تاکید بر تعیین تکلیف زمین کتابخانه مرکزی شیراز

در چهارمین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی فارس بر تعیین تکلیف زمین مورد نظر و ساخت کتابخانه مرکزی شیراز تاکید شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، استاندار فارس در چهارمین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی فارس گفت: زمین مورد نظر شهرداری شیراز از دستور کار خارج شده است، ولی تعهدات شهرداری همچنان باقیست و زمین باید در مرکز شهر و جایی باشد که هم بتواند مورد استفاده همگان قرار گیرد و هم باید یک همخوانی با بافت تاریخی شیراز داشته باشد.

رحیمی افزود: ۲ میلیارد تومان تعهدات استانداری در خصوص ساخت و تجهیز کتابخانه‌های شیراز است و حدود یک میلیارد تومان هم قرار است با نامه نگاری از وزارت نفت اختصاص یابد.

استاندار گفت: همه شهرداران استان موظف هستند سهم قانونی و تعهدات نیم در صد از درآمد خود را در خصوص کمک به ساخت و تجهیز و خرید کتاب به کتابخانه‌های عمومی عملی کنند و هر شهرداری که در آمد بیشتری داشته باشد سهم بیشتری باید اختصاص دهد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس نیر در این دیدار ضمن ارائه گزارش برنامه‌های اجرایی هفته کتاب، از پیگیری‌های انجام شد در راستای اجرایی شدن مصوبات پیشین انجمن گفت و اعلام کرد: منابع مالی برای شروع کتابخانه مرکزی شیراز آماده است و منتظر قطعی شدن زمین کتابخانه با همکاری استانداری هستیم.

روح الله منوچهری با تصریح اینکه ماقصه بازسازی کتابخانه عمومی شهید دستغیب برگزار شد، اضافه کرد: نشست بازگشایی پاکات مناقصه امروز انجام شد و طی دو روز آینده جواب قطعی اعلام خواهدشد. در حوزه اعتبار یبازسازی نیز بخش که تعهد مجموعه کتابخانه‌های عمومی است، آمده شده ستاد بازآفرینی شهری نیز تامین یک سوم آن را تقبل کرده است.

او از تلاش برای ایجاد کتابخانهدر شهر‌های فاثقد کتابخانه را اولویت این مجموعه عنوان کرد و گفت: امسال کتابخانه عمومی خیام دبیران در هفته دولت به بهره برداری رسید و کتابخانه عمومی «شهدای اینانلو» شهر قره بلاغ نیز به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده همچنین کتابخانه سردار شهید قاسم سلیمانی شهر مبارک آباد نیز در دست افتتاح است.

منوچهری با تصریح اینکه درسه شهر مادرسلیمان، داریون و خان زنیان ساختمان‌هایی متعلق به اداره ارشاد است، افزود: در صورت واگذاری ساختمان، کتابخانه‌های عمومی این سه شهر نیز در کمترین زمان ممکن افتتاخ خواهد شد. در شهر‌های نوبندگان، هماشهر، کامفیروز و بنارویه نیز کتابخانه در دست احداث است و در شهر بابامنیر ساختمان کتابخانه از سوی خیرین تامین شده و کتابخانه عمومی شهر به زودی راه اندازی خواهد شد.

او بیان کرد: زمین کتابخانه عمومی شهر صدرا نهایی شده و بهای زمین نیز به شرکت عمران صدرا پرداخت شده و منتظر واگذاری زمین به کتابخانه‌های عمومی هستیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در ادامه با تشریح شاخص‌های کتابخانه ای، گفت: وجود منابع از مهم‌ترین شاخص‌های کتابخانه‌های عمومی است که براساس سند چشم انداز باید به ازای هر فرد چهار جلد در کتابخانه‌های عمومی موجود باشد و در حالی حاضر آمار ما در فارس نیم جلد کتاب است.

منوچهری با تصریح اینمکه برنامه‌های برای افزایش منابع در کتابخانه‌های عمومی از سال گذشته آغاز شده گفت: طرح نسیم دانایی از جمله طرح‌های اسشتان است که با اجرای آن ۱۰ میلیارد ریال کتاب به کتابخانه‌های عمومی استان اضافه می‌شود و در حال اجرای فاز دوم آن هستیم.

او افزود: همچنین ماندگاران طرح دیگر در این حوزه بود که طی آن توانستیم مجموعه‌های شخصی استاد اولاد و انجمن دوستداران کتاب را هر کدام با چهار هزار نسخه کتاب، کتابخانه شخصی شخصی دکتر مژده علیرضایی با هشت هزار کتاب و تجهیزات و کاتبخانه استاد سامی را با دو هزار جلد کتاب جذب کنیم.

مدیر کل کتابخانه های فارس، با مقایسه منابع ارسالی به کتابخانه‌های یعمومی استان در دو سال اخیر گفت: سال ۹۷ در مجموع بیش از ۲۴۸ هزار کتاب از طریق منابع نهادی، خرید استانی و اهدای کتاب به کتابانه‌ها اضافه شده است که این آمار در سال جاری امسال ۱۳۵ هزار نسخه کتاب بوده است.

منوچهری با اعلام این خبر که «طرح اهدای کتاب، اهدای آگاهی» در استان آغاز می‌شود گفت: در راستای بهبود منابع کتابخانه‌ها و جذب کتاب‌های ارزشمند عموم مردم، پویش اهدای کتاب در استان برگزار می‌شود و این طرح را دو بار در سال اجرا خواهیم کرد.

انتظار داریم که مسئولان دستگاه‌های اجرایی، کارمندان، هنرمندان و فرهنگوران استان با این طرح همراه و همگام شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار