کشت طلای سرخ، مرهمی بر درد کم‌آبی سمنان

با توجه به اقلیم گرم و خشک و بحران آب در استان سمنان، زعفران گیاه مناسبی برای کشت در این استان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، دست به سوی آسمان و چشم به قطرات اشکش که کم می‌بارد در دیار من. نوای العطش زمین است و فریاد خرد شدن خاکش به زیر پا که ببار بر سرم‌ ای سرشک شیرین حیات. اما انگار دلتنگی آسمانِ تودارِ من، بی گریه و بی صاعقه‌ است.

تب و تاب رشد در دل خاک این دیار، گیاهِ قانع می‌طلبد. هر تُنُک حوصله را طاقت این دیار نیست. گیاه در اینجا، باید کم خور و صبور باشد. چرا که دوستی خورشید با خاک سمنان، دیرینه و تنگاتنگ است.

کشت طلای سرخ، مرهمی بر روزگار کم‌آبی سمنان

استان سمنان، کم آب است و کشت گیاه در خاکش باید متناسب با اقلیم گرم و خشک و مرهمی بر درد کم‌آبی باشد.

طلای سرخ، یارِ قانعِ خاک سمنان

از گیاهان سازگار با شرایط کم آبی و اقلیم گرم و خشک حاکم بر استان سمنان، می‌توان زعفران را نام برد. طلای سرخی که علاوه بر عطر و طعم دلربا، خصوصیات رشد منحصر به فرد هم دارد.مقاومت گیاهِ زعفران در مقابل تغییرات دما زیاد است و دما‌هایی از حدود منفی ۱۵ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کند. همچنین این گیاه، به مقدار آب کم، آن هم در فصول خارج از نیاز آبی سایر محصولات نیاز دارد.

کشت طلای سرخ، مرهمی بر روزگار کم‌آبی سمنان

بنابراین، کشت زعفران، در شرایط کم آبیِ استان سمنان، می‌تواند عاقلانه و مقرون به صرفه باشد.

به گفته مهدی قراییان، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، متوسط عملکرد برداشت زعفران از هر هکتار سه کیلوگرم است. در سال ۱۳۹۸، ۸۳۰ کیلوگرم زعفران خشک از ۳۱۰ هکتار مزارع زعفران استان سمنان تولید شده است که این میزان، نسبت به سال‌های قبل 40 درصد افزایش داشته است.

کشت فوگ‌پونیک (مه‌کشت) چیست؟

روش فوگ‌پونیک یا مه کشت یک فرم پیشرفته از آیروپونیک (هواکشت) است که از بخار آب برای انتقال مواد مغزی و اکسیژن به ریشه گیاهان استفاده می‌شود.

از مزایای این روش کشت، این است که بخار آب باعث می‌شود گیاهان، مواد مغزی و اکسیژن را بهتر و سریع‌تر جذب کنند، غلظت مواد معدنی موجود در بخار آب، در طول هر بار آبیاری کم نمی‌شود و تمام گیاهان مورد کشت، به یک اندازه مواد مغزی و آب و اکسیژن دریافت می‌کنند؛ در نتیجه محصول با کیفیت‌تری به دست خواهد آمد. مصرف آب و انرژی در روش فوگ‌پونیک، نسبت به روش‌های دیگر کمتر است و این یعنی این روش برای مناطق کم آب کویری مناسب است.

کشت طلای سرخ، مرهمی بر روزگار کم‌آبی سمنان

کارِ بزرگ، در زیرزمینِ کوچک

آقای کاشی، جوان خلاقی است که با امکانات کم، کار بزرگی انجام داده است. او در زیرزمین خانه‌اش به مساحت ۱۰ متر مربع، شرایط کشت زعفران را فراهم آورده و به کشت این گیاه با ارزش پرداخته است.

او در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، گفت: با وجود اینکه رشته تحصیلی من مدیریت بوده، اما به دلیل علاقه‌ای که به کشاورزی داشتم، ۲۰۰ کیلوگرم پیاز زعفران از استان خراسان شمالی تهیه کردم و در محیط گلخانه با نور و دما و رطوبت تنظیم شده، به کشت زعفران با روش فوک‌پونیک پرداختم؛ که در این روش، مصرف آب حدودا یک چهارم کمتر از روش سنتی است.

کشت طلای سرخ، مرهمی بر روزگار کم‌آبی سمنان

او افزود: در حالت ایده‌آل، محصول هر ۱۰۰ کیلوگرم پیاز زعفران، ۱۰۰ گرم زعفران خشک است و من توانستم از ۲۰۰ کیلوگرم پیاز، ۲۰۰ گرم زعفران به عمل بیاورم. با توجه به اینکه در یک زیرزمین ۱۰ متر مربعی، ۲۰۰ کیلوگرم پیاز زعفران به عمل آمده، در  ۱۰۰ متر مربع، می‌توان ۲ تن پیاز زعفران را به عمل آورد.

سخن آخر

گسترش خلاقیت‌های اینچنین، در صورت دریافت حمایت ممکن می‌شود که به این ترتیب هم به امرار معاش جوانان و کارآفرینی کمک می‌شود و هم از راهی کاملا مناسب و مقرون به صرفه، کشاورزی و اقتصاد استان سمنان ارتقا می‌یابد.

گزارش از آتنا نائینی‌نژاد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار