تکمیل پروژه راه آهن چابهار – زاهدان با اعتبار ۴ هزار میلیارد تومانی/تسریع انتقال کالا از بزرگترین بندر اقیانوسی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان، با اشاره به تکمیل ۴۰ درصدی خط راه آهن چابهار زاهدان گفت: این پروژه با اعتبار ۴ هزار میلیارد تومانی به اتمام خواهد رسید.

تکمیل پروژه راه آهن چابهار – زاهدان با اعتبار ۴ هزار میلیارد تومانی/تسریع انتقال کالا از بزرگترین بندر اقیانوسیمهرداد عرب اول درخصوص این خط ریلی در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، گفت: راه آهن چابهار – زاهدان یکی از بزرگترین پروژه‌های کشور است که چابهار را به زاهدان و از مرکز استان به شبکه ریلی سراسری متصل می‌کند که راه اندازی این خط انتقال کالا از بزرگترین بندر اقیانوسی ایران به استان و دیگر قسمت‌های کشور را تسهیل و تسریع می‌کند.

او افزود، با توجه به اهمیت خط آهن چابهار – زاهدان، امسال با موافقت مقام معظم رهبری مقرر شد ۳۰۰ میلیون یورو طی مدت دو سال از محل صندوق توسعه ملی به این پروژه اختصاص یابد و همه تلاش دولت نیز بر این است که این پروژه مهم تا پایان سال مالی ۱۳۹۹به بهره برداری اولیه برسد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان با اشاره به جزییات پروژه راه آهن چابهار به زاهدان اضافه کرد: این پروژه با طول محور ۶۱۰ کیلومتر طراحی شده و در دو بخش جنوبی (چابهار- ایرانشهر) و شمالی (ایرانشهر- زاهدان) در دست اجراست.

عرب اول تعداد قطعات این پروژه را ۸ قطعه اعلام کرد و افزود: این طرح عظیم زیربنایی توسط شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور به عنوان کارفرما و پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء با ۲۰ هزار و ۴۱۰ میلیارد ریال اعتبار به عنوان مبلغ اولیه قرارداد در آبان ماه سال ۹۲ آغاز به کار کرد و پیش بینی زمان اتمام پروژه سال ۱۳۹۷ بود که قراداد آن به مدت ۴۰ ماه و تا ۳۱ تیر ماه ۱۴۰۰ تمدید شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان پیشرفت فیزیکی کل عملیات راه آهن چابهار- زاهدان را ۴۰ درصد اعلام و اظهار کرد: این موضوع نشان می‌دهد که متوسط سالانه پیشرفت فیزیکی این پروژه در سال‌های گذشته حدود ۶،۷ درصد بوده و حداکثر پیشرفت فیزیکی آن در سال ۱۳۹۵ حدود ۱۱.۵ درصد گزارش شده است.

عرب اول با بیان این که پیشرفت فیزیکی متوسط سالیانه حدود ۳۰ درصد در مدت زمان باقیمانده، بهره برداری از این پروژه در زمان پیش بینی شده را امکان پذیر می‌کندادامه داد: این مهم با حرکتی جهادی و کار شبانه روزی و به ویژه تامین اعتبارکافی محقق خواهد شد، چراکه مرحله روسازی پروژه شامل تهیه ریل، ساخت ایستگاه ها، خرید تجهیزات و ... نیازمند نقدینگی بیشتری است.

تصویب ۹۵۷ میلیارد ریال اعتبار در بودجه ۹۸

او اعتبار مصوب پیش بینی شده در ردیف‌های قانون بودجه سال ۱۳۹۸ برایاجرای این پروژه را ۹۵۷ میلیارد ریال اعلام و بیان کرد:از ابتدای آغاز به کارپروژه راه آهن چابهار – زاهدان حدود ۱۳ هزار و ۳۳۴ میلیارد ریال از محل منابع مختلف برای احداث این پروژه هزینه شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان با تاکید بر اهمیت خط ریلی چابهار – زاهدان گفت: با توجه به حجم عملیات و برآورد تقریبی انجام شده برای بهره برداری از این پروژه، حدود ۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که عمده آن در قالب اختصاص اعتبار از محل صندوق توسعه ملی قابل تحقق است.

عرب اول با تاکید بر تاثیر راه آهن چابهار – زاهدان در رونق اقتصادی منطقه و تسهیل در انتقال کالا از چابهار به مرز‌های شرقی و استان‌های شرقی و کل کشور اظهار کرد:فعال کردن تمامی جبهه‌های کاری توسط پیمانکار و شروع عملیات ساخت ساختمان ایستگاه‌ها و نصب ابزار دقیق، بسته پیشنهادی این سازمان جهت تسریع و تسهیل در راه اندازی این پروژه است.

انتهای پیام/گ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار