گوزن‌های زرد ایرانی شرایط مطلوبی دارند/ایجاد تپه‌های امن برای حفظ این گونه در خطر انقراض

رئیس پارک ملی دز گفت: گوزن‌های زرد ایرانی موجود در این منطقه شرایط مطلوبی دارند و تپه‌های امن برای حفاظت از آن‌ها در حال احداث است.

رضا قپانچی پور رئیس پارک ملی دز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: بعد از سیلابی که در فروردین ماه امسال رخ داد، خسارت زیادی به سایت وارد شد و پس از فروکش کردن سیلاب، تعمیرات و فنس کشی‌ها در سایت گوزن زرد ایرانی در این پارک ملی صورت گرفت.

او افزود: بخش اعظمی از تعمیرات سایت انجام شده و اقدامات لازم برای بهبودی بیش‌تر فضای سایت ادامه دارد، ضمن اینکه عملیات بهسازی تپه‌ها و نقاط امن برای گوزن‌های زرد ایرانی در حال انجام است و تعدادی هم به این تپه‌ها اضافه خواهد شد تا اگر سیلابی منطقه را تحت تاثیر قرار داد، خطری این گونه کمیاب و در خطر انقراض را تهدید نکند.

قپانچی پور با اشاره به شناسایی نقاط بحرانی منطقه اظهار کرد: در ماه‌های آینده نیز پروژه آبرسانی به منظور تامین آب موردنیاز این گوزن‌ها در سایت در فصول گرم و زمان خشکسالی آغاز خواهد شد.

این مقام مسئول بیان داشت: بحمدالله در سیلابی که امسال سایت پارک ملی دز را فراگرفت، تلفاتی نداشتیم و درحال حاضر در وضعیت مناسبی قرار دارند و باتوجه به آخرین پایش که در روز‌های گذشته در منطقه انجام شد، اثرات گوزن‌ها مشاهده شد، ولی بدلیل تراکم پوشش گیاهی و انبوه گیاهان و درختان، سرشماری دقیق امکانپذیر نیست.

به گفته رئیس پارک ملی دز باتوجه به مشاهدات این احتمال وجود دارد که حدود ۳۰ راس در سایت گوزن زرد ایرانی زندگی می‌کنند.

در استان خوزستان، ۲ سایت تکثیر و پرورش گونه حمایت شده گوزن زرد ایرانی وجود دارد که یکی از این سایت ها، پارک ملی دز و یکی دیگر پارک ملی کرخه در حاشیه رودخانه دز است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.