عضو هیئت علمی دانشگاه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

نقش تعطیلات پنهان در کاهش بازدهی نیروی کار ایرانی

امینی گفت: تعطیلات پنهان و برنامه‎ ریزی نشده در کشور، بر میزان بازدهی نیروی کار نقش دارد.

محسن امینی عضو هیئت علمی دانشگاه و کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد میزان بازدهی نیروی کار کشور گفت: در زمینه میزان بازدهی نیروی کار آمار دقیق علمی در دسترس نیست، اما بر اساس برآورد‌هایی که انجام شده، میزان بازدهی نیروی کار ایران نسبت به کشور‌های دیگر بسیار پایین است و از نظر بهره‎وری منابع انسانی و غیرانسانی در کشور مشکل داریم.

او در ادامه افزود: یکی از مهمترین دلایل کاهش بازدهی نیروی کار، قیمت نسبی عوامل تولید است. برای مثال دستمزد نیروی کار واحد تولیدی که با ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه‎گذاری راه‌اندازی شده است، با میزان سرمایه‌ تناسب ندارد.

نامناسب بودن قیمت نسبی عوامل تولید در ایران

امینی در ادامه گفت: در ایران نسبت به کشور‌های دیگر نرخ بازگشت سرمایه پایین است، هراندازه مقدار دستمزد نیروی کار جوان تحصیل کرده پایین باشد از میزان بهره‌وری و بازدهی کاسته می‌شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه اظهار کرد: از عوامل کاهش بازدهی می‌توان به نا‎مناسب بودن قیمت نسبی عوامل تولید در ایران، عوامل مهارتی و تخصصی افراد و در آخر عوامل انگیزشی نیروی کار اشاره کرد.

او در پاسخ به این سؤال که تعطیلات در میزان بازدهی نیروی کار نقش دارد، گفت: تعطیلات رسمی که برای کشور در نظر گرفته شده است ۵۲ جمعه به اضافه ۲۵ روز تعطیلات غیررسمی است، بسیاری از ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی پنج‌شنبه‌ها هم تعطیل هستند که این امر میزان بهره‌وری را کاهش می‌دهد.

این کارشناس در ادامه بیان کرد: در کل ۵۰ روز هم تعطیلات پنهان داریم به اضافه تعطیلات پیش‌بینی نشده، مانند زمانی که تغییرات آب و هوا، آلودگی هوا و زلزله رخ می‎دهد. از آنجایی که از قبل برای این تعطیلات برنامه‌ریزی نشده است، ضربه‌ای هم که به میزان بازدهی نیروی کار می‌زند بیشتر است.

امینی افزود: به طور کلی تعطیلات رسمی و پنهان هر کدام به نوعی بر میزان بازدهی نیروی کار اثر می‌گذارند.

او در پایان در پاسخ به این سؤال که مراکز آموزشی چه نقشی در افزایش میزان بازدهی دارند، گفت: در سیستم آموزشی دانشگاه باید آموزش و مهارت‌ها با نیاز‌های جامعه متناسب باشد، دانشگاه در این زمینه نقش کلیدی و مؤثری دارد اما انگیزه خود فرد هم در مواردی مهم است. علاوه بر آموزش رسمی، نیروی کار باید دانش تخصصی و مهارت لازم را به طور ضمن خدمت فرا بگیرد، در غیر این صورت اگر شخصی تنها با مدرک دانشگاهی و بدون مهارت وارد محیط کار شود میزان بازدهی و انگیزه برای ادامه کار کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار