کزارش/

تعدد مجوزها، تیر نابلدی مسئولان بر پیکر کسب و کار های خُرد

علی رغم اهمیت حذف موانع توسعه کسب و کارهای خرد، همت در اجرای این موضوع با چالش همراه شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، قوت گرفتن جمله "باید قوی بشویم" رهبری در سخنرانی خطبه های نماز جمعه تاریخی، در فضای مجازی و همچنین تبادل نظرهای کارشناسی در محافل عمومی، از داغ ترین اخبار این روزهای ایران است.

بعد از دوهفته پر فراز و نشیب، حالا بورس با رشد قابل توجهی به پایه تاریخی جدیدی دست یافته است و نقدینگی و گردش های سرمایه داخلی مصداق بارز جمله "قوی شویم" را معنا می کنند.

به همین اساس دانش پژوهان و اساتید برتر دانشگاه ها برای ریشه یابی و کشف خلاء های موجود در اقتصاد ملی و درونگرا بودن اقتصاد دست به کار شده اند.همین هفته گذشته بود که ۲۴ نماینده از اقتصاددانان ایران در نامه ای به رئیس جمهور از اعلام آمادگی برای تبیین جایگاه درونگرایی اقتصاد و گسترش توان داخلی خبر دادند.

امر قوی بشویم همان استراتژی مهمی است که همواره رهبر انقلاب اسلامی در قالب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و رونق تولید  بر آن تأکید داشته‌اند.

در طول چهل سال گذشته، انقلاب اسلامی ایران همواره با تکیه بر استعداد جوانان کشور در حوزه‌های مختلف توانسته است، به علم روز دنیا دست یابد تا در عرصه جهانی هم حرفی برای زدن داشته باشد. 

نکته قابل تأمل در خصوص  لزوم قوی شدن این است که این موضوع تنها به حوزه نظامی محدود نمی‌شود و در برگیرنده تمامی حوزه‌هاست. 


بیشتر بخوانید: مردمی بودن یکی از راهبردهای اقتصاد مقاومتی است


قوی کردن اقتصاد ایران مقوله‌ای مهم برای پیشرفت کشور

حسن مرادی کارشناس انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تأکید رهبر انقلاب در نماز جمعه ۲۷ دی امسال پیرامون بحث قوی شدن اقتصاد ایران، بیان کرد: یکی از مؤلفه‌هایی که باعث رشد و پیشرفت یک کشور می‌شود، مسئله اقتصادی است. بعد از پارامتر سیاسی به عنوان اولین مشخصه یک کشور در جهان، توانایی اقتصادی آن کشور است که از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که یک کشور هرچقدر هم از لحاظ سیاسی قوی باشد، ضعف اقتصادی می‌تواند آن را محکوم به فنا کند.

او افزود: برای تقویت اقتصادی چه در داخل و چه در خارج از مرزها، باید سیاست برخورد چند‍‌جانبه اقتصادی را در نظر گرفت تا در شرایط تحریم نفتی از سایر امکانات اقتصادی استفاده کرد.

این کارشناس اقتصادی در خصوص فرصت‌های اقتصادی مطلوب و مغفول مانده در کشورمان گفت: در حوزه اقتصاد بخش‌های زیادی مغفول مانده است، مثل بخش دارو‌های گیاهی که کشور ما در این زمینه از پتانسیل بالایی برخوردار است. همچنین ایران در بخش خدمات هم می‌تواند از فرصت‌های گردشگری برای ایران‌گردی و همچنین توریسم دارویی استفاده کند؛ تا از ۱۵ کشور همسایه هم برای گشت‌وگذار و هم هدف‌های درمانی استفاده کرد.

او افزود: از جمله رشته‌هایی که ایران می‌تواند در آن خوب عمل کند، بخش صنایع‌دستی و فرش دست‌بافت ایرانی است که ایران می‌تواند در این زمینه تجدید حیات کند و مراودات کوچکی با کشور‌های خارجی داشته باشد. در بخش خدمات نیروی انسانی هم می‌توان از مهندسان، کشاورزان و پزشکان زبده در کشور‌های همسایه استفاده کرد. در حال حاضر عرضه خدمات انسانی در چارچوب دولتی وجود ندارد و مهاجرت‌ها به صورت فردی است که کشور تسلطی بر نیرو‌های فردی، حجم آورده‌های آن‌ها و مصونیت این افراد از دستبرد خارجی و مهاجرت ندارد.

مرادی اظهار کرد: استفاده از متخصصان چه در داخل کشور و چه خارج از آن و حتی به صورت متقابل وجود ندارد تا بتوان از این نیرو‌ها برای اقتصاد پویای کشور استفاده کرد.

این کارشناس در پایان درباره وظیفه مردم در این شرایط اقتصادی برای قوی شدن اقتصاد کشور گفت: همه مردم جامعه باید در رشته‌های مختلفی که در آن مشغول به کار هستند، اهتمام ورزند تا علاوه بر رشد محصولات خود، آن‌ها را به کشور‌های خارجی هم صادر کنند و اقتصاد خود را به خارج توسعه دهند.

سهولت مردم در کسب مجوز کسب و کار اقتصاد را قوی می کند

علی فیروزی، رئیس مرکز ملی پایش بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در ابتدای امر با اشاره به جلسه هیئت مقررات زدایی در  هفته گذشته و تصمیم مهمی که درخصوص تسهیل در تاسیس گلخانه و آبزی پروری گرفته شده است، گفت: ‏در مصوبه جدید هیات مقررات زدایی برای ایجاد گلخانه،‌آبزی پروری، دام و طیورآمده است که سازمان محیط زیست فقط برای مناطق حفاظت شده حق استعلام دارد و در مناطق دیگر، مرجع صدور مجوز، بدون اخذ استعلام،باید مطابق ضوابطی که محیط زیست اعلام میکند مجوز صادر کند در واقع با این روند دولت ها به دنبال نظارت پسینی به جای نظارت پیشینی هستند.

وی افزود: در مرحله بعدی ‏استعلام حریم خط لوله گاز ۱۰ روز و حریم خطوط برق ۷روز برای موسسان حوزه گلخانه و دام و طیور تعیین شده است که در صورت استعلام و عدم دریافت پاسخی از جانب دستگاه مربوطه، فرد باید آن را به منزله پاسخ مثبت درنظر گرفته بگیرد، که به این نوع استعلام هم قاعده موافقت خاموش می گوییم.

این مقام مسئول با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب مبنی بر سهولت در کار مردم و همچنین غیرمستقیم قوی شدن مردم برای افزایش کیفیت کارهای اقتصادی اشاره کرد و گفت: تمام جلساتی که در هئیت مقررات زدایی برگزار می شود یک مبنا دارد و آن هم این است که  مردم بین این دستگاهها پاسکاری نشوند تا بنا به گفته رهبر انقلاب چیزی شبیه به درهای هفت خان رستم برای کسب و کارها ایجاد نشود.

مهر ماه امسال،عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان فارس که در شیراز برگزار شد، با تأکید بر ضرورت  توجه به اقتصاد مقاومتی در کشور گفت: ما در برخی حوزه‌ها که اراده را بیشتر کرده‌ایم، حرف برای گفتن داریم مانند صنایع نظامی و علوم پیشرفته و یکی از مسائل اختلافی ما با غرب هم همین است که چرا ما فلان فناوری و علم پیشرفته دست یافته‌ایم.

رحمانی فضلی بیان کرد: در حقیقت ما در حوزه علم موفق بوده‌ایم، اما در حوزه اقتصاد به رغم فعالیت‌ها و اقداماتی که انجام شده به اندازه نیازی که داریم پیش نرفته‌ایم و با حدی که مطلوبیت ماست فاصله داریم. مجموعه این پیشرفت‌ها و مقاومت مردم در مقابل دشمنان سبب شده که امروز شاهد تغییر رویکرد از جانب آن‌ها باشیم و ما نیز وظیفه داریم که با خدمت به مردم و افزایش رضایتمندی آن‌ها به ویژه در حوزه مسائل اقتصادی، پشتیبانی آن‌ها را داشته باشیم.

اما در واقع آنچه مهم این است که به یقین قوی شدن در عرصه اقتصادی یک شبه حاصل نخواهد شد. مسئولان حوزه‌های مختلف برای رسیدن به این آرمان و هدف، باید آستین بالا بزنند و برای هرآنچه بهتر اجرایی شدن و نهادینه شدن آن در جهت دستیابی به اقتدار ملی برنامه‌ریزی هدفمند انجام دهند. بی‌شک این راه هموار نخواهد شد مگر آنکه سیاستمداران و صاحبان رأی با صاحبان فکر و اندیشه هم‌اندیشی کنند و با مطالعه تاریخ هموار شدن این مسیر برای سایر کشور‌ها از نیرو‌های جوان و با استعداد و منابع لازم برای دستیابی به این هدف مهم و تأثیرگذار بهره گیرند تا دشمن نتواند از ضعف موجود برای ضربه زدن به آرمان‌های انقلاب اسلامی و تهدید ملت شریف ایران استفاده کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۵:۲۸ ۲۹ دی ۱۳۹۸
سلام. سهولت دریافت مجوز، به نظر مشوقی برای ایجاد کسب و کار و در نتیجه موجب تقویت اقتصاد است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۲۹ دی ۱۳۹۸
والا امروز صبح رفتم کمیته امدام امام برا وام خود اشتغالی خدا شاهده مسئولش گوش بدست نشسته یه نگاهی هم بهم نمیکنه بعد من شماره پیگیری پرونده به دستم دارم بهش توضیح میدم به کار آموزش میگه یه نگاه کن ببین چی میخوان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۲۹ دی ۱۳۹۸
سلام شما الان برو یک مغازه بزن مثلا ساندویچی
اول شهرداری میاد گیر میده به تابلو و هزینه میخواد
بعد صنف مربوطه میاد پول میخاد و هزار چیز
بعد 100 بار باید بری اماکن برای دوربین و...
بهد پلیس راهور باید تایید کنه
بعد بهداشت میاد به همه چیت گیر میده وبا نفری که در بهداشت عوض میشه باید شما هم هی هزینه کنی که با سلیقه نفر جدید خوش بیاد
بعد اداره آب میاد میگه باید کنتور جدا بکشی با کلی هزیننه
بعد اداره برق میاد میگه باید سه فاز بگیری با کلی هزینه
بعد مالیات میاد یه مالیاتی میبنده که نتونی از جات بلند بشی
بعد هم بیمه میاد سراغت
خلاصه من جمع کردم چهار نفر هم بیکار شدن و هنوز هم دنبال تسویه مالیات اون 2 سال هستم
شما بفرمایید ؟ چطوری با این همه معضل و اذیت و
ازار باید کار راه اندا خت
تو روخدا این رو بزارید دقیقا این اتفاق برای من افتاده
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۸:۳۵ ۲۹ دی ۱۳۹۸
متاسفانه دولت موانع تولید و کسب مجوز را رفع نمیکند. این کشور پتانسیل های بسیاری برای کسب و کار و اشتغال زایی دارد که متاسفانه برخی سودجویان عمداً بر سر تولید مانع ایجاد میکنند!
آخرین اخبار