دلایل اهمیت رزمایش مرکب دریایی ایران از دیدگاه کارشناسان نظامی

رزمایش مشترک دریایی جمهوری اسلامی ایران، چین و روسیه، تحت عنوان رزمایش «کمربند امنیت دریایی» از صبح روز جمعه ۶ دی تا روز یکشنبه ۸ دی در دریای عمان و شمال اقیانوس هند برگزار شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، رزمایش مشترک دریایی جمهوری اسلامی ایران، چین و روسیه، تحت عنوان رزمایش «کمربند امنیت دریایی» از صبح روز جمعه ۶ دی تا روز یکشنبه ۸ دی در دریای عمان و شمال اقیانوس هند برگزار شد.

تحلیل ۵ کارشناس نظامی از رزمایش مرکب دریایی ایران، روسیه و چین

ناوشکن البرز، ناوشکن سهند، ناو تنب، ناو کنارک و همچنین ناو نیزه، ۵ ناو جمهوری اسلامی ایران در رزمایش مرکب امنیت دریایی بودند. همچنین ناوشکن چینی Xining، ناو روسی «Yaroslav Mudry»، کشتی سوخت‌رسان روسی «Yel'nya» و یدک‌کش روسی «Yevgeniy Khorov» در این رزمایش حضور داشتند.

این رزمایش که با پهلوگیری ناوگروه‌های روسیه و چین در بندر چابهار آغاز شد، با خروج ناو‌ها از بندر و گسترش به سمت محل تمرین وارد فاز اجرایی شد.

در بخشی از این رزمایش، عملیات آزادسازی دو کشتی تجاری که از خلیج فارس در حال عزیمت به سمت آب‌های بین المللی بودند و مورد ربایش توسط دزدان دریایی قرار گرفتند، توسط یگان‌های سطحی و پروازی انجام شد. در این مرحله پس از ارسال پیام اضطراری کشتی‌های تجاری به مرکز MRCC چابهار، ابتدا منطقه عملیات توسط بالگرد SH-۳ نداجا مورد شناسایی و جستجو قرار گرفت و سپس ناوشکن البرز بعنوان یگان فرماندهی رزمایش، شناور‌های رزمی مستقر در منطقه را برای انجام عملیات آزادسازی به دو گروه متشکل از یگان‌های ایران، روسیه و چین تقسیم کرد.

در ادامه نیرو‌های عملیات ویژه با فرود آمدن از هوا و سطح بر روی عرشه کشتی ربوده شده، دزدان دریایی را دستگیر و عملیات آزادسازی کشتی را احرا کردند. اجرای عملیات اطفای حریق کشتی، دیگر تمرینی بود که در خلال عملیات آزادسازی کشتی تجاری ربوده شده تمرین شد. همچنین پس از اجرای این عملیات، یکی از کشتی‌های آزادسازی شده توسط یدک کش روسی برای تمرین، یدک کشیده شد.

در روز پایانی رژه نیز ناوشکن‌های ایرانی البرز و بایندر، ناو موشک انداز نیزه، فریگت روسی «یاروسلو مودری»، ناوشکن چینی «شینینگ»، سوخترسان روسی «یلنیا»، یدک‌کش روسی، شناور تندر و شناور‌های شهید ناظری و شهید ناصری‌نژاد نیروی دریایی سپاه از مقابل ناوشکن جمهوری اسلامی ایران سهند رژه رفتند.

امیر دریادار دوم «غلامرضا طحانی» معاون عملیات نیروی دریایی ارتش و سخنگوی رزمایش مرکب «کمربند امنیت دریایی» اهداف برگزاری رزمایش را «امنیت تجارت دریایی بین المللی»، «مقابله با دزدی دریایی و تروریسم دریایی»، «تبادل اطلاعات در حوزه امداد و نجات دریایی» و همچنین «تبادل تجربیات عملیاتی و تاکتیکی» عنوان کرد.

در ادامه به مرور دیدگاه‌های ۵ نفر از کارشناسان نظامی درباره اهمیت برگزاری رزمایش مرکب دریایی ایران، روسیه و چین که در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان آن‌ها را بیان داشتند می‌پردازیم.

رزمایش‌های مرکب دریایی ادامه‌دار خواهند بود

سردار «علی شادمانی» با بیان اینکه از نظر جمهوری اسلامی ایران آبراه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای باید امنیت داشته باشند، گفت: متأسفانه در حال حاضر آبراه‌های منطقه غرب آسیا تحت تهدید تروریستی است و سال‌هاست که جمهوری اسلامی ایران برای برقراری امنیت در منطقه، نیرو اعزام می‌‎کند همچنان که منطقه نزدیک ما تنگه هرمز هم نیازمند امنیت است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به شدت به دنبال برقراری امنیت در منطقه است و حضور نیرو‌های خارجی را مغایر با این امنیت می‌داند، عنوان کرد: سال‌هاست که جمهوری اسلامی ایران تذکر می‌دهد که امنیت منطقه در وهله اول باید با مشارکت کشور‌های همسایه و در وهله دوم با مشارکت کشور‌های دوستی که نظر سوئی ندارند، تأمین شود.

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء (ص) ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از قدرت‌های بزرگ دنیا که دارای منافع استراتژیک در دریاست، تمایل دارد با کشور‌های همسایه و کشور‌های دوست، امنیت آب‌های منطقه را برقرار کند.

وی با بیان اینکه رزمایش مرکب دریایی جمهوری اسلامی ایران، چین و روسیه برای تمرین مقابله با تروریست‌ها و همچنین عملیات‌های امداد و نجات انجام شد، گفت: ما حضور آمریکایی‌ها در منطقه را مضر می‌دانیم و معتقدیم با وجود کشور‌های منطقه از جمله چین و هندوستان و روسیه که جزو منطقه شرق دنیا هستند و همچنین کشور‌های نزدیک دارای ساحل، می‌توان امنیت آبراه‌های منطقه را تامین کرد.

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء (ص) خاطرنشان کرد: حتما رزمایش‌های مرکب دریایی ایران با سایر کشور‌ها ادامه‌دار خواهند بود و از همین امسال هم درصدد هستیم در مرحله دوم با کشور‌های همسایه منطقه مثل عراق، پاکستان، کویت و قطر که اعلام آمادگی کردند، چنین برنامه‌هایی را داشته باشیم.

رزمایش مرکب «کمربند امنیت دریایی» نشان داد که دنیا دیگر تک قطبی نیست

امیر «محمدحسن نامی» با بیان اینکه رزمایش مرکب «کمربند امنیت دریایی» که با حضور جمهوری اسلامی ایران، روسیه و چین برگزار شد، نوید دهنده یک پیمان جدید در برابر استکبار است، گفت: این رزمایش نشان داد که دنیا دیگر تک قطبی نیست و قدرت‌های دیگری مثل روسیه، چین و ایران ظهور پیدا کردند.

وی افزود: برژینسکی و کسینجر دو تئوریسین آمریکایی که دولت آمریکا سال‌ها بر اساس تئوری این دو عمل می‌کرد، بعد از فروپاشی شوروی، تئوری «قدرت پیرامون مرکز» را ارائه دادند بدین معنی که یک ابرقدرت در جهان است و کشور‌های دیگر در دوایر مختلف در حاشیه این ابرقدرت وجود دارند و هر کشوری که در دایره‌های نزدیک‌تری به ابرقدرت قرار داشته باشد، از توان تاثیرگذاری بیشتری در صحنه‌های بین‌المللی برخوردار است. تا چندین سال هم همین روند وجود داشت، اما امروز به وضوح می‌بینیم که این نظریه جایگاه خود را به شدت از دست داده است.

رئیس گروه ژئوپلیتیک مرکز راهبردی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: رزمایش مرکب ایران، روسیه و چین در شمال اقیانوس هند، نوید شکل‌گیری تعاملات گسترده‎‌تر سیاسی، اقتصادی و سایبری میان سه کشور ایران، روسیه و چین را در آینده می‌دهد.

امیر نامی با بیان اینکه صهیونیست‌ها باید بدانند که نمی‌توان قدرت امروز جمهوری اسلامی ایران را نادیده گرفت، گفت: کشور‌های مرتجع منطقه نیز باید مسیر خود را از مسیر منحرفی که چند سالی است در پیش گرفته‌اند تغییر دهند در غیر این صورت آسیب خواهند دید. البته این آسیب به دست همین کشور‌های استکباری و صهیونیستی خواهد بود.

وی در ادامه با بیان اینکه رزمایش مرکب امنیت دریایی نشان داد که هیچ‌گاه نمی‌توان قدرت جمهوری اسلامی ایران را نادیده گرفت، تصریح کرد: امنیت تنگه‌های هرمز، باب‌المندب و مالاکا به عنوان سه نقطه چِک پوینت جهانی که بیشترین حجم تجارت جهانی از طریق آن‌ها انجام می‌شود، طی سال‌های اخیر همواره توسط جمهوری اسلامی ایران تامین شده است و کارنامه ایران از نظر برقراری امنیت در آب‌های منطقه کاملا قابل قبول است.

رزمایش مرکب نظامی ایران، روسیه و چین ثابت کرد دشمن در منزوی کردن ایران ناکام مانده است

ناخدا «هوشنگ صمدی» اظهار کرد: رزمایش مرکب نظامی ایران، روسیه و چین یکی از مهمترین رزمایش‌های نظامی در تاریخ جهان است چراکه ابعاد سیاسی، نظامی و امنیتی فراوانی دارد.

وی افزود: مدت‌های مدیدی است که دشمنان به بهانه حفظ امنیت منطقه، در صدد منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند هستند، اما برگزاری رزمایش ایران، روسیه و چین ثابت کرد که دشمنان در این هدف خود کاملا ناکام مانده‌اند.

فرمانده تکاوران دریایی در دوران دفاع مقدس افزود: رزمایش موفقیت‌آمیز کمربند امنیت دریایی نشان‌دهنده این بود که ایران نه تنها منزوی نشده بلکه با قدرت‌های جهانی مثل روسیه و چین اتحاد استراتژیک ایجاد کرده است.

ناخدا صمدی تاکید کرد: مهمترین پیام رزمایش سه‌جانبه ایران، روسیه و چین «امنیت، آرامش و صلح برای همگان» است.

وی در ادامه گفت: خلیج عدن که در گذشته جولانگاه دزدان دریایی بود، امروز آنچنان از سوی نیروی دریایی ارتش امن شده که همه کشتی‌های تجاری و نفتکش از تمام کشور‌های دنیا به راحتی می‌توانند از این آبراهه مهم و استراتژیک عبور و مرور داشته باشند.

فرمانده تکاوران دریایی در دوران دفاع مقدس ادامه داد: این موضوع که کشور‌هایی مثل روسیه و چین به نزدیکی مرز‌های ایران می‎‌آیند و تحت فرماندهی ایران یک رزمایش مرکب نظامی را برگزار می‌کنند بدین معنی است که آن‌ها به قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران در عرصه دریا پی برده‌اند.

ناخدا صمدی با بیان اینکه دشمنان هر چه تقلا کردند نتوانستند جمهوری اسلامی ایران را منزوی کنند، گفت: ما به وجود کارکنان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که در آب‌های بین‌المللی امنیت کشتیرانی را تأمین می‌کنند و به وجود کارکنان نیروی دریایی سپاه که در خلیج فارس امنیت را ایجاد کرده‌اند افتخار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها همواره در محاسبات خودشان نسبت به ایران اشتباه کرده‌اند، یادآور شد: آن‌ها در جنگ تحمیلی هم همین اشتباه محاسباتی را در قبال ایران داشتند و خیال می‌کردند که نظام ایران ظرف چند روز پس از شروع جنگ ساقط می‌شود.

فرمانده تکاوران دریایی در دوران دفاع مقدس تاکید کرد: به فضل الهی امروز قدرت و توان بازدارندگی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران به اندازه‌ای است که هیچ کشوری قدرت حمله نظامی به ما را ندارد.

ناخدا صمدی ادامه داد: به برخی کشور‌های منطقه و حاشیه خلیج فارس این جمله را یادآوری می‌کنم که امنیت منطقه را باید کشور‌های منطقه تأمین کنند.

