دبیر اجرایی هفتمین کنفرانس بین‌المللی لجستیک:

نقش اصلی لجستیک، کاربردی کردن دانش برای صنعت است

شیخ‌کبیر گفت: انجمن لجستیک دانشگاه، صنعت و دولت را در خود قرار داده و کاربردی کردن دانش برای صنعت، نقش اصلی آن است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در نشست خبری هفتمین کنفرانس بین‌المللی لجستیک و مدیریت زنجیره تامین که در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، محمدرضا شیخ کبیر دبیر اجرایی این کنفرانس با بیان اینکه اولین کنفرانس بین المللی لجستیک در سال ۸۳ برگزار شد، اظهار کرد: انجمن لجستیک در وزارت علوم به ثبت رسیده و حوزه لجستیک با موضوعات دیگر متفاوت است.

دبیر اجرایی این کنفرانس گفت: این انجمن، محور دانشگاه، صنعت و حاکمیت و دولت را در درون خود قرار داده است و کاربردی کردن دانش برای صنعت، نقش اصلی لجستیک است.

شیخ کبیر تاکید کرد: رشته‌های لجستیک و زنجیره تامین در کشور نداشتیم و از بدو تاسیس این انجمن، رشته یاد شده در دانشگاه امیرکبیر شکل گرفت و اکنون در مقطع دکتری هم دانشجو می‌پذیرد.

او در ادامه افزود: بازوی علمی این کنفرانس، دانشگاه خوارزمی است و اولین کنفرانس لجستیک است که نقش دانشمندان خارجی در آن پُر رنگ می‌شود.

دبیر اجرایی این کنفرانس گفت: اصلی‌ترین موضوع اقتصاد و محرک‌های اقتصادی است. در واقع در حوزه لجستیک، ۶۰ درصد دانش این رشته، اقتصاد است.

او یادآوری کرد: انجام درست کار، پاشنه آشیل لجستیک و زنجیره تامین است و برای کاهش قیمت تمام شده، نقش دانش لجستیک، کلیدی بوده و از دوباره کاری‌ها جلوگیری می‌کند.

دبیر اجرایی کنفرانس بین المللی لجستیک ادامه داد: ۱۰ سالی است که لجستیک، به یک کسب و کار تبدیل شده است و اشتغال ایجاد می‌کند. مثل تاکسی‌های اینترنتی که یک اقدام استارتاپی لجستیکی است.

شیخ کبیر ادامه داد: ایران یک کشور لجستیک است و دلیل سرعت محدود، متولیان آن هستند. لجستیک در کشور متولی ندارد و همه لجستیک را از آن خود می‌دانند.

او تاکید کرد: اساس لجستیک، یکپارچگی در زنجیره تامین است و حداقل یک معاونت مستقل در ریاست جمهوری نیاز دارد.

 در ادامه این نشست خبری، عزیزالله حبیبی رئیس دانشگاه خوارزمی اظهار کرد: در نشست‌های دانشگاهی، نگاه اصلی، پاسخگویی بهتر برای مشکلات جامعه و آسیب شناسی برای ارائه راهکار‌ها است. یکی از برنامه‌های اثرگذار دانشگاه‌ها این است که دستاورد‌ها را در یک حوزه بین‌المللی به مشارکت بگذارند.

او با بیان اینکه شرکت بیش از ۵۰ دانشمند، یکی از ویژگی‌های این همایش است، افزود: این سمینار سهم کوچکی در عرصه رونق تولید دارد و خبرگان لجستیک کشور و دیگر کشور‌ها را میزبانی می‌کند.

حبیبی در ادامه گفت: بالاترین دستاورد‌های علمی را در قالب ایده‌های استارتاپی به دانشجویان ارائه می‌دهیم و رقابتی بین شرکت کنندگان برگزار می‌شود.


بیشتر بخوانید: جزئیات برگزاری جایزه ملی لجستیک و زنجیره تامین تشریح شد


دبیر اجرایی هفتمین کنفرانس بین‌المللی لجستیک و مدیریت زنجیره تامین تاکید کرد: در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ رتبه ایران در حوزه لجستیک، ۱۶۴ بود که این رتبه ما در حال افزایش است. همچنین ایران در سال ۲۰۱۷ دارای رتبه ۹۶ و در ۲۰۱۸ دارای رتبه ۶۴ بود.

او با بیان اینکه کشور ما لجستیک است و همه زیرساخت‌ها باید به این سمت برود، گفت: در کشور باید متولی اصلی حوزه لجستیک مشخص شود. در این کنفرانس بین المللی، برای اولین بار جشنواره استارتاپ‌های لجستیک برگزار می‌شود و برای نسل جوان نویدی است که در کسب و کار در حوزه لجستیک و استارتاپ ایجاد کنند.

ابوالفضل میرزازاده، دبیر علمی کنفرانس بین المللی لجستیک و مدیریت زنجیره تامین هم در ادامه این نشست خبری اظهار کرد: مدیریت زنجیره تامین، رشته میان رشته‌ای است و گرایش‌های مهندسی عمران، ریاضی کاربردی، علوم اقتصاد، علوم کامپیوتر و برخی دیگر از رشته و گرایش‌ها را در بر می‌گیرد.

او گفت: انتخاب رساله برتر دکتری در حوزه مدیریت زنجیره تامین، دفاع سه دقیقه‌ای پایان نامه و رساله و انتخاب کتاب برگزیده در حوزه لجستیک از جنبه‌های دیگر کنفرانس است.

دبیر علمی کنفرانس لجستیک و مدیریت زنجیره تامین بیان کرد: بالغ بر ۳۰۰ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده و داوری‌ها ادامه دارد؛ بیش از ۵۰ مقاله از کشور‌های دیگر دریافت شده است.

میرزازاده ادامه داد: فرانسه، آلمان، انگلیس، ایتالیا، اسپانیا عضو کمیته علمی این همایش هستند و از کشور‌های مالزی، آمریکا، اتیوپی، عراق، مراکش، سریلانکا و چند کشور دیگر مقالاتی دریافت شده است. اگر مهمانان خارجی امکان حضور در همایش نداشته باشند، امکان ارائه آنلاین این مقالات در کنفرانس وجود دارد.

دبیر علمی کنفرانس گفت: به برگزیدگان این همایش جوایز نقدی و غیر نقدی اعطا خواهد شد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار