ننگ است فارغ‌التحصیل رشته فنی ما کار بلد نباشد

استاندار اصفهان گفت:ننگ است که فارغ التحصیلان ما در رشته فنی هنوز یک ابزار به دست نگرفته باشد و نداند کار چیست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،عباس رضایی استاندار اصفهان امروز در دومین کنفرانس ملی مدارس کارآفرینی اظهار کرد: ابومهدی المهندس در کنار شهید سلیمانی از هیچ تلاشی دریغ نکرد و شهادت زیبنده این عزیزان بود و هیچ اجر و پاداش برای این شهدا جز شهادت کافی نبود.

استاندار اصفهان تصریح کرد: این مردان هم نظریه‌پرداز و هم عمل کننده به حق بودند که خداوند درک شناخت این بزرگواران به ما بدهد تا اندکی آلام ما کاهش پیدا کند.

او عنوان کرد: بیش از ۱۴۸ پایان‌نامه در دانشگاه علوم پزشکی را سرپرستی کردم که همه آن‌ها مواردی بودند که موردی را برای جامعه به دنبال داشت؛ تحول در نظام آموزش و پرورش اگر انجام ندهیم، از غافله عقب می‌افتیم و در امر توسعه پایدار نمی‌توانیم بدون توجه به تعلیم و تربیت پیش برویم.

رضایی عنوان کرد: برخی از وزارت‌خانه‌ها اقدامات خوبی در بحث آموزش و پژوهش انجام داده‌اند و در موضوع وزارت بهداشت پیشگام بوده، ولی سایر بخش‌ها هنوز مشکل داریم؛ در شورای آموزش و پرورش استان یکی از مباحثی که مطرح کردم این بود که این استان باید مدل‌های جدید در این حوزه داشته باشد و کارآفرینی یکی از این محورهاسست.

استاندار اصفهان با بیان اینکه ننگ است که فارغ التحصیلان ما در رشته فنی هنوز یک ابزار به دست نگرفته باشد و نداند کار چیست، گفت: یکی از مصیبت‌های بزرگی که در نظام آموزشی داریم تعداد زیاد دانش‌آموختگان در یک رشته است و این‌ها حلقه‌های گم شده در نظام آموزشی ماست و این حتی در دانشگاه‌ها و رشته‌های تخصصی ما وجود دارد.

او بیان داشت: انتظار از این پانل‌ها و کنفرانس‌ها این است که به سیاست‌مداران بگوید باید بدانند نیاز امروز کشور ما چیست؛ بزرگترین مشکل بافندگان فرش ما سرمایه و تسهیلات نیست و می‌گویند بزرگترین مشکل ما نبود بافنده است.

رضایی اذعان کرد: در پژوهش هم شرایط همین‌گونه است؛ با فارغ‌التحصیلان هم مشکل داریم و ۱۴ سال پیش افتخار ما این بود که نخستین کریدور علم و فناوری را تشکیل داده بودیم، ولی هیچ ساختاری و زیرساختی نداشت، ولی با پیگیری‌هایی که انجام دادیم از کریدور خارج شدیم و امروز منطقه علم و فناوری داریم.

استاندار اصفهان با بیان اینکه این قبیل مسائل که امروز نیاز جامعه ماست و نیاز توسعه پایدار است باید به سمت آن حرکت کنیم، افزود: با تولید علم بدون کارایی و نیاز سنجی مخالف هستم و باتوجه به محدودیت‌های مالی که داریم باید ببینیم کدام مساله در اولویت است؛ اگر بتوانیم در بحث‌های پژوهشی مشکلی از مشکلات‌مان را حل کنیم، آن موقع است که در محضر شهدا می‌توانیم سربلند باشیم و بگویم در رشته خودمان چه کار کردیم.

او ادامه داد: از جیب خوردن و مرده‌خواری هنر نیست و انسان سالم کسی است که تحول در خودش ایجاد می‌کند و تغییر وضعیت موجود اهمیت دارد؛ ایستایی به عنوان پوسیدگی است و پویایی به معنای توسعه است و این که مدرسه‌ای بتواند کارآفرین تربیت کند، هنر است.

رضایی مطرح کرد: در کنار این سخنرانی‌ها اصلاحاتی را باید در نظام آموزش ایجاد کنیم و در مورد آن بحث کنیم تا بتوانیم صحبت از توسعه و به خصوص توسعه پایدار بحث کنیم.

استاندار اصفهان گفت: در ابعاد مختلف مثل موضوع فرش که گفتم مشکلات داریم که می‌توانیم روی همه این موضوعات بحث کنیم؛ در برخی از رشته‌ها آنقدر خروجی داریم که نمی‌دانیم با فارغ التحصیلان آن چه کنیم و در برخی از رشته‌ها مشکل نیرو داریم.

او در پایان بیان داشت: مدارس کارآفرینی یکی از مواردی است که می‌توانیم از آن استفاده کنیم و از نگرش مثبت ملااحمدی تشکر می‌کنم که به عنوان یک تولید کننده در استان با این دغدغه به این زمینه ورود کرده است، ولی به او می‌گویم که تغییر همیشه سخت است و لازمه انسان بودن این است که با سختی همراه باشد و اگر همه چیز فراهم باشد و مدارس کارآفرینی ایجاد شود، کار سختی انجام نشده و این کار زمانی ارزش پیدا می‌کند با مشکلات موجود اقدامات انجام شود.

مسعود گلشیرازی نیز در ادامه پانل نخست اظهار کرد: اگر امروز شاهد رشد تفکر ایثار و شهادت هستیم حاصل تربیت درست در دامن ام ابیهاست که بعد از ۱۴۰۰ سال هنوز این روحیه جاری است.

رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان تصریح کرد: باید چرخه اقتصاد به جای توجه به چرخ اقتصاد بچرخد؛ تفاوت ما با کشور‌های توسعه یافته نظام آموزشی و شیوه‌های آموزشی است و اگر امروز کشور‌های اسکاندیناوی به عنوان موفق‌ترین نظام‌های آموزشی معرفی می‌شوند، به علت توجه به کارآفرینی است.

او با بیان اینکه ۳۷ درصد اروپا و ۵۱ درصد آمریکای شمالی تمایل به داشتن کسب و کار مستقل دارند، ادامه داد: تئوری‌ها را آموزش می‌دهیم و حفظ می‌کنیم، ولی آن‌ها عمل کردن به تئوری‌ها و اجرا کردن آن‌ها را تمرین می‌کنند به همین علت دانش‌آموخته‌های آن‌ها به سرعت جذب بازار کار می‌شوند، ولی نرخ بیکاری دانش‌آموخته‌های دانشگاه‌های ما بالاست و درحالی که در کشور‌های پیشرفته هرچه آموزش بیشتر می‌شود، نرخ بیکاری کمتر است، در ایران این امار برعکس است و نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان با تحصیلات عالی ما بیشتر است.

گلشیرازی افزود: نرخ بیکاری جوانان ۲۵ درصد، ولی نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان ۳۸ درصد است که این نتیجه سیاست آموزشی ما در طی سالیان گذشته بوده و امروز خود را نشان داده است.

رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان تصریح کرد: مدارس کارآفرین نقطه امید در نظام آموزشی ماست که می‌تواند با آموزش کسب و کار و این که ایده‌ها را تبدیل به محصول و برند کند، از نقاط برجسته این طرح است که باید این مسائل در کودکی آموزش پیدا کند.

او با بیان اینکه کارآفرین یعنی اینکه از هیچ محصول بسازد و بازار را به دست بگیرد، گفت: اگر بتوانیم در مدارس فرزندان را با کسب و کار و تولید آشنا کنیم، می‌توانیم امید به آینده داشته باشیم و نمی‌توانیم به سرمایه اقتصادی برسیم مگر اینکه به سرمایه فرهنگی و اجتماعی توجه داشته باشیم.

گلشیرازی عنوان کرد: در اتاق بازرگانی نسل دوم باید ارتباط صنعت و دانش را برقرار کنیم و دایره همکاری خود را با آموزش و پرورش را گسترش دهیم؛ اتاق‌های نسل دو بسترسازی کسب و کار ویژه هم در کودکی با راه‌اندازی بازارچه خلاق ویژه کودکان، برای نوجوانان طرح توانمدسازی نوجوانان (بازرگانان کوچک) و برای جوان برگزاری رویداد المیاد کارآفرینی ویژه مقطع یازدهم دبیرسستان را در اسفندماه برگزار خواهیم کرد.

رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان ادامه داد: طرح‌های ویژه‌ای هم برای نسل‌های بعد و بزرگسالان داریم و این بدین معناست که اتاق‌های بازرگانی باید توجه به سرمایه اجتماعی و مقدمه‌ای برای توجه به سرمایه‌های اجتماعی است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار