بایدن: ترامپ تخم تشدید تنش‌ها در خاورمیانه را کاشت

معاون سابق رئیس جمهور آمریکا از سیاست‌های ترامپ در خاورمیانه انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، جو بایدن، معاون سابق رئیس جمهور آمریکا و نامزد انتخابات ریاست جمهوری در مقاله‌ای که در پایگاه اینترنتی سی ان ان منتشر شد، دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور را عامل تشدید تنش‌ها در خاورمیانه دانست.

در این گزارش آمده است: ترامپ سیاست خارجی خطرناکی در پیش گرفته که نیرو‌های آمریکایی و مردم آمریکا را تهدید می‌کند. اقدامات اشتباه دونالد ترامپ ما را در آستانه مناقشه با ایران و یک جنگ دیگر در منطقه خاورمیانه کشانده است – یک جنگ دیگر در خاورمیانه آخرین چیزی است که ما نیاز داریم. اما اشتباه نکنید، تخم این بحران را خود ترامپ در روز ۸ ماه مه ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷) کاشت – یعنی زمانی که توافق هسته‌ای ایران را بر خلاف توصیه مشاوران امنیت ملی اش پاره کرد و به نزدیک‌ترین متحدان ما در اروپا پشت کرد و تصمیم گرفت پیشرفتی که دولت اوباما_بایدن به دست آورده بودند را از بین ببرد تا اینکه آن را بهتر و دنیا را امن‌تر کند.

بایدن تاکید کرد: توافق ایران با امکان راستی آزمایی مانع همه مسیر‌های ایران برای رسیدن به سلاح هسته‌ای شد. بازرسان بین المللی بار‌ها پایبندی ایران را تأیید کردند، همانطور که سرویس‌های اطلاعاتی ما آن را تأیید کردند. زمانی که توافق هسته‌ای ایران پابرجا بود، ما هیچ چرخه خطرناکی از نوع اقدامات تحریک آمیز و پاسخ‌های متقابل با ایران نداشتیم. ترامپ با پاره کردن توافق هسته‌ای و اعمال مجدد تحریم‌ها و اعمال فشار حداکثری بر ایران، ادعا کرد دستیابی توافق بهتری را تضمین کرده است، اما در واقع، عکس این اتفاق افتاد و توافق بهتری به دست نیامد. همه این‌ها کاملاً قابل پیش بینی بود. با وجود این دولت ترامپ هیچ راهبردی برای جلوگیری یا کاهش اقدامات ایران ندارد.

وی مدعی شد: البته، ایران به دنبال این خواهد بود که نشان دهد می‌تواند اقداماتی انجام دهد که زندگی را برای ما دشوارتر سازد، ایران ممکن است شروع به غنی سازی اورانیوم فراتر از محدودیت‌های تعیین شده در توافق هسته‌ای کند. همچنین، ایران یک پهپاد شناسایی آمریکایی را سرنگون کرد. در نهایت، شبه نظامیان در عراق، حملات راکتی خود علیه پایگاه‌های ما را از سر گرفتند و در واکنش، ترامپ پنج هدف مرتبط با این گروه شبه نظامیان را در عراق و سوریه مورد حمله قرار داد و دست کم ۲۵ نفر را کشت. سپس، او دستور داد (سردار شهید) قاسم سلیمانی با حمله پهپادی کشته شود. (سردار شهید) قاسم سلیمانی شاید دومین مقام مهم ایران بود. ترامپ همچنین دستور اعزام هزاران سرباز دیگر را به منطقه صادر کرد تا با این مسئله مقابله کنند. ایران نیز در اقدامی تلافی جویانه به دو پایگاه عراقی که میزبان نیرو‌های آمریکایی و ائتلاف بودند حمله موشکی کرد.

بایدن در انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها از اقبال بالایی برخوردار است. در صورتی که وی بتواند در انتخابات درون حزبی به عنوان نامزد اصلی حزب دموکرات معرفی شود، باید در آبان ماه سال ۹۹ با دونالد ترامپ که نماینده حزب جمهوریخواه است برای کسب سکانداری کاخ سفید به رقابت بپردازد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار