معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور:

کشاورزان نگران تأمین سموم مورد نیاز نباشند / سموم پرخطر حذف شد

سرافرازی گفت: با وجود تمامی محدودیت‌ها شرکت‌های تولیدکننده سموم ۵۴ تا ۵۵ هزار تن سموم تولید یا وارد کردند که این میزان دو برابر نیاز کشور است.

کشاورزان نگران تأمین سموم مورد نیاز نباشند / سموم پرخطر حذف شدبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علیمراد سرافرازی معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور در نشست خبری امروز با اشاره به اینکه استفاده صحیح سموم جزئی از برنامه رفع عوامل خسارت‌زا است اظهار کرد: سازمان حفظ نباتات کشور بر استفاده از آفت کش‌ها به عنوان آخرین عامل تأکید دارد به همین خاطر سال گذشته تلاش کردیم از سموم کم خطر و متوسط خطر استفاده و سموم پرخطر را از لیست سموم مصرفی کشور حذف کنیم.

معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور با تأکید بر گسترش استفاده از عوامل بیولوژیک در توسعه گلخانه‌ها افزود: در راستای استفاده از عوامل بیولوژیک در توسعه گلخانه‌ها یک پروژه کلان داریم که قرار است با همکاری بخش خصوصی و عوامل بین‌المللی انجام شود چراکه حمایت از تولید داخل از جمله اهداف هفتمین نمایشگاه نهاده‌های کشاورزی به شمار می‌رود.


بیشتر بخوانید:  ۲۵۰ هزار کمباین و تراکتور صاحب پلاک راهنمایی و رانندگی شدند


او با بیان اینکه حذف ۱۲ سم از واردات از دیگر اقدامات سازمان حفظ نباتات به شمار می‌شود بیان کرد: تأکید ما بر شرکت‌های تولیدکننده داخل این است که باید تدارک سموم در داخل را داشته باشند که به همین منظور در شرایط فعلی بیش از دو برابر نیاز داخل تدارک دیده‌ایم.

سرافرازی ادامه داد: برای بهبود استفاده از سموم شیمیایی دو کارگاه آموزشی را در هفتمین نمایشگاه تخصصی هماهنگ کردیم تا دوره آن را برای بخش تولید سموم برگزار کنند و سازمان حفظ نباتات این آمادگی را دارد به هر مقداری که نیاز باشد استفاده بهینه از سموم و ماشین آلات سم پاشی را آموزش دهند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بیش از دو برابر مصرف داخلی، در تولید سموم ظرفیت داریم، گفت: به تازگی تفاهم نامه ای با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حمایت از شرکت های دانش بنیان داخلی فعال در حوزه آفت‌کش ها، امضا کرده ایم.

او با اشاره به اینکه ارزیابی های کیفی لازم را در این حوزه انجام خواهیم داد تا رضایت کشاورزان جلب شود، گفت: هر سمی که تأثیر منفی روی زنبور عسل داشته باشد، مورد تأیید و حمایت ما نیست.

معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه ارزیابی کیفی تولیدات داخل برای رفع دغدغه کشاورزان از دیگر اهداف ما به شمار می‌رود گفت: سنجش رضایتمندی کشاورزان و ارزیابی کیفی در این زمینه باید انجام شود که این اقدام با همکاری آزمایش‌های فنی صورت می‌گیرد.

او با اشاره به اینکه کشاورزان دغدغه‌ای از حیث سموم مورد نیاز را نداشته باشند بیان کرد: با وجود تمامی محدودیت‌ها شرکت‌های تولیدکننده سموم ۵۴ و ۵۵ هزار تن سم وارد یا تولید کردند که این میزان دو برابر نیاز کشور است.

معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور ادامه داد: هم‌اکنون سامانه جامع مانیتورینگ ندر کشور فعال است که بدین ترتیب تمامی سموم‌های وارداتی تا مصرف تحت نظارت قرار می‌گیرند و به محض دریافت گزارش مبنی بر تقلبی بودن از طریق ستاد‌هایی که در استان‌ها داریم پیگیری موضوع انجام می‌شود و اجازه گسترش نمی‌دهیم.

در ادامه این نشست مسعود گیل آبادی رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی اظهار کرد: هفتمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی با حضور اعضای سه انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی، انجمن تولیدکنندگان کودهای شیمیایی و انجمن بذور  اصلاح شده برگزار می شود.

وی افزود: در این نمایشگاه برخلاف ۶ دوره قبل، حضور تولیدکنندگان بسیار پررنگ است که این اقدام در جهت تحقق شعار رونق تولید است.

گیل آبادی ادامه داد: رویکرد وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفظ نباتات این است که حمایت جدی از تولید داخل را شروع کند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه هفتمین نمایشگاه تخصص نهاده های کشاورزی با حضور 93 شرکت فعال است، بیان کرد: نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی با حضور سه انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی، کودهای کشاورزی و بذور اصلاح شده با حمایت سازمان حفظ نباتات و موسسه آب و خاک انجام می شود.

وی با تاکید بر حضور  شرکت های تولیدکننده داخل تامین مواد اولیه  در هفتمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی گفت: با ایجاد تغییراتی در حوزه سموم، باید سموم کم خطر در کشور تولید و به کشاورزان معرفی شود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان کودهای کشاورزی هدف اصلی برگزاری هفتمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی را تقویت تولیدکنندگان داخل و برقراری ارتباط مستقیم بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نهایی کشور برشمرد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی با اشاره به اینکه واردات کودهای زیستی به کشور زیاد نیست، بیان کرد: تولید این کودها در داخل در حجم گسترده ای نیست؛ اما واحدهایی که این نوع کود را تولید می‌کنند، واحدهای خوبی هستند که اگر بستر لازم در داخل برای مصرف آنها فراهم شود، این واحدها به دنبال صادرات محصول تولیدی خود نخواهند بود.

وی با اشاره به اینکه ما معتقد هستیم به هیچ کودی نباید یارانه پرداخت شود، گفت: توان تولید بیش از ۹۵ درصد کود و سم موردنیاز کشور در داخل وجود دارد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی با اشاره به اینکه واردات کودهای زیستی به کشور زیاد نیست، بیان کرد: تولید این کودها در داخل در حجم گسترده ای نیست؛ اما واحدهایی که این نوع کود را تولید می‌کنند، واحدهای خوبی هستند که اگر بستر لازم در داخل برای مصرف آنها فراهم شود، این واحدها به دنبال صادرات محصول تولیدی خود نخواهند بود.

گیل آبادی ادامه داد: تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات باعث شده که بخش بزرگی از مزیت های تولید کودهای کشاورزی اعم از شیمیایی، غیرشیمیایی و آلی بلااستفاده بماند که این امر، توان رقابت را از ما گرفته است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی در پایان تصریح کرد: علیرغم تحریم کشتیرانی و مشکلات انتقال کود، توانستیم سموم مورد نیاز بخش کشاورزی را به اندازه کافی تأمین کنیم، اگر چه هزینه‌های تأمین مقداری افزایش یافته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار