آغاز جلسه محاکمه ترامپ در سنا

سنای آمریکا امروز چهارشنبه ادامه جلسه محاکمه ترامپ و بررسی اتهامات او را آغاز کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، مجلس سنای آمریکا امروز چهارشنبه، ۲ بهمن، جلسه محاکمه ترامپ را آغاز کرد.

سنای آمریکا روز سه‌شنبه یکم بهمن ماه طی جلسه‌ای، مقررات دادگاه استیضاح را تصویب کرده بود.

نمایندگان سنا تمامی درخواست‌های اصلاح ضوابط محاکمه پارلمانی دونالد ترامپ را که از سوی دموکرات‌ها مطرح شد، رد کردند و در نهایت،  بامداد امروز چهارشنبه ضوابط پیشنهادی جمهوری‌خواهان درباره دادگاه استیضاح دونالد ترامپ، از جمله تعویق بحث‌ها درباره احضار شاهدان تا اواسط برگزاری دادگاه،  تصویب شد.

آغاز جلسه محاکمه ترامپ در سنا

مقررات دادگاه استیضاح  با ۵۳ رای موافق و ۴۷ رای مخالف به تصویب رسید که امکان آغاز طرح ادله‌های قانونگذاران مجلس نمایندگان را  امکان‌پذیر می‌کند.

هم‌اکنون جلسه سنا برای بررسی اتهامات مطرح شده علیه ترامپ در جریان است.

جلسه استیضاح و محاکمه ترامپ چگونه برگزار می‌شود؟

مجلس نمایندگان آمریکا روز ۲۷ آذر پس از تحقیقات گسترده درباره پرونده "اوکراین گیت" با دو اتهام "سو استفاده از قدرت" و "کارشکنی در تحقیقات کنگره"، طرح استیضاح ترامپ را تصویب و ۲۵ دی ماه آن را به مجلس سنا ارسال کرد.

مجلس سنا نیز روز سه‌شنبه رسما جلسه محاکمه رئیس‌جمهور این کشور را آغاز و پس از ۱۳ ساعت مجادله بین نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات، آیین‌نامه چگونگی استیضاح ترامپ در سنا را تصویب کرد.

این آیین‌نامه جمهوی‌خواهان پس از رد ۱۱ اصلاحیه دموکراتها تصویب شد؛ احضار شاهدان مهم و الزام دولت به ارائه اسناد محرمانه جدید از مهمترین خواسته‌های دموکراتها بود که رد شد.

در جلسه محاکمه ترامپ، مجلس سنا نقش دادگاه دارد و سناتورها در جایگاه هئیت منصفه. ۷ نفر از اعضای دموکرات مجلس نمایندگان به سرپرستی " آدام شِف" در جایگاه دادستان حضور دارند و تیم حقوقی دونالد ترامپ نیز در برابر شکوائیه تیم آدام شِف، از او دفاع خواهند کرد.

به گفته آدام شِف، جمهوری‌خواهان با تصویب چنین آیین‌نامه‌ای به دنبال تسریع در روند محاکمه و تبرئه فوری ترامپ هستند که این اقدامی برای سرپوش‌گذاشتن بر حقیقت است و مردم آمریکا چنین محاکمه‌ای را نمایشی می‌دانند.

تیم ۷ نفره دادستانی طی ۳ روز فرصت دارد تا در ۲۴ ساعت وقت خود، جنبه‌های متفاوت پرونده را ارائه دهد و جرم ترامپ را به نمایندگان سنا اثبات و آنها را به برکناری او از قدرت متقاعد کنند.

پس از شکوائیه تیم دادستانی، تیم حقوقی ترامپ نیز ۳ روز فرصت دارد تا در طول  ۲۴ ساعت دفاعیات خود را ارائه دهند. سپس سناتورها ۱۶ ساعت فرصت دارند سوالات خود را کتبی به "جان رابتس"، قاضی دادگاه، تقدیم و او نیز سوالات را قرائت می‌کند.

پس از پاسخ به سوالات، دادگاه درباره احضار یا عدم احضار شاهدان و ارائه اسناد جدید تصمیم‌گیری می‌کند و سرانجام تبرئه یا برکناری ترامپ از قدرت را به رای می‌گذارد.

ترامپ پس از بیل کلینتون (چهل‌ودومین رئیس‌جمهور) و اندرو جانسون (هفدهمین رئیس‌جمهور)، سومین رئیس‌جمهور آمریکاست که طرح استیضاح او در مجلس نمایندگان تصویب می‌شود.

برکناری ترامپ از قدرت، نیازمند دوسوم آرای نمایندگان سنا است، یعنی ۶۷ سناتور از ۱۰۰ سناتور مجلس سنا.

تاکنون هیچ رئیس‌جمهوری در آمریکا از طریق استیضاح و محاکمه در سنا برکنار نشده است. مخالفان کلینتون و جانسون نیز نتوانستند آرای لازمِ دوسوم سناتورها را برای برکناری آنها جمع کنند.

با توجه به اینکه سناتورهای جمهوری‌خواه و هم‌حزبی‌های ترامپ، اکثریت مجلس سنا را تشکیل می‌دهند، برکناری او از ریاست‌جمهوری امری بعید به نظر می‌رسد.

آدام شیف: تخلفات ترامپ در تاریخ آمریکا بی سابقه است

«آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا که ریاست تیم دادستان‌های محاکمه ترامپ در سنا را بر عهده دارد به عنوان نخستین سخنران اظهاراتی را مطرح کرد.

آدام شیف گفت: رئیس جمهور ترامپ درخواست دخالت خارجی در انتخابات دموکراتیک ما را کرده و از قدرت خود برای کمک گرفتن از خارج در راستای بهبود بخشیدن به چشم‌انداز انتخاب مجدد خود در داخل کشور سوء استفاده کرده است.

آغاز جلسه محاکمه ترامپ در سنا

او افزود: رئیس جمهور ترامپ صد‌ها میلیون دلار کمک نظامی به یک کشور خارجی را متوقف و  برای انتخاب مجدد خود تلاش کرده است. به عبارت دیگر او اقدام به فریبکاری کرده است.

آدام شیف ضمن درخواست از اعضای سنا برای توجه کامل به استدلال‌های مطرح شده درباره ترامپ گفت: تخلفاتی را که ترامپ مرتکب شده، پیش از این در تاریخ آمریکا هیچ رئیس جمهوری مرتکب نشده است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار