لزوم توجه به فرهنگ، در صنعتی ترین شهر کشور

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اصفهان از هویت تاریخی_فرهنگی به سوی هویت صنعتی حرکت کرده و این امر اصفهان را به یک شهر مهاجرپذیر بدل کرده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان  فریده روشن عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت:شهر اصفهان که جمعیتی بیش از دو میلیون نفر را در خود جای داده است ۲۰ هزار اثر میراثی و تاریخی دارد، اما متاسفانه بدون توجه به موضوع فرهنگی این شهر امروز بزرگترین شهر صنعتی کشور است که بیش از ۹ هزار صنعت مختلف را در خود و اطراف خود جای داده است.در واقع اصفهان از هویت تاریخی_فرهنگی به سوی هویت صنعتی حرکت کرده است و اصفهان به یک شهر مهاجرپذیر بدل کرده است. 

او ادامه داد: ترامپ مراکز فرهنگی را در تهدیدات خود نشانه گرفته است و می‌خواهد به مراکز هویتی کشور حمله کند. این نشان می‌دهد که فرهنگ تا چه اندازه اهمیت دارد و دشمن چه چیز برایش اهمیت دارد.

 عضو شورای اسلامی شهر اصفهان افزود:  باید به موضوع فرهنگ بیش از پیش توجه کنیم، در بودجه سال ۹۸، ۳۷۰ میلیارد تومان به بخش فرهنگی شهر تعلق گرفت که ۲۵۰ میلیارد تومان برای بخش عمرانی فرهنگی و ۱۲۲ میلیارد تومان به عنوان بودجه جاری مطرح شد.
فریده روشن گفت: بحران حاشیه نشینی و همچنین خشکی زاینده رود هویت اصفهان را دچار چالش کرده اند و آسیب‌های اجتماعی را افزایش داده اند. مراکز تخصصی فرهنگی نیازمند سیاست گذاری درست فرهنگی هستند که در میان مراکز تخصصی مثل فرهنگسرای تخصصی نقش عمده دارند. یکسری از مراکز به صورت تخصصی رده‌های سنی را مدنظر دارند مثل فرهنگسرای جوان، نوجوان، باغ تجربه و بانوان و... که برنامه‌های جامع و تخصصی فرهنگی را برای سنین مختلف مدنظر قرار میدهند.

او بیان کرد: برای مثال اقداماتی در خانه کودک انجام می‌شود از جمله استعداد یابی کودکان، برگزاری برنامه‌های مشترک با کانون‌های مختلف و سازمان‌های مردم نهاد فعال در بخش کودک از دیگر فعالیت‌های در دستور کار است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: فرهنگسرا‌های سراسر شهر تخصصی نیستند و برنامه‌های مراکز تخصصی را اجرا می‌کنند، دفتر تخصصی سینما، تئاتر، موسیقی و... وجود دارند که در سراسر شهر توزیع هستند و به موضوعات هنری به شکل تخصصی می‌پردازند.

فریده روشن گفت: بانوی سرای آفتاب به صورت تخصصی بر روی موضوعات زنان فعال است و بر اساس مشکلات احصا شده فعالیت‌های مختلف را تعریف و برای فرهنگسرا‌های سطح شهر برنامه ریزی می‌کند.

او ادامه داد: نیاز است که مکان‌هایی در شهر برای موضوع کارآفرینی زنان اختصاص یابد. در منطقه ۱۴ شهری اصفهان این موضوع پیگیری می‌شود. بودجه‌ای به باغ‌های بانوان اختصاص خواهیم داد تا بهره وری بالاتری داشته باشند و به دنبال ایجاد یک پردیس بانوان هستیم تا بانوان بتوانند از آن فضا استفاده کنند این پردیس در منطقه ۶ شهرداری ایجاد خواهد شد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: برای توسعه کتابخانه ها، یکی از راهکار‌ها واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی است. چیزی که در این واگذاری‌ها بر آن تاکید می‌شود، افزایش بستر فیزیکی نیست بلکه افزایش سرانه ساعت مطالعه با برنامه‌های مختلف است.

روشن بیان کرد: حقوق دختر و پسر، ازدواج، فرزندآوری و. در فرهنگسرای تخصصی پرسش مطرح می‌شود و باید این موضوعات در فرهنگسرا‌های سطح شهر گسترش یابد. موضوع گفتگو در خانواده‌ها باید به عنوان یک مهارت در همه فرهنگسرا‌های شهر اصفهان مورد تأکید باشد.

او ادامه داد: اصفهان با داشتن مکتب‌های هنری مخالف باید بیشتر بر روی هنر‌ها فعال باشد و باید تخصصی‌تر وارد شویم. در خصوص سینما، تئاتر و موسیقی باید جدی‌تر وارد میدان شد و بودجه‌های خوبی در سال آینده برای آن در نظر بگیریم.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: خوشبختانه فراخوان جایزه جمالزاده انجام شده است، که سال گذشته استقبال بسیار خوبی از این جایزه شد و امسال نیز یکی از جایزه‌های ادبی مهم شهر به حساب می‌آید و باید گلم بین المللی شدن آن را برداریم.

فریده روشن در پایان گفت:در نمایشگاه صنعت سینما نیز که با رویکرد خلاقانه موضوع سینما را پیگیری می‌کنیم نیز به دنبال نوآوری اصفهانی‌ها در این صنعت هستیم.خانه ریاضیات به صورت تخصصی بر روی فعالیت روشن دلان کار می‌کند هرچند که مراکز تخصصی نیز برای این عزیزان برنامه دارند برای مثال مراکز تخصصی بانوان و جوان روشن دلان را نیز مدنظر قرار داده اند.فرهنگسرای پایداری نیز در بخش معرفی شهدا و یادآوری جانفشانی‌ها فعال است و بر اساس مسابقات این موضوعات به افراد یادآوری می‌شود.
 
 
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.