در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

سرقینی: بهین یاب سامانه‌ای است که به شناسایی صنعتگران می‌پردازد

کارشناسان امشب ۳۰ دی‌ماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی آسیب تولیدکنندگان از بازار سیاه مواد فولادی پرداختند.

سرقینی: بهین یاب سامانه‌ای است که به شناسایی صنعتگران می‌پردازندبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و سید رسول خلیفه سلطان دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران امشب ۳۰ دی ما با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی آسیب تولیدکنندگان از بازار سیاه مواد فولادی پرداختند.

سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن وتجارت با اشاره به اینکه سامانه بهین یاب سامانه بدون نقص نیست گفت: بحث فروش ورق آزاد همیشه مطرح بوده است؛ تا پایان آذرماه تفاوت بورس و بازار آزاد در حد ۵، ۶ درصد بود و این اختلاف طبیعی است.

او با بیان اینکه در هفته اخیر ۲۵ تا ۳۰ درصد هم گاهاً اختلاف قیمت گزارش شده است افزود: این تب قیمت موقتی است و این التهاب از بازار بیرون خواهد رفت، سیستم بهین یاب نقص‌های خود را دارد به طوری که هیچ سیستمی بی نقص نیست.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدت و تجارت با اشاره به اینکه قبل از اینکه موضوع بحث به بهین یاب برگردد باید موضوع سوداگری را مورد بررسی قرار دهیم گفت: در سیستم بهین یاب بهره‌برداران احصاشده اند به طوریکه به آن‌ها در این سیستم سهمیه تعلق می‌گیرد لذا بهین یاب جایی برای سوداگری نیست؛ بلکه جایی است که در آن به شناسایی صنعتگران می‌پردازند.

سرقینی با اشاره به اینکه در ورق مشکل تسویه نداریم گفت: به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت کنترل‌ها بیشتر شده است لذا اگر کنترل‌ها ادامه پیدا کند مشکلات برطرف می‌شود به طوری که پنج مورد از شرکت‌ها را از خرید در بورس محروم کرده ایم، ما به دنبال حل مسائل و مشکلات مصرف‌کنندگان هستیم.

او خاطرنشان کرد: هر ماه ۳۵۰ هزار تن انواع ورق در بورس عرضه می‌شود؛  به طوری که از این میزان ۲ الی ۳ درصد به بازار آزاد ورود پیدا می‌کند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه تقاضا‌ها برای صنایع خرد، کلان و متوسط تفاوتی ندارد گفت: صنایع کوچک باید در بهین یاب ثبت نام کنند. سامانه بهین یاب سال‌هاست که کار می‌کند، وقتی با شرایط خاصی برخورد می‌کنیم، حق مردم بر این است که حرف هایشان را به گوش مسئولین برسانند.

سرقینی با اشاره به اینکه هر چه قدر بار را بر روی مچینگ بیندازیم به این معنا است که در بورس رقابت بیشتر می‌شود و قیمت‌ها بالا می‌رود گفت: باید ۶۰ به ۴۰ موضوع ورق گرم را ادامه دهیم، زیرا تاکنون مشکلی وجود نداشت، ورق گرم را در بورس ۶۰ درصد عرضه می‌کنیم و ۴۰ درصد آن را به صورت مینگ برای صنایع خاص داریم.

او با اشاره به اینکه قبلا در ماه ۲ عرضه داشتیم گفت: با بورس و فولاد مبارکه توافق کرده ایم تا در ما ۴ عرضه داشته باشیم، تقاضای سوداگرانه نباید در بازار ملاک عمل باشد، مشکل ما در صنعت فولاد، تولید نیست بلکه وجود تقاضا‌های سوداگرانه است اگر سه هفته کنترل‌ها و بررسی بر روی بازار را ادامه دهیم این مشکل حل خواهد شد.

سید رسول خلیفه سلطان دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ادامه برنامه اظهار کرد: در پایان سال ۹۶ مکانیزم فروش فولاد مبارکه از این قرار بود که کالا در بورس کشف قیمت می‌شد، این مسئله برای حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد حجم کالا صورت می‌گرفت به طوری که فولاد مبارکه سیستم ارزیابی مشتریان داشت لذا همه مشتری‌هایی که عملاً مصرف‌کنندگان پایین‌دست فولاد مبارکه به حساب می‌آمدند ارزیابی می‌شدند لذا فولاد مبارکه ۷۰ درصد را با سهمیه کارگاه‌ها عرضه می‌کند تا در این میان واسطه نتواند عمل کنند.


بیشتر بخوانید: زادبوم: تولید در کشور ما؛ صادرات محور نیست/ شریعتی مقدم: اقتصاد منهای نفت را تجربه کرده‌ایم


او تصریح کرد: در سال ۹۶ عملاً دستگاه‌های نظارتی تصور غلطی داشتند که سیستم مچینگ ممکن است عوارض مخربی برای بازار داشته باشد، بر اساس این تلقی غلط سیستم مچینگ را از حدود ۷۰ درصد عرضه فولاد مبارکه کم کردند و به مرور فشار آوردند تا در ورق گرم به حدود ۴۰ درصد و در ورق سرد به حدود ۵۰ درصد رسید.

خلیفه سلطان ادامه داد: سامانه بهین یاب سامانه‌ای خوب است لذا این سامانه در کنار سامانه فولاد مبارکه می‌تواند همکاری کند، اطلاعات سامانه بهین یاب و سامانه فولاد مبارکه می‌توانند تکمیل کننده یکدیگر باشند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به اینکه سیستم توزیع فولاد مبارکه کاملاً حرفه‌ای و دقیق است افزود: ۶ و نیم میلیون تن تولید فولاد کشور است، با فراوانی تولید، سیستم توزیع خیلی بهتر از ده سال پیش می‌توانست عمل کند، متاسفانه این سیستم توزیع به هم خورده است، سیستم مچینگ در کنار بورس و درکنار بهین یاب باید همدیگر را کامل کنند به شرط اینکه سهم عرضه در بورس همانطور که افزایش یافت دوباره به حداقل لازم برسد، ورق فولاد مبارکه با شمش و میلگرد فرق می‌کند.

مهدی بستانچی عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع در ادامه برنامه طی تماس زنده تلفنی افزود: سامانه بهین یاب وزارت صمت مانند دیگر سامانه‌های موجود، علی رغم موفقیت‌ها و محاسن، دارای معایب و ایراداتی است.

او با اشاره به اینکه سامانه بهین یاب، در طول زمان معین و مشخص ظرفیت‌ها و توانایی‌های مصرف کنندگان و عرضه کنندگان را مورد بررسی قرار می‌دهد اظهار کرد: این در حالی است که این سامانه می‌تواند در طول زمان بررسی از ظرفیت عنوان شده برخوردار نباشند در این صورت ممکن است عرضه به درستی و عادلانه شکل نگیرد، وقتی ورق‌های فولاد در بازار آزاد عرضه می‌شود بدان معناست که در درب کارخانه توزیع عادلانه‌ای صورت نگرفته است.

حمیدرضا نامی رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از تولیدکنندگان تجهیزات کشاورزی با اشاره به اینکه مکانیزم‌هایی مانند سامانه بهین یاب وزارت صمت می‌تواند به شفافیت موضوع و سرنوشت تهیه و توزیع فولاد در بورس کالا کمک کند خاطرنشان کرد: فاصله درب انبار فولاد مبارکه و ورودی انبار‌های ما با ایجاد انحصار سبب بازار سیاه می‌شود؛ لذا، مسئولین فولاد مبارکه باید پاسخگوی تشکیل بازار سیاه باشند.

رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از تولید کنندگان تجهیزات کشاورزی با طرح سوالی از مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: بازار سیاه فعلی صنعت فولاد، بیانگر باگ‌های موجود در سامانه شما و یا سامانه بهین یاب وزارت صمت است، این اتفاق را چگونه توضیح می‌دهید؟

حمید رضا عظیمیان مدیر عامل فولاد مبارکه طی تماس تلفنی گفت: هم راستای سامانه بهین یاب شرکت فولاد مبارکه هم سامانه مچینگ دارد که می‌تواند مصرف کنندگان را شناسایی، تقسیم و توزیع درستی را انجام دهد، اما طبق ضوابطی که ستاد تنظیم بازار وضع کرده فعلا از این سامانه استفاده نمی‌کنیم و فقط سامانه بهین یاب اقدام به شناسایی متقاضیان این صنعت می‌کند؛ لذا تقصیر ایجاد بازار سیاه بر گردن فولاد مبارکه نیست.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار