قائم مقام وزیر صمت:

موجودی کالا‌های اساسی کشور قابل قبول است

قائم مقام وزیر صمت در بندر امام خمینی (ره) در بازدید از بندر امام خمینی (ره) گفت: موجودی کالا‌های اساسی کشور از یک نقطه قابل قبولی برخوردار است.

حسین مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در حاشیه بازدید خود از بندر امام خمینی (ره) که امروز چهارشنبه ۱۸ دی ماه انجام شد، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با اشاره به همگرایی و هماهنگی دستگاه‌های مرتبط در زنجیره‌ی تأمین کالا، بر توزیع متوازن کالا‌های اساسی در بنادر کشور و بهره گیری از ظرفیت‌های آن‌ها تأکید کرد.

او افزود: در این بازدید قصد داشتیم از نزدیک موجودی کالا‌های اساسی در این مجتمع بندری را بررسی کنیم و و در کنار آن آخرین وضعیت روند اجرای تصمیماتی را که در جلسات ستاد و بازدید‌های قبلی برای تسهیل و تسریع در تخلیه و بارگیری کالا‌های اساسی اتخاذ شده، به طور میدانی مشاهده کنیم.

موجودی کالا‌های اساسی کشور قابل قبول است

مدرس خیابانی اظهار داشت: آنچه امروز به طور مشهود در این بازدید دیده می‌شد و نسبت به بازدید قبلی تمایز دارد، همگرایی و هماهنگی خیلی خوبی است که بین همه دستگاه‌های مرتبط با موضوع تأمین کالا‌های اساسی ایجاد شده است؛ همه دستگاه‌های اجرایی و عملیاتی چه در حوزه‌های تأمین، مباشرین بخش دولتی و ختی مباشرین غیردولتی و حتی دستگاه‌های پشتیبانی کننده نظیر سازمان بنادر و دریانوردی، گمرکات و سازمان حمل و نقل و حتی دستگاه‌هایی که به لحاظ ضوابط فنی نظارت می‌کنند، از هماهنگی خوبی برخوردارند که باعث شده امروز موجودی کالا‌های اساسی کشور از یک نقطه قابل قبولی برخوردار باشد.

افزایش ۳۴ درصدی واردات کالا

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی تصریح کرد: آمار اخیر حاکی از رشد ۳۴ درصدی ورودی کالا‌های اساسی مورد نیاز کشور در بندر امام خمینی (ره) است و در سایر بنادر جنوبی و حتی شمالی کشور نیز از وضع مشابهی برخوردارند و با به‌کارگیری همه ظرفیت‌های تخلیه و نگهداری و ناوگان حمل و نقل بیش از ۲۱ درصد خروجی کالا‌ها نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

این مقام مسئول ادامه داد: وجود این میزان کالای اساسی پشتوانه خوبی است که در یک فضای آرام بتوانیم بر رویداد‌ها و تکانه‌های بازار مصرف فائق بشویم و این هماهنگی که که امروزه بین دستگاه‌های مختلف مشاهده می‌شود ماحصل جلسات مفیدی بوده که در ستاد انجام شده است و هم اینکه درک مشترکی از وضعیت کنونی و شرایط کشور بین آن‌ها شکل گرفته است.

موجودی کالا‌های اساسی کشور قابل قبول است

حسین مدرس خیابانی همچنین با اشاره به بازدید خود از پروژه‌های در حال احداث سرمایه گذاری در بخش احداث سیلو‌های ذخیره غلات و کارخانجات فرآوری کالا‌های اساسی، گفت: اجرای پروژه‌های توسعه در بندر امام خمینی (ره) هیچگاه متوقف نشده است و ما علی‌رغم تمام شرایط بین المللی و محدودیت‌هایی که داریم یک لحظه هم از توسعه بخش مولد و تولید در کشورمان غافل نشدیم.

این مقام مسئول با اشاره به برنامه ریزی به عمل آمده برای سرشکن کردن ترافیک کالا‌های اساسی بین بنادر کشور اظهار کرد: همه تلاش ما این است که از تمرکز ورودی ترافیک کالا در بندر امام خمینی (ره) جلوگیری کنیم و بتوانیم همزمان از ظرفیت‌های سایر بنادر مهم جنوبی و شمالی به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.

حسین مدرس خیابانی با اشاره به برخی نارسایی‌ها در سرعت خروج کالا‌های اساسی از بندر امام خمینی (ره) بیان داشت: به برخی دستگاه‌های ناظر و عملیاتی در خصوص ابلاغیه‌های اجرایی برای تسریع در خروج کالا‌های اساسی اطلاع رسانی لازم صورت گرفت.

موجودی کالا‌های اساسی کشور قابل قبول است

لزوم تسریع در تخلیه و خروج کالا‌های اساسی

او در تشریح راهکار‌های اتخاذ شده برای تسریع در تخلیه و خروج کالا‌های اساسی گفت: در این دستورالعمل‌ها تأکید شده روند تخلیه و انتقال سریع انبار‌ها به مناطق مختلف کشور با جدیت دنبال شود تا بتوانیم محمولات کشتی‌های جدیدی که وارد لنگرگاه شده اند و یا کشتی‌های که در راه هستند، در انبار‌ها تخلیه شود.

مدرس خیابانی با اشاره به برگزاری نشست مشترک با دستگاه‌های ذیربط برای برطرف کردن کندی‌های سرعت تخلیه کالا‌ها که موجب مشکلاتی در فضای نگهداری و انتقال به مبادی مصرف شده است، ادامه داد: در این نشست نهایت مشارکت همه دستگاه‌های ذیربط را با درک شرایط حساسی کشور خواستار شدیم.

شانه ساز معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو ضمن حضور در نشست مشترک و بازدید از برخی از انبار‌های نگهداری کالای اساسی، راهکار‌های تسریع در بازرسی ضوابط فنی و صدور مجوز‌های لازم برای تسریع در خروجی کالا از بندر امام خمینی (ره) را بررسی کرد.

موجودی کالا‌های اساسی کشور قابل قبول است

افزایش ۵۳ درصد موجودی کالاهای اساسی در بندر امام

عادل دریس مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با اشاره به اینکه عمده کالا‌های اساسی از بندر امام خمینی (ره) وارد شده است اظهار کرد: به دنبال تصمیماتی که بر اساس الزامات پدافند غیرعامل اتخاذ شده است، بخشی از این کالا‌ها به بنادر دیگر منتقل می‌شود که خوشبختانه این روند به خوبی اجرا شده است، ولی با این وجود این موجب کندی تردد کشتی‌ها به بندر امام نشده است.

او با اشاره به اینکه موجودی کالا در بندر امام خمینی (ره) ۵۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است، اظهار امیدواری کرد: در بازدید امروز قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی ضمن اتخاذ تصمیمات راهگشا و مهم با همکاری دستگاه‌های ذیربط شاهد روند رو به رشد خروج کالا‌های اساسی از بندر امام خمینی (ره) باشیم.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.