رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان بالا بودن آفلاتوکسین در لبنیات را تکذیب کرد

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت:اگر آفلاتوکسین بالا بود، هیچ کشوری از ایران لبنیات نمی‌خرید.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان، دکتر شکرالله سلمان‌زاده رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان دیروز با اشاره به نظر مطرح شده در یک برنامه تلویزیونی در خصوص بالا بودن آفلاتوکسین در لبنیات، گفت: باید توجه کرد که محصولات لبنی تولیدی کشور ما به بسیاری از کشورهای دیگر و حتی کشورهای اروپایی صادر می‌شود و به دلیل اینکه میزان آفلاتوکسین این محصولات در حد استاندارد است، در دیگر کشورها نیز مورد مصرف قرار می‌گیرد.

او، با اشاره به اظهار نظر یک کارشناس در برنامه تلویزیونی در خصوص بالا بودن میزان سم آفلاتوکسین در مواد لبنی و ایجاد سرطان در پی مصرف این مواد، افزود: به طور معمولی سم آفلاتوکسین در خشکبار و لبنیات وجود دارد، اما آنچه اهمیت دارد میزان این ماده است که باید در حد استاندارد و مجاز باشد و در کشور ما، میزان آفلاتوکسین در خشکبار و لبنیات در حد استاندارد است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: در صورتی که میزان سم آفلاتوکسین در مواد غذایی بیش از حد مجاز باشد، ماده غذایی از مراکز عرضه جمع‌آوری می‌شود.

سلمان‌زاده افزود: باید توجه کرد که محصولات لبنی تولیدی کشور ما به بسیاری از کشورهای دیگر و حتی کشورهای اروپایی صادر می‌شود و به دلیل اینکه میزان آفلاتوکسین این محصولات در حد استاندارد است، در دیگر کشورها نیز مورد مصرف قرار می‌گیرد. اگر آفلاتوکسین لبنیات بالا بود، هیچ کشوری از ایران لبنیات نمی‌خرید.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان افزود: سرانه مصرف لبنیات در کشور ما کم است و این مطالب موجب می‌شود که مردم باز هم کمتر از شیر استفاده کنند یا به سمت استفاده از شیر خام و محلی بروند. استفاده از شیر خام نیز می‌تواند مشکلات دیگری ایجاد کند. ممکن است به دلیل عدم بررسی شیر خام، سم آفلاتوکسین موجود در این شیر بالاتر و خطرناک‌تر از شیر پاستوریزه باشد. همچنین استفاده از شیر محلی می‌تواند موجب بیماری‌هایی از جمله تب مالت شود.

سلمان زاده گفت: مردم می‌توانند همچنان با خیال راحت شیر پاستوریزه استفاده کنند و در این خصوص نگرانی نداشته باشند.

او ادامه داد: در صورتی که مواد لبنیات حاوی آفلاتوکسین غیرمجاز به صورت ناگهانی مصرف شود، موجب مسمومیت حاد کبدی و در پی آن نارسایی حاد کبدی خواهد شد اما مصرف لبنیات دارای میزان غیرمجاز سم آفلاتوکسین در طولانی‌مدت می‌تواند موجب بروز سم کبد و در نهایت منجر به سرطان کبد شود.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان افزود: در چند سال اخیر تاکنون در سطح خوزستان موارد بستری یا مسمویت حاد کبدی ناشی از مصرف آفلاتوکسین مشاهده نشده است.

انتهای پیام/ د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.