۱۰ اثر تاریخی کردستان در اختیار صندوق احیا و بهره‌برداری قرار گرفت

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان گفت: ۱۰ اثر از آثار شاخص تاریخی استان به منظور واگذاری به بخش خصوصی و تغییر کاربری در اختیار صندوق احیا و بهره‌برداری قرار گرفت.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، محمد رشیدی گفت: این آثار شامل عمارت مشیردیوان، آزموده اردلان، عمارت خسروآباد، حمام خان، عمارت امجد، خانه پیرمرادی، حمام حاج صالح، خانه احمدی، خانه جواهری و حمام عبدالخالق می‌باشد که در اختیار صندوق احیا و بهره‌برداری قرار گرفته است.

او افزود: حمام خان و حمام عبدالخالق ۲ اثر تاریخی است که مراحل واگذاری آن به بخش خصوصی به اتمام رسیده و هم اکنون حمام عبدالخالق به عنوان سفره خانه سنتی و کافه گالری به بهره برداری رسیده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان بیان کرد: همچنین در قالب ماده ۲۷ واگذاری‌ها شامل منزل صحرایی، منزل آیت الله مردوخ، منزل احمد زاده، منزل عرب زاده، خانه مصری عمارت ملک‌التجار، خانه متوسل در دست اقدام است که از این آثار منزل احمد زاده، خانه مصری و خانه متوسل به بخش خصوصی واگذار شده است.

رشیدی یادآور شد: ۹ اثر تاریخی دیگر نیز در دست بررسی و تامین دلیل کارشناس رسمی دادگستری به منظور برآورد هزینه مرمت و بازسازی است که پس از طی مراحل قانونی اقدامات اولیه برای واگذاری به بخش خصوصی طبق روال قانونی انجام خواهد شد.

استان کردستان دارای یک هزار و ۵۱۹ اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غار‌های طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی است که ۸۲۸ مورد از این تعداد شامل ۷۶۳ اثر تاریخی، هشت مورد میراث طبیعی، ۴۲ مورد میراث معنوی و هشت مورد میراث منقول است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.