دبیر عملی همایش ناظم الاطباء گفت: همایش «ناظم الاطباء» شنبه ۱۴ دی ماه ۹۸ در تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار می شود.

همایش ناظم الاطبا در دانشگاه باهنر کرمانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان محمدصادق بصیری دبیر عملی همایش ناظم الاطباءدرنشست خبری امروز گفت: همایش مرحوم «میرزا علی اکبر خان نفیسی» معروف به «ناظم الاطباء» شنبه ۱۴ دی ماه ۹۸ در تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار خواهد شد.

او با اشاره به  رونمایی از ۵ جلد از آثار مرحوم نفیسی  افزود: همزمان با برگزاری این همایش یکی از خیابان های کرمان در حاشیه بلوار جمهوری نیز به نام وی نام گذاری می شود.

معاون سیاسی وامنیتی استاندار کرمان تصریح کرد: شناخت چهره های ماندگار استان از رویکردهای انجمن مفاخر استان کرمان است.

او به معرفی این چهره ماندگار استان پرداخت وگفت: ناظم‌الاطباء از بزرگترین مفاخر کرمان و خاندان وی نیز چندین قرن به مردم کرمان خدمت کردند و لذا هدف از برگزاری این همایش صرفاً معرفی یک شخصیت نبوده  بلکه تجلیل از ۵۰۰ سال خدمت، تعهد و حکمت در دیار کریمان است.

بصیری  به ارائه خدمت ۵۰۰ نفر حکیم، ادیب و طبیب از نسل ناظم الاطبا اشاره کرد واظهارداشت: ناظم‌الاطباء در نهضت مشروطه نیز فعالیت داشت و انسانی بسیار اثرگذار بود،او در سن ۱۹ سالگی به مدرسه دارالفنون تهران رفته و بدلیل استعدادش در مدتی کوتاه دستیار پزشکان بزرگی شد.

دبیر عملی همایش میرزا علی اکبر خان نفیسی معروف به ناظم الاطبا افزود: در سال ۱۲۸۸ و زمان قحطی بزرگ در ایران، وی یک بیمارستان با هزینه شخصی در تهران تأسیس و به مردم خدمت می‌کند که در واقع همین بیمارستان سنگ بنای درمان بیماری‌های صعب العلاج در کشور شد و همچنین اولین بیمارستان مدرن تهران را (بیمارستان سینای امروزی در تهران) نیز بدستور ناصرالدین شاه بعد از بازگشت از سفر فرنگ ساخت.

بصیری تاکید کرد: چاپ مجموعه آثار میرزا علی اکبر نفیسی از کار‌هایی بود که کمیته علمی انجمن مفاخر کرمان در دستور خود قرار داده، ما نیزاین آثار را در دو دسته آثار پزشکی و غیرپزشکی تقسیم  و ۵ جلد از کتب وی را پس از تصحیح و بازخوانی به چاپ رساندیم که دراین همایش رونمایی می شوند.

دبیرعلمی همایش اظهارکرد: کتاب فرهنگ نفیسی نیز از آثار غیرپزشکی این مرد بزرگ بود که دارای اشتباهات نوشتاری بود که بعد از ویراستاری  این مجموعه ۵ جلدی در قالب یک مجموعه کوچکترحدود ۹۰۰ صفحه‌ای در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

بصیری با اشاره به کتاب «تعلیمات ابتدایی» مرحوم علی‌اکبرخان نفیسی گفت: وی در اوج علم و شهرت بدلیل توجه به آموزش کودکان و نوآموزان در سال ۱۳۱۷ قمری این کتاب را نگاشته است و سال‌ها منبع مهم تعلیم و تربیت در دوره ابتدایی بوده است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار کرمان گفت: «پزشکی نامه» نام یکی دیگر از کتاب‌های وی در دانش پزشکی است و سال‌های متمادی مورد استفاده داروسازان اواخر عهد قاجار و اوایل دوره پهلوی بوده و توسط دانشگاه علوم پزشکی کرمان تدوین شده است.

همایش ناظم الاطبا با حضور تعدادی میهمانان کشوری برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: اخبار علمی ، دانشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار