فواید نان سنگک

مقدار فیبر و سبوس بالای موجود در نان سنکگ باعث شده است که این نان فواید زیادی برای سلامتی انسان داشته باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، نان سنگک دارای سطح بالایی از ویتامین ها مانندکلسیم، پروتئین و آهن است.  برای  تهیه نان سنگک از آرد سبوس دار استفاده می‌کنند که فواید زیادی برای سلامتی افراد دارد.

از دیگر فواید نان سنگک می‌توان به طعم، عطر، مغذی بودن و قابلیت سیرکنندگی آن اشاره کرد. فیبر و سبوس زیاد موجود در نان سنگک باعث هضم بهتر غذا و درمان یبوست می‌شود.

همچنین شکل و طعم متمایز آن از سایر نان‌ها باعث شده نان سنگک در فرهنگ و سفره ایرانی ارزش بالایی داشته باشد و به خصوص برای صبحانه جزو اولویت‌های اول قرار بگیرد. 

خواص نان سنگک کنجدی

استفاده از نان سنگک کنجدی به دلیل اینکه حاوی ویتامین ها، کلسیم، پروتئین و آهن زیاد است برای سلامت بدن بسیار مفید خواهد بود. دانه‌های کنجد استفاده شده در این نان دارای ۵۰ تا ۶۰ درصد روغن و دو آنتی‌اکسیدان بسیار مفید از خانواده‌ی لیگنان‌ها به نام‌های سی‌سامین و سزامولین است.


بیشتربخوانید: خواص نان‌های ایرانی را بیشتر بشناسید


 دانه‌های کنجد حاوی روغن‌های بسیار باارزشی هستند. این دانه‌ها ۵۵ درصد چربی و ۲۰ درصد پروتئین دارند، به همین دلیل یک منبع بسیار غنی از اسید‌های چرب ضروری و بعضی از اسید‌های آمینه محسوب می‌شوند.

فواید نان سنگک

نان سنگک کنجدی یکی از انواع نان سنتی است که می‌توان دانه‌هایی مثل کنجد، سیاهدانه یا مخلوطی از هردو را برای خوش طعم کرد به روی اضافه کرد. 

خواص نان سنگک کنجدی برای کودکان هم بسیار مفید است، مخصوصاً در دورانی که سلول‌های عصبی در حال رشد هستند، آهن موجود در نان سبوس دار سبب باهوشی کودکان می‌شود. به دلیل اینکه برای تهیه نان سنگک، از آرد کامل که دارای ویتامین و املاح مدنی است استفاده می‌شود بسیار مفید خواهد بود.

یک نان سنگک کنجدی خوب، بافت نرم و یکنواختی دارد، به راحتی بریده شده و زود بیات نمی‌شود و این ویژگی‌ها نشان می‌دهد که در پخت آن از خمیر مایه استفاده شده است. ‏ نان سالم باید کاملا پخته و برشته باشد، اما سطح آن نباید نشانه‌ای از سوختگی داشته باشد. ‏ این نوع نان موجب سوخت‌وساز بهتر اسید‌های چرب خصوصا در خانم‌های یائسه می‌شود. 

نان سنگک دارای فیبرزیاد بوده و به کاهش وزن و تناسب اندام کمک خواهد کرد. همچنین احتمال ابتلا به یبوست را هم کاهش می‌دهد.

فواید نان سبوس دار

مصرف نان سنگک و لاغری باهم رابطه مستقیمی دارند. زیرا سبوس درون این نان حجم بسیار زیادی از معده را اشغال کرده و باعث می‌شود فرد زودتر سیر شودا.

یکی دیگر از فواید نان سنگک خاصیت ضدسرطان روده و کلسترول است. گنجاندن نان سنگک در برنامه روزانه به ویژه وعده صبحانه می‌تواند موجب ثابت ماند میزان قند خون شده و به بهبود حال مبتلایان به دیابت کمک کند.

از نظر مصرف کنندگان نان خوب نانی است که خوش عطر، خوش طعم و تازه باشد، به خوبی تخمیر شده باشد، از جوش شیرین یا سایر مواد مضر در آن استفاده نشده باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
تارا
۱۹:۵۱ ۲۸ بهمن ۱۴۰۰
اصلا سبوس ندارند کاملا تقلبی هسن
Iran (Islamic Republic of)
کیومرث حیدریان
۱۹:۱۰ ۲۵ دی ۱۴۰۰
مطلب لسیار عالی بود متشکرم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۵:۵۹ ۲۴ اسفند ۱۳۹۹
من می خرم هیچ مزه ای نداردوهمش اردسفیده
Iran (Islamic Republic of)
ییلز لرررفیغس
۱۱:۲۳ ۲۳ دی ۱۳۹۹
بدک نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۱ ۲۷ مهر ۱۳۹۹
گول نخورید؛ نان سنگک دیگر سبوس ندارد!

Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۱۱:۲۵ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
با سلام
بسیار مطالب و موارد مفیدی بود که از ان بهره بردم