معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور:

۲ سم پرخطر حذف شد / اکثر سموم وارداتی به چین اختصاص دارد

سرافرازی گفت: طی یک سال گذشته تلاش سازمان حفظ نباتات منجر به حذف ٢ سم پر خطر دیازینون و بوتاکلر و جایگزینی آن‌ها با سم‌های کم خطر شده است.

۲ سم پرخطر حذف شد/اکثر سموم وارداتی به چین اختصاص داردبه گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علیمراد سرافرازی معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور در نشست خبری هفتمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی تهران رویکرد سازمان حفظ نباتات را جایگزینی سموم پرخطر با سموم کم خطر اعلام کرد و گفت:  طی یک سال گذشته تلاش سازمان حفظ نباتات منجر به حذف ٢  سم پر خطر دیازینون و بوتاکلر و جایگزینی آن‌ها با سم‌های کم خطر شده است.

وی توسعه استفاده از عوامل بیولوژیک برای مبارزه با آفات را یکی دیگر از عوامل برگزاری نمایشگاه اعلام کرد.

سرافرازی با تاکید بر اینکه برای توسعه استفاده از عوامل بیولوژیک تسهیلاتی برای بخش خصوصی در نظر گرفته‌ایم، بیان کرد: سازمان حفظ نباتات شرایطی را فراهم کرده که ثبت عوامل بیولوژیک بسیار آسان‌تر از سموم شیمیایی باشد، ضمن اینکه کارشناسان این سازمان در خدمت بخش خصوصی برای مشاوره فنی خواهند بود.

معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور از راه اندازی مرکز بزرگ تولید عوامل بیولوژیک مختص گلخانه در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در این مرکز شناسی عوامل بیولوژیک و تولید آن انجام خواهد شد چرا که یکی از مهمترین دغدغه‌های امروز ما باقی مانده سموم شیمیایی در محصولات گلخانه‌ای است.

این مقام مسئول ادامه داد: آمارها حاکی از آن است که ظرف یکسال گذشته بیش از ٢٠ درصد استفاده از عوامل بیولوژیک توسط گلخانه‌داران افزایش یافته که این امر بیانگر استقبال خوب گلخانه‌داران برای جایگزینی سموم شیمیایی با عوامل کم خطر است.

به گفته وی، ما برای تسهیل در تامین نیاز کشور به سموم کشاورزی از انجمن کنترل مواد شیمیای چین دعوت کرده‌ایم تا به اینجا بیایند چرا که بیشترین تعاملات ما برای واردات سموم با چین است.

سرافرازی با اشاره به اینکه امسال دو کارگاه آموزشی به منظور آشنایی بیشتر شرکت‌های واردکننده سموم با مسائل روز برگزار کرده‌ایم، گفت: یکی از پیشنهادات ما این است که در نمایشگاه‌های تخصصی واردکنندگان از کشاورزان نمونه برای حضور در این نمایشگاه‌ها دعوت کنند چرا که کشاورزان نمونه نقش ویژه ای در انتقال دانش و آگاهی سایر بهره برداران دارند، به عبارت دیگر کشاورزان نمونه پل ارتباطی بین دولت، بخش خصوصی و ۴ میلیون و ۳۰ هزار بهره بردار کشور هستند.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه سهم استفاده از عوامل بیولوژیک در قیاس با آفت کش‌ها کمتر است، افزود: تاکید ما به ویژه برای استفاده از این سموم در فضای گلخانه بوده و کشاورزان نیز از آن استقبال کرده‌اند.

وی ادامه داد: به ویژه در محصولات صادراتی از جمله گوجه فرنگی، خیار و فلفل که در گلخانه تولید می‌شود تاکید داریم از عوامل بیولوژیک برای کنترل آفات استفاده شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه پروژه‌ای در این زمینه طراحی شده است، توضیح داد: قرار است با تاکید بر عوامل بیولوژیک داخلی مرکز بزرگی را با همکاری بخش خصوصی راه اندازی کنیم که در این مرکز عوامل بیولوژیک داخلی تکثیر و در اختیار گلخانه داران قرار داده می‌شود.

به گفته سرافرازی در یک سال گذشته استفاده از عوامل بیولوژیک در کشور ۲۰ درصد افزایش داشته است.

معاون فنی سازمان حفظ نباتات در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بحث باقی مانده سموم در محصولات کشاورزی گفت: این مساله به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مربوط است اما بحثی که وجود دارد، یکی مصرف آفت کش بد و دیگری مصرف بد آفت کش هاست. یکی از وظایف سازمان حفظ نباتات نظارت بر کیفیت آفت کش هاست که در تمام مسیر فرآیند ثبت این کار انجام می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه ۸۵ درصد آفت کش‌ها در داخل کشور تولید می‌شود، گفت: بخشی از مواد اولیه و تکنیکال این آفت کش‌ها وارد و در داخل فرموله می‌شود و مابقی نیز از طریق واردات تأمین می‌شود.

وی اضافه کرد: جز بذر سبزی خوردن و بخشی از سبزی خورشتی، مابقی بذرها از طریق واردات تأمین می‌شود.

 سالیانه ۱۲۰ میلیون دلار صرف واردات بذر می‌شود

در ادامه این نشست، هاشمی عضو هیأت مدیره انجمن واردکنندگان بذر با اشاره به اینکه بذر مهمترین قسمت تولید در بخش کشاورزی است، گفت: بذرهایی که جدیداً وارد کشور می‌شوند، عملکرد بالایی دارند به طوری که هم نیاز داخل را تأمین می‌کنند و هم می‌توانیم بخشی از محصول را صادر کنیم.

وی با اشاره به اینکه سالیانه ۱۲۰ میلیون دلار صرف واردات بذر می‌شود، گفت: در ازای این مساله چندین میلیارد دلار محصول کشاورزی از کشور صادر می‌کنیم.

در ادامه این نشست مهدی حسینی یزدی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی واردکنندگان سم و کود اظهار کرد: تاکنون ۶ دوره نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی برگزار شده و در تمام این ادوار سعی شده است که با فراهم کردن وسایل مناسب برند‌های معتبر داخلی و بین المللی بروزترین نهاده‌های مورد نیاز دام که در ارتقای سطح کمی و کیفی محصولات سالم تاثیرگذار هستند در معرض دید و انتخاب کشاورزان قرار گیرد.

وی افزود: این نمایشگاه فرصتی را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد تا انواع آفت‌کش‌ها، علف‌کش، کود و بذر باکیفیت را شناسایی و تامین کنند.

حسینی یزدی تعداد شرکت‌کنندگان حاضر در این نمایشگا ه را ۷۵ شرکت داخلی و ۱۲ شرکت خارجی عنوان کرد.

به گفته وی، شرکت‌های خارجی و داخلی بیش از ۳۰۰ برند مختلف از کشور‌های اروپایی، چین، هند، ژاپن و ... در این نمایشگاه عرضه می‌کنند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی واردکنندگان سم و کود در ادامه از ایجاد کمپین «دانش جهانی برای کشاورزی ایران» خبر داد و گفت: از آنجا که حفاظت از محیط زیست و تولید محصولات نهایی سالم حق طبیعی هر ایرانی نه مصرف‌کننده است تصمیم بر آن گرفته شد که ایجاد کمپین دانش جهانی برای کشاورزی ایران را در دستور کار قرار دهیم.

حسینی یزدی افزود: اطلاع‌رسانی این کمپین در حاشیه نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی تهران انجام خواهد گرفت.

وی با تاکید بر اینکه برنامه‌های جانبی دیگری برای این نمایشگاه در نظر گرفته شده است، افزود: نشست آموزشی با حضور کارشناسان سازمان حفظ و نباتات، برگزاری فسیتوال نوآوری صنعت کشاورزی، حضور استارت‌آپ‌های صنعت کشاورزی، نشست آموزشی گمرک و امور بازرگانی از دیگر برنامه‌های جانبی هفتمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی تهران است.

این گزارش می‌افزاید: هفتمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی تهران با شعار «دانش جهانی برای کشاورزی ایران» از ۱۷ تا ۲۰ دی ماه برگزار می‌شود و در این نمایشگاه ۷۵ شرکت داخلی و ۱۲ شرکت خارجی ثبت نام کرده‌اند و حضور دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار