لزوم راه‌اندازی هنرستان‌های کارآفرین و تولیدی

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه بر لزوم راه‌اندازی هنرستان‌های کارآفرین و تولیدی در این استان تاکید کرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،مجید یزدان پناه مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه به بیان نقش توازن رشته‌ای در کنکور و اشتغال پرداخت و گفت : توازن و توزیع رشته‌های و سوق دادن دانش آموزان به رشته‌های ریاضی انسانی و فنی از محوری‌ترین برنامه‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

او گفت : بر این اساس باید در دانشگاه‌های استان برای تصویب و راه اندازی رشته‌های جذاب حوزه علوم انسانی و علوم ریاضی در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی به منظور ایجاد جاذبه برای دانش آموزان برنامه ریزی شود.

او گفت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر مهارت محور بودن آموزش بسیار تاکید شده است.

یزدان پناه افزود: در حال حاضر میانگین درصد پوشش فنی حرفه‌ای و کار و دانش در کشور ۳۶.۵ درصد است که این آمار در استان کرمانشاه ۲۹.۱۱ درصد را نشان می‌دهد یعنی ۷.۵ درصد از میانگین کشوری عقب هستیم.

این مسئول به علل عدم موفقیت در جذب هنرجویان در رشته‌های فنی حرفه‌ای و کار و دانش در استان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: عدم اشتغال بعد از فراغت از تحصیل، عدم وجود فضای کافی استاندارد با استاندارد فضای هنرستانی، هزینه بالای تحصیل در رشته‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش، کمبود تجهیزات، کمبود نیروی کیفی متخصص و عدم صدور گواهی گواهینامه‌های مهارتی از آن جمله است.

او گفت: به استناد ماده ۶۶ برنامه ششم توسعه تا سال ۱۴۰۱ پوشش هنرجویان دوره‌های فنی حرفه‌ای و کار و دانش باید به ۴۸.۲۰ درصد برسد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه بر ضرورت این طرح تاکید کرد و گفت: هماهنگ سازی برنامه‌ها و فعالیت‌های اجرایی با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، همکاری و جلب مشارکت برون سازمانی و بهره‌گیری از ظرفیت بالای سایر دستگاه‌ها، استفاده از پتانسیل صدا و سیما و خیرین مدرسه ساز به این منظور از اهمیت بالایی برخوردار است.

او خواستار تغییر کاربری و انتقال بخشی از فضا‌های خالی یا بدون استفاده در سایر دستگاه‌های دولتی به منظور بهره برداری آموزشی در حوزه مهارتی شد و گفت: تأسیس هنرستان توسط سازمان‌ها و ادارات و ارگان‌های نظامی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی تحت عنوان هنرستان وابسته، تأسیس هنرستان در جوار کارخانه‌ها، تأسیس حداقل ۱۶۹ کارگاه تخصصی و ۱۶۹ کارگاه it از دیگر درخواست‌های ما جهت جذب دانش آموزان به این رشته است.

این مسئول به طرح تولیدی کردن هنرستان‌ها اشاره کرد و افزود: ۱۰ تا ۲۰ درصد از سود حاصل از درآمد این بخش جهت توسعه کمی و کیفی آموزش‌های هنرستان در اختیار اداره فنی حرفه‌ای و کاردانش و نظارت معاونت متوسط قرار بگیرد.

یزدان‌پناه گفت: البته راه اندازی هنرستان‌های کارآفرین و تولیدی با چالش‌های روبرو است که نیاز به همکاری سایر دستگاه‌ها دارد .

 

 

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار