۶۴۳ دانش آموز با نیاز ویژه در شهرستان مریوان تحصیل می‌کنند

رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان کردستان از تحصیل ۶۴۳ دانش آموز با نیاز ویژه در شهرستان مریوان خبرداد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، خلیل رنجبر رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان ظهر امروز در دیدار با مدیر آموزش وپرورش شهرستان مریوان گفت: تعلیم وتربیت دانش آموزان با نیاز‌های ویژه سخت، پیچیده وتخصصی است و فعالیت در مدارس با نیاز‌های ویژه نیازمند روابط انسانی، سعه صدر، انگیزه، دلسوزی وروابط عاطفی ومعنوی بالایی است.

رنجبر با اشاره به آمار ۲۲۳ نفری دانش آموزان با نیاز ویژه دختر وپسر در دوره‌های مختلف تحصیلی در مدارس استثنایی شهرستان مریوان اظهار داشت: همچنین ۱۰۰ نفر دانش آموز تحت آموزش تلفیقی فراگیر، ۱۸۰ نفردانش آموز دارای مشکلات ویژه یادگیری و ۱۴۰ نفر دانش آموز دیرآموز در مدارس عادی این شهرستان در کنار همسالان مشغول به تحصیل می‌باشند.

خلیل رنجبر با بیان اینکه ۱۴۰ نوآموز بدو ورود به دبستان شهرستان مریوان در برنامه ملی سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی سال تحصیلی ۹۹-۹۸ دیرآموز تشخیص داده شدند، افزود: آموزش وپرورش استثنایی استان مداخلات بهنگام وبرنامه‌های آموزشی ارزشمندی برای دیرآموزان با هدف ارتقای توانایی‌های یادگیری و جلوگیری از تکرار پایه برای آنان در این شهرستان ارائه خواهد کرد.

او ادامه داد: با عادی سازی و همزیستی در کنار همسالان، فرهنگ سازی وتغییر نگرش، آموزش خانواده وآگاه سازی جامعه می‌توان زمینه بهره وری واستفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های افراد با نیاز‌های ویژه را در جامعه فراهم کرد.

رنجبر یادآور شد: تلفیق دانش آموزان با نیاز‌های ویژه در مدارس عادی گامی مؤثر در ترویج عدالت آموزشی است و آموزش و پرورش استثنایی استان با تمام توان در راستای خدمات رسانی مناسب به این دانش‌آموزان تلاش می‌کند.

به گفته رنجبر اگر کودکان با نیاز‌های ویژه درست آموزش داده شوند، مهارت‌های حرفه‌ای را کسب کرده و به خودکفایی برسند علاوه بر بهداشت روانی خودشان، بهداشت روانی خانواده‌های آنان و جامعه نیز حفظ شده و به خانواده‌های آنان در رسیدن به سطح مناسبی از آرامش کمک می‌شود.

او با تأکید برنقش کلیدی معلمان درگسترش آموزش وپرورش گفت: آینده خوب برای دانش آموزان با نیاز‌های ویژه با برنامه ریزی صحیح وپیش بینی نیاز‌های آن‌ها شروع می‌شود وچنین برنامه‌ای مستلزم توجه به سطح متفاوت نیاز‌ها و توانایی آنان درامر آموزش است.

محمدرضا وینسفهان مدیر آموزش وپرورش شهرستان مریوان نیز در ابتدای این دیداربا تأکید بررویکرد آموزش فراگیر، احداث فضا‌های آموزشی جدیدو تلاش درراستای کاهش مشکلات ایاب و ذهاب دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه تصریح کرد:تلاش داریم مرکز آموزشی، پرورشی وتوانبخشی ۱۲ کلاسه بهاران از سال تحصیلی آینده آماده ارائه خدمات به دانش آموزان با نیاز‌های ویژه شهرستان مریوان شود.

او با اشاره به آمار روبه افزایش مبتلایان به اتیسم در شهرستان مریوان گفت: کودکان طیف اتیسم به مداخلات کمکی و آموزش‌های زود هنگام نیاز دارند واطلاعات علمی نشان می‌دهد اگر اختلال اُتیسم زود تشخیص و از دو سالگی آموزش‌های لازم آغاز شود قابل بهبود است.

وینسفهان در ادامه گفت: تربیت معلمان با مهارت‌های چندگانه وارتقای توانمندی‌های آنان در کیفی سازی آموزش وانتقال این آموزش‌ها به زندگی اجتماعی دانش آموزان آغاز تحول در تربیت معلمان استثنایی و خدمت رسانی به دانش آموزان ویژه می‌باشد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.