تلاش برای توسعه گردشگری مناطق آزاد

رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: حوزه گردشگری منبع درآمد تجدیدپذیر به شمار می رود و باید برای توسعه گردشگری دریایی مناطق آزاد تلاش کرد .

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ،اسماعیل زمانی رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند دیروز  در دومین روز از نوزدهمین نشست مشترک معاونان و مدیران فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورای عالی و سازمان های مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی کشور که در منطقه آزاد اروند در حال برگزاری است گفت: حوزه گردشگری منبع درآمد تجدیدپذیر به شمار می رود و باید برای توسعه گردشگری دریایی مناطق آزاد تلاش کرد زیرا  می تواند مبنای توسعه این مناطق باشد.

او اروند را پرجمعیت ترین منطقه آزاد تجاری نامید و افزود: این منطقه نسبت به سایر مناطق آزاد دیگر  دارای موقعیت ویژه ای در حوزه فرهنگی و اجتماعی  است.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: دربرگیری بخش‌هایی از شهرستان‌های آبادان و خرمشهر در سال ۸۲ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، اما به دلیل پراکندگی نیاز به پیوستن هر ۲ شهر به محدوده منطقه آزاد تجاری کاملا احساس می‌ شد تا اینکه  از سال ۹۲ و در دولت تدبیر و امید شهرهای خرمشهر، آبادان و جزیره مینو به منطقه آزاد اروند الحاق شدند و فصل جدیدی در این منطقه رقم خورد.

زمانی ثبات مدیریتی در سالهای اخیر را نیز قدم مثبتی برای توسعه در زمینه های مختلف برشمرد و گفت: آبادان و خرمشهر با از دست دادن رونق اقتصادیشان در جنگ و ناموفق بودن بازسازی این ۲ شهر در دوران سازندگی و بی ثبات بودن مدیریت در سالهای آغازین تاسیس سازمان منطقه آزاد اروند را متضرر کرد که می توان گفت ثبات مدیریتی در سالهای اخیر توانست تا حدی به رشد این ۲ شهر کمک کند.

او عملکرد این سازمان را با وجود مشکلاتی که در این سالها پیش رو داشته است قابل دفاع دانست و افزود: آسان سازی تردد اتباع خارجی در آذرماه ۹۶ به منطقه آزاد اروند، اتفاق تازه‌ای در روابط میان ایران و کشورهای همسایه را رقم زد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند از همجواری با کشور عراق  و استان بصره به عنوان یک ظرفیت ویژه برای منطقه آزاد اروند نام برد و افزود: آبادان و خرمشهر از اهمیت استراتژیک اقتصادی، تجاری و سیاسی ویژه‌ای برخوردار هستند.

زمانی گفت : در سالهابی اخیر بودجه خوبی صرف پروژه های فرهنگی در این منطقه شده است و توسعه انسانی یکی از اولویت های سازمان منطقه ازاد اروند بوده است.

قدرت الله طمیمیان معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند، نیز در این نشست گفت: صنعت گردشگری بهترین راه کار عبور از تحریم است، هر گردشگری که وارد منطقه می شود پولی را که هزینه می کند مستقیم وارد چرخه بازار و اقتصاد می کند.

او افزود: معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند کمی با مناطق آزاد دیگر تفاوت دارد و این تفاوت باعث شده وقت بیشتری را  در حوزه های مختلف فرهنگی، هنری و اجتماعی در نظر بگیرم، این منطقه بعنوان پرجمعیت ترین منطقه آزاد کشور با ۵۵۰ هزارنفر جمعیت باعث شده که معاونت فرهنگی در مسئولیت های اجتماعی با جمعیت کثیری روبه رو و پاسخگو باشد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند گفت: صنایع خلاق امروزه یکی از مواردی است که در اکثر کشورهای دنیا برای برون رفت از مشکلات اقتصادی به آن توجه می شود این صنعت می تواند باعث فعال شدن مشاغل خانگی و راه اندازی کسب و کارهای کوچک شود از همین رو به صنایع خلاق توجه ویژه ای داریم و بر آن تمرکز می کنیم.

طمیمیان به استفاده از ظرفیت گردشگری سلامت در منطقه آزاد اروند نیز اشاره کرد و افزود: ارتقا سطح کیفی و استاندارهای بهداشت و درمان برای ما  بسیار حائز اهمیت است تاکید به ورود بخش خصوصی به این حوزه را داریم، متاسفانه تا کنون بخش خصوصی به صورت گسترده وارد عمل نشده البته یکسری مذاکرات انجام داده ایم و امیدوارم اتفاقات خوبی در آینده رقم بخورد و گردشگران حوزه سلامت و مردم منطقه بتوانند از امکانات درمانی بخش خصوصی استفاده کنند.

نوزدهمین گردهمایی مدیران، معاونان، و کارشناسان فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورایعالی و سازمان های مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی کشور که از سه شنبه در منطقه آزاد اروند آغاز شده تا امروز ادامه دارد.

انتهای پیام/ د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.