گناباد از نظر سالمندی در رتبه دوم کشور قرار دارد

بیش از ۱۲ درصد جمعیت شهرستان گناباد را سالمندن تشکیل می‌دهد که باعث شده این شهرستان از نظر سالمندی در رتبه دوم کشور قرار گیرد.

گناباد از نظر سالمندی در رتبه دوم کشور قرار داردعلی آراسته رییس اداره بهزیستی گناباد در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ با بیان اینکه میانگین کشوری جمعیت سالمندی هشت درصد است، گفت: گناباد با دارا بودن بیش از ۱۲/۲۵ درصدجمعیت این شهرستان بعد از استان گیلان، رتبه دوم در کشور را به خود اختصاص داده است.

او افزود: جمعیتی که بیش از ۱۲ درصد آن بالای ۶۰ سال داشته باشند، جمعیت سالمند محسوب می‌شود که این درصد در استان خراسان رضوی ۹ و نیم درصد است.

آراسته افزود: افزایش پیری جمعیت گناباد علاوه بر تاثیر منفی در روند توسعه به جهت نیروی انسانی، موجب افزایش هزینه‌ها و خدمات تامین اجتماعی می‌شود، چون سرانه خدمات در جمعیت سالخورده به مراتب بیشتر از جمعیت جوان است. از سوی دیگر بیشترین افزایش جمعیت و زاد و ولد گناباد مربوط به مناطق کمتر توسعه یافته و اقشار آسیب پذیر این شهرستان است که این امر موجب افزایش مشکلات اقتصادی این خانوار‌ها و لزوم حمایت‌های اقتصادی از آن‌ها می‌شود.

رییس اداره بهزیستی گناباد گفت: به خاطر تداوم پدیده خشکسالی و پیامد‌های اجتماعی و اقتصادی آن مهاجرت از این شهرستان به دیگر نقاط استان خراسان رضوی و شهر‌های دیگر کشور افزایش یافته و تعداد سالمندان گناباد طی سال‌های اخیر بسیار زیاد شده است و خانواده و بستگان بیشتر سالمندان گناباد در دیگر نقاط کشور ساکن هستند، اما این قشر به دلیل تعصب و علاقه به زادگاهشان در این شهرستان مانده‌اند بنابراین باید نسبت به مراقبت و تامین نیاز‌های آنان توجه بیشتر شود.

او با بیان اینکه باید قبل از بروز مشکلات حاد در این گروه سنی، سیاستگزاری و تمهیدات لازم اتخاذ شود، تصریح کرد: برای داشتن سالمندانی پویا و فعال باید بر روی گروه سنی میانسالی هدف گزاری کنیم.

رییس اداره بهزیستی گناباد گفت: به منظور تامین حمایت‌های اجتماعی از این قشر پیشکسوت وبرنامه ریزی برای انجام برنامه‌های فرهنگی، ورزشی، تفریحی، درمانی، توانبخشی و توانپزشکی سالمندان امسال با همت خیرین، موسسه خیریه بنیاد فرزانگان مهرجاویدان تاسیس و راه اندازی شده است وجهت ارائه خدمات هرچه بهت و فرهنگ منطقه وعلاقه خانواده‌ها در شهرستان مبنی بر حضور سالمندان در خانواده، نیاز به تاسیس مرکز سالمندان روزانه می‌باشد.

آراسته ادامه داد: هم اکنون شهرستان گناباد دارای یک مرکز سالمندان شبانه روزی باظرفیت ۳۵ نفر می‌باشد.

انتهای پیام// ح.ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار