کم تحرکی عوامل مهم بروز بیماری‌های غیر واگیر در بین یزدی‌ها

کارشناس برنامه کمیته دیده بانی استان یزد گفت: استعمال دخانیات، مصرف الکل رژیم غذایی نامناسب و کم تحرکی از جمله عوامل مهم بروز بیماری‌های غیر واگیر محسوب می‌شوند.

به گزارش  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، سعید حسینی کارشناس برنامه کمیته دیده بانی استان یزد در دهمین نشست کمیته دیده بانی سلامت استان، نسبت شهرنشینی به روستانشینی را بر اساس آمار، ۸۶ به ۱۴ توصیف نمود و به تشریح عوامل اقتصادی اجتماعی موثر بر سلامت پرداخت و گفت: در سال‌های اخیر ۸۰ در صد بیماری‌ها مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است.

او افزود: استعمال دخانیات، مصرف الکل رژیم غذایی نامناسب و کم تحرکی از جمله عوامل مهم بروز بیماری‌های غیر واگیر  در یزد محسوب می‌شوند.

حسینی ضمن تشریح پنج محور ارتقای سلامت منشور اوتاوا، ارتقای سلامت قشر کارگر را باعث توسعه اقتصادی اجتماعی استان دانست و وظایف کمیته دیده بانی سلامت را برشمرد.

کارشناس برنامه کمیته دیده بانی استان یزد گفت: پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر تلاش دست اندرکاران حوزه سلامت و مردم را می‌طلبد.

حسین ریاحی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نیز  در این نشست بر تأثیر چهار بُعد سلامت بر فعالیت اثر بخش در محیط کار تأکید کرد و گفت: تا سلامت در چهار بُعد وجود نداشته باشد، شاهد فعالیت اثربخش نخواهیم بود و در ادامه خواستار هم افزایی در حوزه سلامت با مشارکت کلیه دستگاه‌ها با محوریت دانشگاه علوم پزشکی برای ارتقای سلامت مردم بویژه جامعه کارگری، شد.

فخرالدین رئیس کمیته دیده بانی، جمع آوری داده‌های اولیه و ثانویه، پردازش آن و تهیه گزارش و ارائه برای سیاستگذاران، مدیران و پژوهشگران را از وظایف دیده بانی دانست که باید با کمک همه دستگاه‌های ذینفع انجام شود.

نماینده عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان یزد با توصیف میزان بالای بروز سرطان در استان یزد، گزارش تحلیلی از سرطان‌های شایع استان ارائه کرد و در پایان طرح مطالعه اکواپیدمیولوژی سرطان به منظور بررسی پراکندگی جغرافیایی، روند بروز طی سال‌های اخیر، بررسی فاکتور‌های اقتصادی اجتماعی بروز سرطان را جهت تصویب در کمیته تشریح کرد و در پایان کلیات طرح تصویب شد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار