در نشست خبری مطرح شد؛

اعلام آمار رسمی انتشار و اعطای مجوز کتاب در سال ۹۸/ ۱۰ هزار تن کاغذ ترخیص شد

در نشست خبری معاون فرهنگی وزارت ارشاد، آمار نشر کتاب در سال جاری اعلام شد.

اعلام آمار رسمی انتشار و اعطای مجوز کتاب در سال ۹۸به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با حضور اصحاب رسانه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

آمار انتشار کتاب در سال ۹۸

در این مراسم، جوادی با اشاره به آمار حوزه نشر گفت: در سال ۹۸ ، ۵۵ هزار مجوز کتاب صادر شد و ۶۱ هزار کتاب منتشر شد. این اختلاف شش هزار تایی میان مجوز کتاب و کتاب‌های چاپ شده، به این دلیل است که مجوز این کتاب‌ها سال قبل صادر شده بود وگرنه کتابی بدون مجوز منتشر نشده است. آمار رشد ۵ درصدی انتشار کتاب را در سال کنونی نشان می‌دهد.

او افزود: سامانه جامع نشر که در اداره کتاب راه افتاد، پیوستگی بین تهران و شهرستان‌ها را ایجاد کرد. این اتصال بین دوازده استان که مجوز کتاب را می‌دهند، اتفاق افتاده است. اخیراً پنجره واحدی هم برای تسهیل کار ناشران راه افتاده تا ناشران برای دریافت فیپا و شابک به یک جا نروند و تمام صدور مجوز‌ها در یک جا انجام شود. مدتی است این سامانه راه افتاده، اما دو سه روز پیش خبر آن اطلاع رسانی شد.

۳۶ کیلو واردات صنایع چاپی در سال جاری

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در بخش چاپ و نشر معاونت فرهنگی اتفاق خوبی روی داده، اظهار کرد: حدود بیست استان جشنواره صنعت چاپ را برگزار کردند؛ در دو استان دیگر هم این جشنواره برگزار می‌شود. امسال جشنواره ملی صنعت چاپ را در تهران برگزار کردیم و در بخش صادرات و واردات محصولات فرهنگی هم اتفاقات خوبی رخ داد. به طور کلی سی و شش کیلو واردات صنایع چاپی داشتیم که البته امسال نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

خرید ۳ هزار و ۴۰۰ عنوان کتاب از سوی ارشاد

جوادی ادامه داد: حدود ۳ هزار و ۴۰۰ عنوان کتاب با تیراژ ۴ هزار و ۳۰۰ نسخه توسط وزارت ارشاد خریداری شد. ۳۵۰ هزار نسخه‌اش توزیع شده است. ۱۷۲ شهر برای انتخاب پایتخت کتاب از همه استان‌ها کاندیدا شدند؛ هزار و ۴۶۰ روستا هم در جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب حضور دارند. این مسئله رشد هشت درصدی را در این بخش نشان می‌دهد. به طور کلی در سال جاری، ۱۵ هزار و ۱۷۰ باشگاه کتابخوانی احداث شد. در بخش ترویج کتابخوانی هم پویش اهدای کتاب به مناطق روستایی را داشتیم و توانستیم طرح‌های فصلی خانه کتاب را در دو فصل تابستان و پاییز برگزار کنیم. طرح بهاره  را به دلیل همزمانی آن با نمایشگاه کتاب برگزار نکردیم و طرح زمستانه هم اجرا نشد. امسال جایزه فیروزه هم در سه استان سیستان و بلوچستان، گلستان و خوزستان برگزار می‌شود.

او با اشاره به اینکه وزیر ارشاد رویکرد ارتقای محتوای تولیدات فرهنگی را دنبال می‌کند، تصریح کرد: امسال در بخش‌هایی تعداد مجوز‌های معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، از  ۱۳۰ عنوان کتاب، به ۳۶ عنوان رسید و مجوز‌دهی این معاونت ساماندهی شد.

بیست و شش فروردین؛ آغاز نمایشگاه کتاب سال آینده

ایوب دهقانکار، سخنگوی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هم گفت: کار‌های اجرایی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در حال انجام است؛ در چند جلسه درباره مکان برگزاری نمایشگاه بحث و تبادل نظر و در نهایت مصلی تهران انتخاب شد. البته عده ای به آن انتقاد داشته و دارند. شهر آفتاب (به عنوان یکی از گزینه های پیشنهادی) با تکمیل فاز‌های مختلف آن که پروژه عظیمی است، قطعاً در آینده میزبان نمایشگاه‌های مختلف از جمله نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خواهد شد. سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران از بیست و شش فروردین ماه سال آینده آغاز می‌شود و ترکیه میهمان ویژه آن خواهد بود.

او افزود: هفته گذشته رئیس نمایشگاه سی و سوم احکام مدیران نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را صادر کرد. نمایشگاه وارد فاز اجرایی شده و با توجه به اینکه از لحاظ زمانی در مضیقه هستیم، مدیران به ما قول دادند قبل از آغاز تعطیلات عید نوروز کار‌های اجرایی نمایشگاه را ببندند و پس از تعطیلات وارد فاز کیفی شویم.

مشاور اجرایی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با اشاره به اینکه کاغذ از گروه کالای یک خارج و در دسته کالای دو قرار گرفت، اظهار کرد: از خرداد و تیر امسال کارگروه تخصصی کاغذ در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد تشکیل شد. آیین نامه آن تهیه، تدوین و منتشر شد و بعد از آن کارگروه تخصصی کاغذ در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد. در پاسخ به فراخوان ما درخواست‌هایی به دبیرخانه آمد و از میان داوطلبان برخی تایید شدند تا ارز دولتی بگیرند؛ بعد هم کاغذ را خرید و وارد کنند. از ظرفیت بخش خصوصی هم در این زمینه استفاده کردیم. در این زمینه اتحادیه تعاونی ناشران کشور کاغذ را توزیع می‌کند و نظارت بر عهده اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران است.

دهقانکار ادامه داد: با توجه به اینکه ارز اختصاص یافته به کاغذ از نوع ارزی است که به کالا‌های خاص از جمله دارو اختصاص داده می‌شود، برای اینکه کار را برای همه آسان‌تر کرده باشیم لیست تمام ناشران دریافت کننده کاغذ منتشر کردیم. این لیست تا تاریخ هجده آبان در سایت وزارت موجود است. در ادامه هم همین شفافیت ادامه دارد. الان تایید چهل هزار تن کاغذ انجام شده است و بعد از تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مراحل ورود کاغذ طی می‌شود. اختیار در دست وزارت ارشاد نیست و دو تا شش ماه زمان می‌برد تا کاغذ وارد شود و به دست ناشر برسد.

مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه بعد از تایید سفارش کاغذ در حوزه نشر، وزارت ارشاد تنها مراحل بعدی ورود کاغذ را پیگیری می‌کند، بیان کرد: از مجموع چهل هزار تن کاغذی که واردات آن برای حوزه نشر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تایید شد، ۳۷ میلیون دلار آن توسط بانک مرکزی تخصیص ارز شد. تامین ارز ۲۶ میلیون دلار و خرید ارز ۲۵ میلیون دلار بود. تاکنون ده میلیون دلار ترخیص ارز شده است و تا الان بیست و پنج درصد یعنی یک چهارم ارز‌ها به کاغذ نشر ترخیص شده است. امیدوارم این افت قیمت کاغذ همچنان ادامه داشته باشد. این صرفا هنر وزارت ارشاد نیست، اما وقتی بخش اعظمی از تقاضا را کنترل کنیم قیمت کاغذ کاهش می‌یابد. این کاهش قیمت در بازار نشر در کاهش قیمت کاغذ در بازار آزاد بی تاثیر نبوده است.

سه هزار و ۹۶۶ فقره حواله برای ناشران صادر شده است

دهقانکار افزود: سه هزار و ۹۶۶ فقره حواله برای ناشران صادر شده است. بعضاً ممکن است برخی از این ناشران تکراری باشند؛ به این دلیل که ناشر کاغذ را گرفته و کتابش را منتشر کرده است؛ خوش قولی خودش را ثابت کرده و در مرحله دوم تقاضا داده است. ناشرانی هم داریم که حواله کاغذشان آماده صدور است، اما هزینه کاغذ را پرداخت نکردند. تعداد این ناشران قابل توجه است و از بین ده هزار تن کاغذی که ترخیص شده نه هزار و هفتصد تن توزیع شده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره قیمت توزیع کاغذ وزارت ارشاد که برخی آن را گران می‌دانند، گفت:‌ مماشاتی در قیمت‌گذاری کتاب نمی‌کنیم.

در قیمت گذاری کتاب مماشات نمی شود

دهقانکار در خصوص نظارت بر قیمت کتاب تصریح کرد: جلسات مفصلی با اتحادیه ناشران داشتیم؛ اما هنوز به فرمول واحد در این باره ترسیده‌ایم. در زمینه قیمت کتاب دو نکته را فراموش نکنیم: یکی اینکه خود اتحادیه ناشران هم به فرمول واحدی برای تعیین قیمت کتاب نرسیده است. دوم اینکه تمام کتاب‌ها لزوماً با ارز دولتی منتشر نمی‌شوند، اما اگر شکایتی در این زمینه باشد بررسی خواهد شد. ادامه اختصاص ارز ترجیحی برای واردات کاغذ منوط به تصمیمات بالادستی است و ما تنها مجری آن هستیم. هیچگونه مماشاتی در زمینه قیمت گذاری کتاب نداریم و کمیته بازرگانی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تشکیل شده است.

اعلام و انحلال موسسات فرهنگی زمان‌بر است

جوادی معاون فرهنگی وزارت ارشاد هم در پایان تصریح کرد: با بدهی به نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در سال آینده وارد نمی‌شویم و بدهی مان به مصلای تهران تا دو سه روز آینده پرداخت می‌شود. حجم و وجود قاچاق کتاب نگران کننده است؛ منتظر ابلاغ قضایی برای برخورد در این حوزه هستیم. یک سال است احکام برخی از موارد قاچاق کتاب به ما ابلاغ نشده است. در مرحله نهایی ادغام مؤسسات فرهنگی هستیم؛ از لحاظ اداری مسائل نهایی شده ولی اعلام و انحلال زمان‌بر است و احتمالاً پس از نمایشگاه کتاب اجرایی خواهد شد زیرا یکی از مؤسسات مجری نمایشگاه کتاب است.

او درباره معافیت مالیاتی ناشران هم اظهار کرد: بخش عمده‌ای از نشر ما به معافیت مالیاتی نیاز دارد؛ وزارت ارشاد در این زمینه براساس درآمد‌ها پیش می‌رود و از معافیت مالیاتی حمایت می‌کند. ما نظراتمان را درباره قانون جامع مالکیت فکری هم به مجلس منتقل کردیم؛ هدف اصلی این قانون جدی گرفتن مالکیت معنوی است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.