وی با بیان اینکه نیرو‌های فرامنطقه‌ای نه تنها امنیتی را برای منطقه نمی‌آورند بلکه ناامنی را گسترش می‌دهند، خاطرنشان کرد: همه دیدند که وقتی پای آمریکا به عراق و افغانستان باز شد، مشکلات این کشور‌ها دوچندان شد.

گلوگاه اصلی آب‌های منطقه دیگر در دست آمریکا نیست

«عوض حیدرپور» با بیان اینکه ائتلاف‌های ضدایرانی آمریکا در سالیان گذشته همواره با شکست روبرو شده است، عنوان کرد: تجربه نشان داده است که اقدامات به اصطلاح امنیت‌آفرین آمریکا نظیر تشکیل ائتلاف دریایی در منطقه خلیج فارس یا آوردن ناو هواپیمابر به آب‌های منطقه، در مقام عمل نتوانسته است امنیت‌ساز باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم با بیان اینکه آمریکایی‌ها هر بار با امید فراوان علیه ایران ائتلاف به راه می‌اندازند، اما در هر نوبت به فاصله کوتاهی ناکارآمدی ائتلاف خود را مشاهده می‌کنند، گفت: این بار هم دیدیم که در روز ۱۶ آبان ائتلاف منامه با حضور آمریکا، عربستان، امارات، بحرین، آلبانی، انگلیس و استرالیا و با هدف منزوی کردن ایران برگزار شد، اما یک ماه و نیم بعد ایران با دو کشور قدرتمند و صاحب سبک در عرصه دریا یعنی کشور‌های چین و روسیه، اقدام به برگزاری یک رزمایش بزرگ دریایی کرد.

وی با بیان اینکه امنیت آب‌های منطقه باید توسط کشور‌های منطقه تامین شود، عنوان کرد: کشور‌های حاشیه خلیج فارس باید بدانند که برای تامین امنیت آب‌های منطقه باید به ترکیب ایران، روسیه و چین بپیوندند.

حیدرپور اضافه کرد: خلیج فارس در قیاس با منطقه دریای عمان، سواحل مکران و شمال اقیانوس هند یک منطقه کوچک است و اگر ما بتوانیم در این منطقه یک سرپُل ایجاد کنیم، جلوی بسیاری از حوادث در منطقه خلیج فارس گرفته خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم خاطرنشان کرد: برگزاری رزمایش کمربند امنیت دریایی با حضور نیرو‌های دریایی جمهوری اسلامی ایران، چین و روسیه نشان داد که گلوگاه اصلی آب‌های منطقه که شمال اقیانوس هند و دریای عمان است دیگر در دست آمریکا نیست.

اتحاد استراتژیک ایران و روسیه و چین در عرصه نظامی می‌تواند معادلات نظامی دنیا را به هم بزند

«محمدحسن آصفری» با بیان اینکه آمریکایی‌ها سال‌ها در منطقه خلیج فارس تلاش کردند ناامنی ایجاد کنند تا در سایه ایجاد این ناامنی به بهانه برقراری امنیت، ناوگروه‌های خود را به این منطقه اعزام کنند، گفت: آن‌ها با وجود همه هزینه‌هایی که کردند، امروز می‌بینند که قدرت اول دریایی منطقه، جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران در عرصه دریا امروز برای همگان ثابت شده است و می‌بینیم که قدرت‌های بزرگ دریایی مثل چین و روسیه که ناوگان‌های عظیم دریایی دارند، کاملاً به عظمت قدرت دریایی ما واقف هستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اتحاد استراتژیک جمهوری اسلامی ایران و روسیه و چین در عرصه نظامی و برگزاری یک رزمایش مرکب توسط این کشور‌ها در منطقه شمال اقیانوس هند و دریای عمان که منطقه‌ای بسیار حساس و راهبردی است، می‌تواند معادلات نظامی دنیا را به هم بزند.

آصفری گفت: قسمت شیرین و لذت‌بخش قدرت نظامی ایران در عرصه دریا این است که بدانیم تمام این توانمندی‌ها و پیشرفت‌ها، در سایه نگاه به داخل و با تکیه بر جوانان دانشمند و با پشتکار خودمان حاصل شده است.

منبع: میزان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار