیرد. این مسئله باعث کشیدگی سیاره و تغییر شکل آن می‌شود که اثر آن در قطب جنوب آن به شکل شکاف دیده می‌شود.

تحلیل اولیه دانشمندان بر این مبنی بود که ضخامت کمتر لایه‌های یخ در قطب باعث آسیب پذیر بودن آن در برابر تغییرات گرانشی و در نتیجه ایجاد شکاف شده است. تنها تفاوت میان قطب شمال و جنوب در میزان مقاومت آن‌ها در برابر تغییرات تکرار شونده نیروی گرانشی بوده که از این نظر، چون قطب جنوب ضعیف‌تر بوده، شکاف‌ها در ابتدا در قطب جنوب ظاهر شده‌اند.


بیشتر بخوانید: اسرار سیاره آتشین دوقلوی زمین فاش می‌شود


علت موازی بودن نوار‌ها هم به تأثیر متقابل شکاف اول بر شکاف‌های دیگر باز می‌گردد. به نظر می‌رسد اولین شکاف پس از ایجاد شدن، باز مانده است و از آن پس اقیانوس زیر سطح انسلادوس به‌طور مداوم فوران می‌کرده است. این اتفاق باعث ایجاد سه شکاف دیگر به‌طور موازی با شکاف اصلی شده که نتیجه آن تجمع برف و یخ در اطراف لبه‌های شکاف شده است. در واقع ایجاد کوه‌های یخی در نقاط اطراف شکاف خود باعث افزایش فشار و شکافته شدن نواحی دیگر شده است. به همین دلیل شکاف‌ها دیگر موازی با شکاف اولیه در سطح شکل گرفته و با فواصل مشخص تکرار شده‌اند.

دلیل باز ماندن شکاف‌ها هم ادامه یافتن تغییرات گرانشی تجربه شده از سوی قمر انسلادوس است. چرا که مدار غیر مرکزگرای این سیاره همچنان انرژی لازم برای افزایش فشار و فوران یخ از درون نوار‌های ببری را تأمین می‌کرده است. وجود این شکاف‌ها در سطح قمر زحل باعث شد ما بتوانیم از محتویات داخل این قمر نمونه برداری کنیم و به راز این نوار‌های ببری پی ببریم.

شبیه سازی فعل و انفعالات فیزیکی که توسط این قمر تجربه شده نشان می‌دهد شکاف‌های منحصر به فرد سطح این سیاره نتیجه زنجیره‌ای از اتفاقات است که ویژگی‌های خاص این سیاره را ایجاد کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار