عراق، پاکستان، کویت و قطر برای برگزاری «رزمایش‌های مرکب دریایی» با ایران اعلام آمادگی کردند

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء (ص) گفت: حتما رزمایش‌های مرکب دریایی ایران با سایر کشور‌ها ادامه‌دار خواهند بود و از همین امسال هم درصدد هستیم در مرحله دوم با کشور‌های همسایه منطقه مثل عراق، پاکستان، کویت و قطر که اعلام آمادگی کردند، چنین برنامه‌هایی را داشته باشیم.

عراق، پاکستان، کویت و قطر برای برگزاری «رزمایش‌های مرکب دریایی» با ایران اعلام آمادگی کردندبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سردار «علی شادمانی» ، با بیان اینکه از نظر جمهوری اسلامی ایران آبراه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای باید امنیت داشته باشند، گفت: متأسفانه در حال حاضر آبراه‌های منطقه غرب آسیا تحت تهدید تروریستی است و سال‌هاست که جمهوری اسلامی ایران برای برقراری امنیت در منطقه، نیرو اعزام می‌‎کند همچنان که منطقه نزدیک ما تنگه هرمز هم نیازمند امنیت است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به شدت به دنبال برقراری امنیت در منطقه است و حضور نیرو‌های خارجی را مغایر با این امنیت می‌داند، عنوان کرد: سال‌هاست که جمهوری اسلامی ایران تذکر می‌دهد که امنیت منطقه در وهله اول باید با مشارکت کشور‌های همسایه و در وهله دوم با مشارکت کشور‌های دوستی که نظر سوئی ندارند، تأمین شود.

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء (ص) ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از قدرت‌های بزرگ دنیا که دارای منافع استراتژیک در دریاست، تمایل دارد با کشور‌های همسایه و کشور‌های دوست، امنیت آب‌های منطقه را برقرار کند.

وی با بیان اینکه رزمایش مرکب دریایی جمهوری اسلامی ایران، چین و روسیه برای تمرین مقابله با تروریست‌ها و همچنین عملیات‌های امداد و نجات انجام شد، گفت: ما حضور آمریکایی‌ها در منطقه را مضر می‌دانیم و معتقدیم با وجود کشور‌های منطقه از جمله چین و هندوستان و روسیه که جزو منطقه شرق دنیا هستند و همچنین کشور‌های نزدیک دارای ساحل، می‌توان امنیت آبراه‌های منطقه را تامین کرد.

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء (ص) در پایان خاطرنشان کرد: حتما رزمایش‌های مرکب دریایی ایران با سایر کشور‌ها ادامه‌دار خواهند بود و از همین امسال هم درصدد هستیم در مرحله دوم با کشور‌های همسایه منطقه مثل عراق، پاکستان، کویت و قطر که اعلام آمادگی کردند، چنین برنامه‌هایی را داشته باشیم.

امیر دریادار «حسین خانزادی» شامگاه ۸ دی ۱۳۹۸ پس از برگزاری موفقیت‌آمیز رزمایش کمربند امنیت دریایی که با حضور نیرو‌های دریایی روسیه، چین و جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری اظهار کرد: در سال‌های آینده در صورت برگزاری رزمایش، در همین منطقه برگزار می‌شود البته ممکن است متناسب با شرایط، وسعت منطقه تمرین، گسترده‌تر و بیشتر از ۱۷ هزار کیلومتر مربع رزمایش اخیر باشد. نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران برابر برنامه‌ها تا پایان سال حتما رزمایش‌هایی را در پیش دارند که نیروی دریایی نیز در این برنامه‌ها وجود دارد.

اگر بخواهیم از رزمایش‌های مرکب صحبت کنیم، برابر تعهدی که در قبال اجلاس فرماندهان نیرو‌های دریایی اقیانوس هند داریم و با در نظر گرفتن این نکته که الان هم ریاست دوره‌ای این اجلاس و کارگروه امنیت دریایی آن را بر عهده داریم، رزمایشی را در منطقه اقیانوس هند برگزار خواهیم کرد. در کارگروه امنیت دریایی اجلاس فرماندهان نیرو‌های دریایی اقیانوس هند ۱۵ کشور عضو هستند و چند کشور اعلام کردند که شناور‌های خودشان را به این رزمایش اعزام می‌کنند.

طرح‌ریزی‌های این رزمایش انجام شده و تعداد زیادی کشور از سراسر جهان علاقمند هستند به عنوان ناظر در این رزمایش حضور داشته باشند. حتی کشوری هم در اصطلاح دریایی به آن «لُند لاک» می‌گویند بدان معنی که آن کشور محصور در خشکی است و دسترسی به هیچ دریایی ندارد، اعلام کرده است که علاقه دارد در این رزمایش شرکت کند.

منبع: میزان

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار