آیا سفیر انگلیس مجاز به شرکت در تجمع جانباختگان پرواز ۷۵۲ بود؟

سفیر انگلیس روز گذشته در تجمعی که برای جانباختگان سقوط هواپیمای اوکراینی گرفته شده بود بازداشت شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  شب گذشته در نقاط مختلف تهران به یاد جانباختگان پرواز ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین، شمع روشن کردند. دانشجویان دانشگاه امیر کبیر هم  گردهمایی به همین منظور داشتند. اما نکته ای که این مراسم را متمایز کرد، خبر بازداشت راب مک ایر سفیر بریتانیا در تهران بود.

خبری که با تایید وزارت خارجه انگلیس همراه بود. در همین راستا اورتاگوس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در توییتی از کشورمان خواست  تا بابت آنچه آنها دستگیری نماینده کشورمان خوانده اند، پیش از آنکه دلیل حضور نماینده انگلستان در حاشیه تجمع شب گذشته مشخص شود با ادبیات غیر دیپلماتیک ایران را ملزم به عذرخواهی کرد. 

علاوه براین وزیر خارجه بریتانیا  هم در بیانیه‌ای بازداشت سه ساعته سفیر خود در تهران را اقدامی "بی دلیل و ناموجه" دانسته و آن را "نقض فاحش" قوانین بین المللی خوانده است.

وزارت خارجه کشورمان اما، درباره جزییات بازداشت و آزادی «مک ایر» سفیر انگلیس در تهران اعلام کرد که در انتظار گزارش نیروی انتظامی و اطلاع از جزییات امر هستند.

اما دیپلمات‌هایی که در ماموریت هستند با وجود داشتن مصونیت دیپلماتیک آیا مجاز به زیر پا گذاشتن قوانین و عرف کشور میزبان هستند؟ برای مثال جمعی از هموطنان ما برای ابراز همدردی با بازماندگان قربانبان حادثه ای دلخراش در محلی گرد هم آمده اند، آیا یک دیپلمات خارجی اجازه دارد آنطور که شاهدان عینی گفته اند به جمع آوری عکس و تصویر از این جمع بپردازد؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که در رابطه با مباحث دیپلماتیک و کنسولی دو کنوانسیون بین المللی وجود دارد. یکی کنوانسیون بین المللی ۱۹۶۱ که مربوط به مزایا و مصونیت‌های دیپلماتیک می‌شود و دیگری کنوانسیون ۱۹۶۳ است که موضوعات و مزایای و مصونیت‌های حوزه کنسولی را در بر می‌گیرد و هردو کنوانسیون وین هستند.

با این حال ماهیت و روح هر دو کنوانسیون بحث ایجاد مصونیت برای ماموران دیپلمات و کنسولی جهت انجام ماموریت در کشور میزبان است.
به این معنا که اگر سفیری برای توسعه روابط و مناسبات دوجانبه اعزام شده در کشور محل ماموریت خود نباید با ایجاد مزاحمت روبرو شود تا بتواند به ماموریت اصلی خود بپردازد که دولت فرستنده بر عهده او گذاشته است. در همین راستا هم نباید دست به اقداماتی بزنند که با قوانین کشور میزبان مغایرت داشته و مقررات حاکم را نقض کنند.

آن‌ها حتی اجازه بی توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی کشوری که در آن ماموریت خود را می‌گذرانند را هم ندارند.البته در صورت بروز تخلف از سوی دیپلمات‌ها نحوه برخورد با آن‌ها کاملا متفاوت خواهد بود.

آیا سفیر انگلیس

مصونیت دیپلماتیک به معنی عدم رعایت قوانین کشور میزبان نیست

گفته می شود که پس از اتمام مراسم یادبود قربانبان پرواز ۷۵۲، تعدادی از حاضران با خروج از دانشگاه اقدام به دادن شعار کرده و خواستار برخورد جدی با مسببان این حادثه شده اند. در چنین شرایطی برای برقراری آرامش تعدادی از نیروهای انتظامی هم در محل حضور داشتند و قطعا پیوستن یک خارجی به چنین جمعی توجه  ماموران انتظامی را حتی تحت عنوان توریست به خود جلب خواهد کرد چه برسد به یک دیپلمات. چرا که در صورت بروز هرگونه حادثه ای برای سفیر انگلیس باز هم ایران باید پاسخگو بود. در نتیجه ورود پلیس به موضوع نقض کنوانسیون ژنو نبوده است٬ چرا که راب مک ایر در یک تجمع مردمی حضور یافته بود که دچار احساسات شدید بوده اند و او به صورت عادی نباید در این محل حضور داشته باشد، چرا که تغییر جریان تجمع به سمت ناآرامی یا هر عامل دیگری می توانست برای شخص او خطر آفرین باشد و وزارت خارجه را با مشکلاتی به مراتب دشورا تر از امروز روبرو کند. هرچند ضوابط برخورد با دیپلمات های خارجی که ماموریت خود را سپری می کنند نسبت به سایرین متفاوت است، اما سئوال و جواب کردن ماموران انتظامی وقتی آنها در فضایی غیر دیپلماتیک که امکان تغییر فضای هیجانی در بین جمعیت وجود دارد، غیر معقول و دور از انتظار نخواهد بود.

در چنین شرایطی پلیس یا مراجع مربوطه کشومان باید موضوع را به وزارت خارجه اطلاع بدهند و این وزارت خانه از طریق ارسال پیام رسمی موضوع را به سفارت خانه آنها گزارش کند و اگر اتفاق حادی رخ داده باشد در نهایت امکان دارد حتی دیپلمات خاطی را به عنوان عنصر نامطلوب هم معرفی کرده و او باید در مهلتی که مقرر می‌شود کشور را ترک کند.

اغلب کشور‌ها تلاش می کنند کنوانسیون‌های وین مربوط به مزایا و مصونیت‌های دیپلمات‌ها را رعایت کنند هرچند که در اجزای آن شاید به یک اندازه دقت عمل به خرج ندهند٬ بخصوص باتوجه به اینکه تحولات ۵ دهه اخیر مفاهیم و تعاریف را در بسیاری از موارد دستخوش تغییر کرده است٬ به طوری که در حال حاضر الزاما در همه موارد براساس این کنوانسیون‌ها عمل نمی‌شود، اما باوجود این مصونیت‌ها، همواره به دیپلمات‌ها در مورد رعایت و احترام به قوانین و مقررات کشور متوقف فیه توصیه می‌شود، چرا که همانطور که پیش‌تر گفته شد مصونیت دیپلماتیک به معنی عدم رعایت قوانین کشور میزبان نیست بلکه به معنی عدم امکان رسیدگی به تخلفات آنهاست.

مصونیت «دیپلماتیک» چیست؟

مصونیت دیپلماتیک به زبان ساده یعنی مامور سیاسی و فرستاده یک کشور در کشور دیگر، مورد تعرض و تعقیب قضایی قرار نمی‌گیرد. به زبان حقوقی، فرضیه‌ای که امروزه مبنای مصونیت دیپلماتیک است، نظریه «مصلحت خدمت» است؛ به این معنا که سفیر در خارج از سرزمین محل خدمت خود فرض می‌شود، اما از استقلال و حقوقی که برای پیشرفت کار او لازم است ـ مانند آزادی و ایمنی از تعرض و تعقیب قانون کشور محل مأموریت ـ برخوردار است، زیرا برای مصلحت و پیشرفت کار او، ضروری به شمار می‌آید.

مصونیت دیپلماتیک در کنوانسیونی به نام «کنوانسیون وین درباره روابط دیپلماتیک» به رسمیت شناخته شده است. این معاهده بین‌المللی که در آوریل ۱۹۶۱ مورد تایید ملل متحد قرار گرفته، در ۲۹ فروردین ۱۳۴۰ از سوی ایران امضا شده و سپس به تصویب مجلس وقت رسیده است. تنها نقطه امیدبخش نسبت به اجرای عدالت درباره ماموران سیاسی، در بند ۴ ماده ۳۱ این کنوانسیون به چشم می‌خورد که مقرر می‌دارد: «مصونیت قضایی مأمور سیاسی در کشور پذیرنده، او را از تعقیب قضایی کشور فرستنده معاف نخواهد کرد».

در بخش دیگری از این کنوانسیون، لزوم احترام ماموران سیاسی به قوانین کشوری که در آن ماموریت دارند مورد تاکید قرار گرفته است؛ چنان که ماده ۴۱ می‌گوید: «کلیه اشخاصی که از مزایا و مصونیت‌ها بهره‌مند می‌شوند بدون آن که به مزایا و مصونیت‌های آن‌ها لطمه‌ای وارد شود مکلف هستند قوانین و مقررات کشور پذیرنده را محترم شمرده و از مداخله در امور داخلی آن کشور خودداری کنند.» البته این موضوع، به نظر می‌رسد صرفا جنبه توصیه‌ای دارد و در کنوانسیون، ضمانت اجرایی برای آن پیش‌بینی نشده است؛ یعنی گفته نشده اگر ماموران سیاسی قوانین کشور پذیرنده را رعایت نکنند با آنان چه برخوردی می‌شود.

در برخی از قوانین داخلی نیز موضوع دیپلمات‌ها و مصونیت آنان مورد توجه قانون‌گذار قرار گرفته است؛ چنان که در ماده ۶ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۹۲ آمده است: «به جرائم مستخدمان دولت اعم از ایرانی یا غیرایرانی که در رابطه با شغل و وظیفه خود در خارج از قلمرو حاکمیت ایران مرتکب شده‌اند و به جرائم مأموران سیاسی و کنسولی و دیگر وابستگان دولت ایران که از مصونیت سیاسی برخوردارند طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران رسیدگی می‌شود.» این به آن معناست که به جرایم مامورانی که در خدمت دولت ایران نیستند، طبق قوانین ما رسیدگی نمی‌شود.

در حال حاضر وزارت امور خارجه کشورمان در انتظار ارائه اطلاعات از سوی نهادهای انتظامی است و پس از آن در رابطه با آنچه بازداشت سفیر انگلیس در تهران خوانده شده است اطلاع رسانی خواهد کرد.اما نباید فراموش کرد که اگرچه این دیپلمات بریتانیایی مطابق حقوق بین الملل از مزایا و مصونیت‌های دیپلماتیک برخوردار است، اما باید در نظر داشت که اقدام او آن هم در این شرایط حساس مطابق با وظایف ذاتی یک ماموریت دیپلماتیک نیست. چراکه مطابق ماده ۳ کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ مامور دیپلماتیک باید روابط دوستانه بین دو دولت را بسط دهد  همچنین برای استحضار از سیر وقایع در دولت پذیرنده از ابزار مشروع و قانونی استفاده کند. در نتیجه حضور در یک گردهمایی  هر چند مسالمت آمیز که دارای مجوز قانونی نبوده (هرچند که مخالفتی با برگزاری آن هم انجام نشده) را می‌توان برخلاف این مقرره برشمرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۲۸ دی ۱۳۹۸
مشاور رئیس جمهور ، آقای آشنا به بهانه اینکه چند کارشناس و مجری حرفی خلاف میل ایشان گفته اند باعث قطع برنامه های تلویزیونی شبکه افق می شوند(( متن خبر: حسام‌الدین آشنا نماینده رئیس‌جمهور در شورای نظارت بر سازمان صداوسیما طی نامه‌ای به محسنی اژه‌ای رئیس این شورا سخنان کارشناسان این برنامه را توهین‌آمیز و نسنجیده تلقی کردو نسبت به رویکرد جناحی و سیاست‌زده صداوسیما تذکرداد. منبع: روزنامه دنیای اقتصاد))
چرا آقای آشنا در مورد سلبریتی ها و سفیر انگلیس که در یک تجمع غیر قانونی و ضد امنیت ملی دقیقا ضد امنیت ملی شرکت کردند ، سکوت می نمایند ،
اکنون جای پرسش دارد که اگر نظر یک کارشناس و یا مجری باید موجب حذف چند برنامه شود پس همین آقای آشنا که در برنامه تلویزیونی هم از جاسوس آمریکایی (جیسون رضائیان) دفاع می کرد باید با او چه کرد؟!
با توجه به اینکه ایشان مشاور یک مقام عالیرتبه کشوری بوده و مرتکب چنین خطائی شده است ، باید محاکمه شود تا درس عبرتی برای دیگر مسئولان گردد
Iran (Islamic Republic of)
جلیل رسولی
۲۱:۳۸ ۲۳ دی ۱۳۹۸
عجب مسئولانی داریم ما.لباس سیاه میپوشن ودرنهایت نمک خوردن ونمکدان شکستن به خاطریک اتفاق غیرعمدودریک موقعیت بسیاربحرانی که توسط نیروهای نظامی دلاوروسلحشوراتفاق افتادهمه دلسوزوغیرتی شدن ولی دریک رفتارخیلی غیردیپلماتیک زشت وزننده سفیرکشورخبیث وملعون اتفاق می افتدوهمین مسئولان باشرف وباغیرت،دلسوزمردم ساکت میشن وهیچ گونه اعتراض یاعکس العملی نشان نمی دهند.ننگ به این همه رفتارخائنانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۲۳ دی ۱۳۹۸
بندازینش بیرون
اصلا سفارت انگلیس چرا بازه
Iran (Islamic Republic of)
جلالی
۱۳:۴۰ ۲۳ دی ۱۳۹۸
مرگ بر انگلیس فتنه گر
سفارت انگلیس باید بسته بشه
ما هرچی اغتشاش و آشوب تو کشورمون می بینیم زیر سر این روباههای مکار وملکشون هست . دیگر بهشون امان ندهید وسفیرشون رو از ایران اخراج کنید وسفارتشون رو تخته کنید وبدانید انگلیس رهبرومحرک اغتشاش وناامنی در ایران است. کاملا هویداست از حضورش در تجمعات غیرقانونی .
Australia
ناشناس
۱۰:۴۷ ۲۳ دی ۱۳۹۸
لانه جاسوسی انگلیس باید تعطیل بشه. هر چی آشوبه زیر سر سفارت انگلیسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۲۳ دی ۱۳۹۸
توصیه من به دولتمندان .تجربه به ما خارج نشینان یاد داده که اگر کوتاه بیاییم .آنها پررو میشوند .یک بار برای خرید کامپیوتر دست دومی به حراج در پارکینگ خونه ای رفتم .یک لب تایپ را ۴۰ دلار میداد .من از دوستم خواستم نگاهش کند که می‌ارزد یا نه .وقتی دوستم کامپیوتر را در دست گرفت .یک دفعه صاحب کامپیوتر داد زد که آن را انداختی و شکندی .باید پولش را بدهید .بعد به ما رو کرد و گفت .شما مهاجرین یاد نگرفته آید که کامپیوتر چیه . باید به پلیس زنگ بزنم .زنگ زد .ما هم منتظر پلیس شدیم .وقتی دید ما کوتاه نیامدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۲۳ دی ۱۳۹۸
کاملاً درسته در مقابل آنها کوتاه آمدن خطاست و ضرر کوتاه آمدن به مراتب بیشتر از مقابلة جدی با آنهاست .
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۸:۲۴ ۲۳ دی ۱۳۹۸
تنها راه اخراج این جاسوس و بستن در جاسوسخانه است اگر دولت واندهد...
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۸:۲۰ ۲۳ دی ۱۳۹۸
باسلام
اگر دولت برای اخراج این انگلیسی روباه خبیث اقدام نکند ما جوانان انقلابی دست به کار میشویم و این جنایتکار را با لگد از کشور بیرون میکنیم .
نگی نگفتیتد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۸ ۲۳ دی ۱۳۹۸
دم این روباه رو باید چید.
لانه انگلیس خبیث رو باید ببندیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۵ ۲۳ دی ۱۳۹۸
سوال اینجاست وقتی روابط با کشوری ضررش از نفعش بیشتره وقبلا هم خود این کشور سفارتش رو در ایران تعطیل کرده بوده با چه انگیزه ای مسولین وقت دوباره اجازه اعزام سفیر از طرف این کشور خبیث و رو دادن.
Iran (Islamic Republic of)
ali
۰۷:۵۸ ۲۳ دی ۱۳۹۸
اخراجشون کنید این روبه صفتان را. بفرستید بره پیش ملکه اشان.
Iran (Islamic Republic of)
قاسم سلیمانی
۰۷:۴۰ ۲۳ دی ۱۳۹۸
این جاسوس باید اخراج بشه در این لانه فساد باید بسته بشه ب کوری چشم آمریکایی ها هیهات مناالذله رهروان سردار شهید سلیمانی ملت ایران انتقام انتقام انتقام انتقام انتقام انتقام
Iran (Islamic Republic of)
من یک سپاهی هستم به کوری چشم آمریکایی ها
۰۷:۱۴ ۲۳ دی ۱۳۹۸
تفرقه بینداز حکومت کن این شعار پیر استعماره وای به حال آنهایی که دارن آب تو آسیاب دشمن می‌ریزند هیهات مناالذله رهروان سردارشهید سلیمانی ملت ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۹ ۲۳ دی ۱۳۹۸
مرگ بر انگلیس حرامی و فتنه گر
Iran (Islamic Republic of)
ببرهای ایران
۰۵:۱۹ ۲۳ دی ۱۳۹۸
این بیشرف را از کشورایران بیرون کنید.روباه پیر پشت تمام این کارها تو هستی. ما میدانیم.منتظر انتقام باش.
Iran (Islamic Republic of)
ببرهای ایران
۰۵:۱۷ ۲۳ دی ۱۳۹۸
این بیشرف را از کشورایران بیرون کنید.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۱:۳۴ ۲۳ دی ۱۳۹۸
اینجا کشور امام حسین ع است پس جای دشمن امام اینجا نیست.
یا از منطقه برید یا جمهوری اسلامی اجازه بده مردم با دست خودشون پرتشون کنه بیرون از منطقه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۴ ۲۳ دی ۱۳۹۸
باید بندازنش بیرون مرگ بر انگلیس
Iran (Islamic Republic of)
صمد.ج.ب ازتبریز
۲۳:۱۸ ۲۲ دی ۱۳۹۸
شغال پیر الیزابت ،پیرزنی که ۹۳ سال دارد و نزدیک ۷۰ سال آنرا به دسیسه چینی گذرانده است.مرگت باد ابلیس.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۸ ۲۲ دی ۱۳۹۸
خدایا شر این روباه پیر و همدستانشان را از سر این ملت دور کن که اشکارا سعی در ایجاد تفرقه بین ملت را دارن واما شما مسئولین زرنگ وهوشیار باشیدکه دشمن سخت بیدار است ونکند اسیر دل سوزی های سوری واشک تمساح ریختن انها شوید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۲ ۲۲ دی ۱۳۹۸
این بی خاصیت برای ما په سودی داره که هنوز این جا هست به جز راه اندازی اغتشاش و حمایت از تروریست های آمریکایی.
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم صفایی
۲۲:۴۹ ۲۲ دی ۱۳۹۸
این بچه روباه اونجا چه غلطی می کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۰ ۲۲ دی ۱۳۹۸
باسلام خسته نباشید این روباه کثیف را باید باید باید از ایران اخراج شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۲۲ دی ۱۳۹۸
آقای ظریف باید محکم اقدام کند و این اختشاشگررااخراج کنداخراج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۲۲ دی ۱۳۹۸
بندازینش بیرون روباه مکار رو
Iran (Islamic Republic of)
ف ج
۲۲:۰۷ ۲۲ دی ۱۳۹۸
مرگ بر انگلیس ، کسایی که جلوی دانشگاهها شعارهای هنجارشکنانه دادند باید بدانند که از پیروی از انگلیس کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۰ ۲۲ دی ۱۳۹۸
اخراج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۴ ۲۲ دی ۱۳۹۸
روباه رو بندازین بیرون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۲۲ دی ۱۳۹۸
رابطه با روباه پیر باید کاملاً قطع بشه
Iran (Islamic Republic of)
رحمت
۲۱:۱۵ ۲۲ دی ۱۳۹۸
بیرون کنید این نماینده استعمار پیر را رابطه با انگلیس مانند رابطه با آمریکاست سگ زرد برادر شغاله
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۱:۰۸ ۲۲ دی ۱۳۹۸
کاش آنقدر قدرت داشتم تا رئیس شورای امنیت ملی ، را بخاطر لغو نکردن پروازهای هواپیمایی، آن هم درحالی که کشور در موقعیت صددرصد جنگی قرار داشت ، محاکمه میکردم .تا بگوید گرایی که به ترامپ داد مبنی بر ۲۹۰ سرنشین هواپیما واسه چی بود...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۶ ۲۲ دی ۱۳۹۸
وقتی سازش ومدارا ی بیش از حد باشد دشمن پرروو گستاختر میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۵ ۲۲ دی ۱۳۹۸
مرگ بر آمریکا مرگ بر انگلیس
دولت باید این روباه رو فورا از ایران اخراج کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۷ ۲۲ دی ۱۳۹۸
روباه بزدل ........
Iran (Islamic Republic of)
ك
۲۰:۳۰ ۲۲ دی ۱۳۹۸
اين نماينده روباه پير رو بيرونش كنيد.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۲۶ ۲۲ دی ۱۳۹۸
انگلیس همون کشوری که جنگ جهانی اول حدود 10000000ایرانی رو کشت اینارو باید از مملکت انداخت بیرون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۲۲ دی ۱۳۹۸
مطمئن باشید یک روزی ترامپ خواهد گفت آمریکا باعث سقوط آن هواپیما بوده.این هواپیما چرا قبل از برخورد موشک تحریک آمیز مسیرش راانتخاب کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۵ ۲۲ دی ۱۳۹۸
سلام این انگلیسی شروررااز مملکت اخراج کنید اینها هم جاسوس هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۳ ۲۲ دی ۱۳۹۸
اینها از سفارت امریکا در بغداد عبرت نگرفتن!!!
بخدا برای یکبار همان بلا را باید سرشون آورد.
باید این لانه فتنه را سوزاند!

و بجاش پارک بازی برای فرزندان این مرز و بوم درست کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۷ ۲۲ دی ۱۳۹۸
هرچی بلا سرمون اومد از این انگلیس خبیث
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۲۲ دی ۱۳۹۸
مرگ بر انگلیس مرگ بر سلبریتی خائن
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۹:۳۶ ۲۲ دی ۱۳۹۸
مردمی که تو خیابونن واقعا دنبال جنگن باید یه بمبی رو سرشون بیفته ببینیم به کی پناه می برن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۰ ۲۲ دی ۱۳۹۸
مرگ بر انگلیس. نماد نفاق و اختلاف افکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۲۲ دی ۱۳۹۸
اقا ببندید در این سفارت رو گل بگیرین اخه ادم عاقل چقد باید از یه سوراخ گزیده بشه این سفارت فقط برا این بازه که بعضی از ما بهترون بتونن برا اقازادشون تابعیت بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
محمد مهدی
۱۹:۱۲ ۲۲ دی ۱۳۹۸
مقصر خودمونیم که به اینا رو دادیم .سفرا بدون اجازه کشورشون ٖآبم نمیخورن از انگلستان حتما پیغامی گرفته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۲۲ دی ۱۳۹۸
سفیر این کشورها در اغتشاشات عراق هم حضور دارند چرا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۲۲ دی ۱۳۹۸
کاش اونجا بودم خونشو هدر میدادم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۲۲ دی ۱۳۹۸
ا نگلیس # عنصر نامطلوب تا 48 ساعت باید # ایران را ترک بکند چه نیازی به رابطه با # مرگ بر# ملکه #روباه پیر# دیکتاتور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۲۲ دی ۱۳۹۸
باسلام خسته نباشید ای روباه را باید باید باید از ایران اخراج شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۸ ۲۳ دی ۱۳۹۸
هرچه سریتر بای بیرون کنن روباه نقاب دار
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۸:۲۵ ۲۲ دی ۱۳۹۸
لعنت خدا برروباه پیر
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۸:۱۳ ۲۲ دی ۱۳۹۸
بندازینش بیرون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۲۲ دی ۱۳۹۸
ننگ بر انگلیس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۲۲ دی ۱۳۹۸
باید سفارت انگلیس مثل لانه جاسوسی آمریکای جنایت کار بسته شود وکارکنان جاسوس انگلیس را ازایران بیرون کرد چون این انگلیس یک روباه مکاراست درتاریخ ایران ازاین روباه پیر کم ضربه نخوردیم وچه شخصیتهای مهمی که توسط این انگلیس خاین شهید شدند مانند شهید ای دلیران تنگستان بوشهر .....
Iran (Islamic Republic of)
مهری
۱۷:۳۱ ۲۲ دی ۱۳۹۸
اخراجش کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۹ ۲۲ دی ۱۳۹۸
حرف دل مارو زدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۲۲ دی ۱۳۹۸
لعنت بر روبای پیر انگلیس
Germany
ناشناس
۱۷:۳۸ ۲۲ دی ۱۳۹۸
نمره شما : 19
روباه رو اینطوری مینویسند ، قلی جون !!!
Iran (Islamic Republic of)
M
۱۶:۳۵ ۲۲ دی ۱۳۹۸
این حضور مستقیم سفیر دراعتراضات به معنی عدم اطمینان به مخبرین و جاسوسان و نیاز به استفاده از قدرت دیپلماتیک درراستای مدیریت اعتراض است لذا پیشنهاد میشود سریعا وزارت خارجه به این موضوع واکنش مناسب داده و بدلیل تلاش رفتار ضد امنیتی ایشان را اخراج نماید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۲۲ دی ۱۳۹۸
ننگ بر دشمنان اسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۲۲ دی ۱۳۹۸
مرگ بر انگلیس رو باید در عمل نشان داد، با اخراج این سفیر شیطان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۲۲ دی ۱۳۹۸
مرگ بر انگلیس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۲۲ دی ۱۳۹۸
مرگ بر آمریکا.مرگ بر انگلیس.اسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۲۲ دی ۱۳۹۸
اونجا چکار میکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۷ ۲۲ دی ۱۳۹۸
توطئه و توطئه و دسیسه و دسیسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۲۲ دی ۱۳۹۸
فکر کرده کلیسا ست
دعا به ملکه شون میکرده.
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۲۳:۲۳ ۲۲ دی ۱۳۹۸
خودش گفته رفته بود ساندویچ فلافل بخرد
Iran (Islamic Republic of)
رضایی
۱۶:۰۹ ۲۲ دی ۱۳۹۸
مرگ بر روباه پیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۲۲ دی ۱۳۹۸
جایی ک سفیر انگلیس پاشو بذاره معلومه دیگه قراره چی بشه!!!
کاش خونواده های عزیزانی ک تو این پرواز بودن بیان خودشون بگن راضی به این بهره برداری سیاسی نیستن.فقط قانونه ک میتونه پاسخگوی خونواده هاشون بشه نه این تجمعات!!!
فقط ی مشت ک همچین موقع هایی رو خون جوون های مردم میخوان موج سواری کنن همین!ب هیچ وجه مسافرایی ک کشته شدن براشون مهم نیستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۲۲ دی ۱۳۹۸
ما جانمان را هم فدای رهبر میکنیم و دشمنان سوء استفاده نکنه از این وضعیت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۲۲ دی ۱۳۹۸
بیرونش کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۲۲ دی ۱۳۹۸
اگه انگلیس از برجام خرج اون موقع چه کنیم؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
زهره
۱۹:۲۳ ۲۲ دی ۱۳۹۸
به درک که خارج بشه اینقدر ترسو نباش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۲۲ دی ۱۳۹۸
از برجام خارج شه جشن میگیریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۲۳ دی ۱۳۹۸
الان بود و نبود کسی تو برجام فرقی داره؟!!!؟
یا اگه برن فوایدش قطع میشه؟!دیگه منفعت نداریم؟!!!!
احساس میکنم قصدت شوخی بوده...!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۲۲ دی ۱۳۹۸
یا بره پی کارش در کشورش یا گورش کندس!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۲۲ دی ۱۳۹۸
انگلیسی های لعنتی باید از ایران اخراج بشن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۵۷ ۲۲ دی ۱۳۹۸
باید سفارت انگلیس هم بسته بشه اینا با آمریکا هستند دنبال جاسوسین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۲۲ دی ۱۳۹۸
بجز چند کشور همه با آمریکا هستند پس همه کشورها باید برن
Iran (Islamic Republic of)
مینو
۱۵:۵۶ ۲۲ دی ۱۳۹۸
سفیرانگلیس قصدتحریک وآشوب داشته وبایدمجازات ومحکوم بشه وسفارت انگلیس در ایران دیگر همچین غلطی راتکرارنکندودرامورداخلی مملکتمان دخالت بیجانکند بریده باد دست انگلیس خیانتکاروآشوب گر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۱ ۲۲ دی ۱۳۹۸
رابطه با اروپا و مخصوصا و مخصوصا و مخصوصا انگلیس هیچ نفعی برای کشور ما نداره، یکی نیست بگه وقتی صادرات نداریم و واردات نداریم هیچ پولی با اونا رد و بدل نمی کنیم و همه هجمه ها رو بر علیه کشورمان و امنیت ما ایجاد می کنند و بودن اونا فقط و فقط باعث استفاده از آب و غذای ما میشه چرا باید در کشور حضور داشته باشند
سفیر رو اخراج کنید و درب سفارت را گل بگیرید و با انگلستان نابکار قطع رابطه کنید
مرگبر انگلیس مرگبر اسرائیل، مرگبر ضد ولایت فقیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۲۲ دی ۱۳۹۸
سفیر انگلیس ملعون اگه میخاد توی مراسم عزاداری شرکت کنه بره توی مراسم عزاداری سربازان کشته شده امریکا توسط سپاه دلاورمان شرکت کنه اون که نوکر امریکاست بره به ترامپ دل داری بده
Iran (Islamic Republic of)
قاسم سلیمانی
۰۷:۴۷ ۲۳ دی ۱۳۹۸
هم وطن حرف دلمان را گفتی ولی چرا ناشنا س ما همه قاسم سلیمانی هستیم ب کوری چشم آمریکایی ها هیهات مناالذله رهروان سردار شهید سلیمانی ملت ایران انتقام انتقام انتقام انتقام انتقام انتقام۸
Iran (Islamic Republic of)
بالابان
۱۵:۴۱ ۲۲ دی ۱۳۹۸
ای کاش من اونجا بودم و طوری ادبش میکردم که تا عمر داره از این غلطا نکنه، مردک نادان
Iran (Islamic Republic of)
فقط خدا
۱۶:۱۸ ۲۲ دی ۱۳۹۸
آفرین آفرین ۰
Iran (Islamic Republic of)
هاتف
۱۵:۳۶ ۲۲ دی ۱۳۹۸
اين احمق ها اينقدر به پيسي خوردن كه ديگه سفيرشون رو براي ايجاد اخلال در نظام ما ميفرستن و تازه طلب كار هم هستن!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۲۲ دی ۱۳۹۸
دولت پاسخگو باشه چرا این لانه جاسوسی را باز کرده که الان سفیر روباه انگلیس خبیث چنین غلطی بکنه باید درش تخته شود این لانه جاسوسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۲۲ دی ۱۳۹۸
اگر دستگاه دیپلماسی می خواهد اقتدار از دست رفته اش را جبران کند، اکنون زمان آن فرا رسیده است. فقط "اخراج سفیر روباه پیر" ضعیفترین گزینه اقتدار دیپلماسی است در غیر اینصورت کاهش سطح روابط در حد کاردار جایگزین شود.
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۵:۳۲ ۲۲ دی ۱۳۹۸
دولت باید سفیر روباه پیر را با پس گردنی از ایران بیرون بیندازد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۳ ۲۲ دی ۱۳۹۸
دمت گرم. منهم موافقم.
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۱۵:۳۰ ۲۲ دی ۱۳۹۸
خدا ميدونه چه نيتي اين هواپيما داشته
شايدم قرار بوده حادثه يازده سمپتامبر تكرار بشه كه با مخالفت مهندسين ايراني پرواز اكرايني با لجاجت تصميم به پرواز ميگيره
اما نبايد سردار حاجي زاده را از دست داد
اين مرد موشكي ايران
وگرنه روزي خواهد امد كه همگي مثل سردار دلها افسوسش را بخوريم.
پس همگي با هم :
جانم فداي سيدعلي
گوش به فرمان اميرعلي
Iran (Islamic Republic of)
قاسم سلیمانی
۰۷:۵۳ ۲۳ دی ۱۳۹۸
جانم فدای سید علی گوش به فرمان امیر علی هیهات مناالذله رهروان سردار شهید سلیمانی ملت ایران انتقام انتقام انتقامانتقام انتقام انتقام انتقام انتقام انتقام
Iran (Islamic Republic of)
آشنا
۱۵:۲۴ ۲۲ دی ۱۳۹۸
بابا چه جوری باید تفهیم کنیم شروع همه فتنه ها زیر سر انگلیس است وآمریکاو..وهمچنین مردم اجیرشده وغافل هم مجری ، برای همین است ازقدیم می گفتند انگلیس با مکر خود ، زر وزیور سایر کشورها راجمع وبرعلیه ملتها وحکومتهای مستقل فتنه وفسادمیکند لعنت برانگلیس ومریدان چشم وگوش بسته آنها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۲۲ دی ۱۳۹۸
از کشور اخراجش کنید مرگ بر استعمارگر پیر
Iran (Islamic Republic of)
تریلی
۱۵:۲۱ ۲۲ دی ۱۳۹۸
باید همونجا می کشتنش تا درس عبرتی بشه واسه انگلیس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۹ ۲۲ دی ۱۳۹۸
درِ سفارت انگلیس را باید گِل گرفت

مرگ بر انگلیس، روباه پیر
مرگ بر آمریکای تروریست
مرگ بر اسراییل کودک کُش
✊✊✊
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۲۲ دی ۱۳۹۸
تجمع کنندگان درمراسم یادبود جانباختگان سانحه هوایی همدست قاتلان سپهبد عزیز ما هستند باید دستگیر دانشگاههای مذکور برای همیشه تعطیل مسئولین دانشگاه برای همیشه ازکار برکنارشوتد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۵ ۲۲ دی ۱۳۹۸
دست خبیث تون بدجوری رو شده .جنایت تون رنگی ندارد .روباه ی مکار
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد رادمهر
۱۵:۱۳ ۲۲ دی ۱۳۹۸
سفیر کشور نفاق، نیرنگ و ریا یعنی انگلیس آنجا در بین معترضان چه غلطی می کرد؟ شما انگلیسی ها همیشه در حال ماهی گیری از فضای تیره معترضان به نفع برنامه های آمریکا هستید ... مقام های امنیتی کشور باید یک موضوع را به سختی پیگیری کنند و اجازه ندهند یک منافق انگلیسی و اروپایی ها در مسائل داخلی ایران ذره ای دخالت و سوء استفاده نمایند... لعنت الله بر آمریکا و انگلیس و کشورهای استعماری و استکباری این دنیا ... زنده باد آزادی خواهان واقعی دنیا ... زنده باد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی ---- مهرداد رادمهر --- فرزند کوچک ایران بانو
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد رادمهر
۱۵:۱۳ ۲۲ دی ۱۳۹۸
سفیر کشور نفاق، نیرنگ و ریا یعنی انگلیس آنجا در بین معترضان چه غلطی می کرد؟ شما انگلیسی ها همیشه در حال ماهی گیری از فضای تیره معترضان به نفع برنامه های آمریکا هستید ... مقام های امنیتی کشور باید یک موضوع را به سختی پیگیری کنند و اجازه ندهند یک منافق انگلیسی و اروپایی ها در مسائل داخلی ایران ذره ای دخالت و سوء استفاده نمایند... لعنت الله بر آمریکا و انگلیس و کشورهای استعماری و استکباری این دنیا ... زنده باد آزادی خواهان واقعی دنیا ... زنده باد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی ---- - فرزند کوچک ایران بانو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۲۲ دی ۱۳۹۸
ننگ بر انگلیس
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۱۵:۱۲ ۲۲ دی ۱۳۹۸
برای چی این آقا که در امور داخلی ایران دخالت داشته و مردم رو تشویق به تظاهرات می کرده آزاد کردند؟ دیپلماسی سازش و تحقیر شروع شد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۲۲ دی ۱۳۹۸
ایشان -سفیر-پررویی زیادی کرده اند
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۵:۰۶ ۲۲ دی ۱۳۹۸
باید اعدام شود فتنه گران منظورم با انگلیسی ها بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۲۳ دی ۱۳۹۸
چرا اعدامش نمیکنند؟
Iran (Islamic Republic of)
مبارز
۱۵:۰۲ ۲۲ دی ۱۳۹۸
درسته نیروی مسلح مسئولیتش رو پذیرفته ولی قول میدم هر روزی هست معلوم بشه دولت تروریست آمریکا پشت این ماجرا بوده(سانحه هواپیمای اوکراینی).حالا ببین کی گفتم.
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۵:۰۰ ۲۲ دی ۱۳۹۸
قضیه سقوط هواپیمای آنلاین واقعا مشکوکه
دم انگلیس و آمریکا که زده بیرون....

#عاشق_سپاهیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۲۲ دی ۱۳۹۸
خدا نگذره از کسانی که پای این روپاه صفتان را به کشور باز کردن بخدا بیشتر خیانت کردن این روباه صفتان دنبال اینن که از آب گلآلود ماهی بگیرن باید سریعا اخراج بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۲۲ دی ۱۳۹۸
مسئولان سه قوه بایدسفیرانگلیس را مثل....بیرون کنیدااگررراست میگوئیدمسلمان وایرانی وپیروخط ولایت هستید
ازطرف همه ملت ایران
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۴:۵۸ ۲۲ دی ۱۳۹۸
استاد برجسته حقوق بین‌الملل گفت: حضور سفیر انگلیس در تجمعات ساختارشکنانه روز گذشته، خلاف وظایف دیپلماتیک وی بوده و دولت جمهوری اسلامی ایران می‌تواند سفیر انگلیس را از کشور اخراج کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۲۲ دی ۱۳۹۸
باید اخرااااااج بشه
مگه تو تاریخ ایران کم از انگلیس ضربه خوردیم؟؟؟
مگه کم بوده ایرانی های که به خاطر سیاست کثیف انگلیسی ها،قتل عام شدند؟؟؟
Switzerland
سید فروزان
۱۴:۵۶ ۲۲ دی ۱۳۹۸
انگلیس فکر کرده هنوز دوران قاجار است در ابران که هر جا و هرکار دلشان میخواهد بروند و انجام دهند
ضمن اینکه ایشان باید جواب دهد از کجا مطلع شده از تجمع که خودش را رسانده آنجا ، غیر از اینست که این تجمع از خود سفارت برنامه ریزی شده بوده
اکر اجتماع دانشجویی بوده چند راس فرد سینمایی آنجا چه می‌کردند اینها حتی در قدیم هم در دانشگاه نمودهاند به عنوان دانشجو ،چگونه مطلع شدند از تجمع
سازمان امنیت سپاه بابد پیگیری کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۲۲ دی ۱۳۹۸
چون در مسایل داخلی ما دخالت کرده باید اخراج گردد تا بقیه دهان کجی به احساسات ملت نکنند
Iran (Islamic Republic of)
مصمم
۱۴:۴۹ ۲۲ دی ۱۳۹۸
انگلیس این روباه پیر فریبکار باید بداند آنها هرگز از این شیطنت های خود نتیجه نخواهد گرفت ، اگر اینها یک ذره عقل داشتند و یک مقدار کمی هم حیا ، در مراسمات تجلیل از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی می فهمیدند که ملت ایران کیست و چه می خواهد و نظرش در مورد آمریکا و اسرائیل و انگیس چیست و سعی نمی کردند چند نفر اغتشاشگر آشوب طلب را ملت ایران وانمود کند و از آب گل آلود ماهی بگیرد و بداند که مردم ایران از ته دل قدردان قهرمانان خود و حافظان امنیت کشورشان هستند و یک خطای هر چند بسیار تلخ آنها ، باعث نمی شود که خدمات بسیار ارزشمند آنها در چهل سال گذشته تحت الشّعاع قرار گیرد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۲۲ دی ۱۳۹۸
بایدسفارت انگلیس بسته واین ازایران اخراج شودسری نبایدفرصت داد
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی اناری
۱۴:۴۴ ۲۲ دی ۱۳۹۸
سفیر روباه پیر که خیلی طبیعیه هر کجا آشوب و فتنه ای باشه ردپای این روباه پیر هم هست.اما من از معترضین یه سوال داشتم وقتی که مدافعان حرم برای امنیت امروز من وتو خون پاکشون به زمین میریخت چرا اعتراض نکردید وتجمع؟شما کجا بودید.اگه سانحه هواپیما رو بهونه کردید برا اربابان احمقتون خوش خدمتی کنید سخت در اشتباهید.مردم ثابت کردند حاضرند از خون عزیزانشون بگذرند برای نابودی دنیاطلبان و اهل زور و تزویر پس فکر نکنید میتونید از آب گل آلود ماهی بگیرید و مملکت رو نا امن کنید اون 35 میلیون نفری که در تشیع سردار خودشون رو نشون دادند در اصل پشتوانه و عقبه نظام رو نشون دادند مطمئن باشیدخرخره تون رو میجوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۲۲ دی ۱۳۹۸
عجب
۱۲
آخرین اخبار