۴ سرنوشت عبرت آموز از دزدان پایتخت

دزدان پایتخت هرکدام سرنوشت‌های متفاوتی دارند و داستان هایشان شنیدنی و عبرت آموز است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بیشتر دزدان اعتیاد را عامل کج راهه رفتنشان می‌دانند و انگیزه شان از سرقت‌ها را تهیه پول برای هزینه مواد افیونی دانسته اند.
شامگاه دوشنبه ۳۰ دی امسال، ماموران کلانتری تهرانسر از درگیری یک جوان با چند مرد مطلع شدند و خیلی زود تیمی از ماموران گشت کلانتری برای بررسی موضوع به محل اعزام شد.

۴ سرنوشت عبرت آموز از دزدان پایتخت

ماموران با حضور در محل اطلاع پیدا کردند چند مرد که از دوستان و همکاران پسر جوانی به نام فرهاد بودند، با پرداخت پول منتظر صفر شدن جریمه‌های خودروهایشان بودند، اما با گذشت مدتی، این اقدام صورت نگرفته است و به همین دلیل با هم درگیر شده‌اند. تیم پلیسی در ادامه تحقیقات پی بردند این جوان ابتدا برای جلب اعتماد طعمه هایش با پرداخت چند قبض جریمه خودرو، اعتماد آن‌ها را جلب کرده است و طعمه‌ها با این تصور که وی توانسته با دریافت پول کمتری جریمه خودرو‌ها را صفر کند، برای وی مشتری پیدا کرده اند.

دیگر سوژه‌ها که با پرداخت نصف پول جریمه هایشان به پسر جوان، در انتظار صفر شدن جریمه هایشان بودند با گذشت حدود یک سال وقتی این اقدام صورت نمی‌گیرد، با وی قرار ملاقاتی برای حل این مشکل می‌گذارند که بین آن‌ها درگیری رخ می‌دهد.

قمپزدر کردن
فرهاد ۳۰ ساله که یک جوان تحصیل کرده است، ادعا می‌کند قصد کلاهبرداری نداشته و تنها به خاطر قمپز در کردن، کارش به این جا کشیده است.

سابقه داری؟
نه.

شغل؟
در یک شرکت خصوصی کار می‌کردم.

به چه جرمی دستگیر شدی؟
باور کنید من قصد کلاهبرداری یا خلافکاری نداشتم. الان به جرم کلاهبرداری به بهانه صفر کردن جریمه خودرو‌ها دستگیر شدم البته خودم با پلیس تماس گرفتم.

اصل ماجرا چیست؟
یک روز با همکاران در محل کار نشسته بودیم و صحبت می‌کردیم که یک دفعه برای خودنمایی، من از خودم قمپز در کردم و گفتم برای پرداخت جریمه آشنا دارم و می‌توانم خلافی شان را صفر کنم، بعد از یک هفته از شانس بد من، موتور سرپرست شرکت را پلیس توقیف کرد و مدارکش را تحویل من داد تا کار صفر کردن خلافی را انجام دهم. چون حرف زده بودم و نمی‌خواستم شرمنده باشم و قمپز در کردنم لو برود از جیب خودم جریمه را پرداخت کردم و گفتم که خلافی تان صفر شده است که این ماجرا در شرکت پخش شد و از فردا پولی بود که به حسابم می‌ریختند و می‌خواستند جریمه هایشان را صفر کنم.

برای سرپرست شرکت چقدر خرج کردی؟
۵۰۰ هزار تومان جریمه داشت که همه را از جیب خودم پرداخت کردم.

چقدر پول به حسابت واریز شد؟
متفاوت بود، از ۵۰۰ هزار تومان تا شش میلیون تومان پول به حسابم واریز شده بود.

شش میلیون تومان؟!
بله، ۱۳ میلیون جریمه داشت که شش میلیون به حسابم ریخت تا جریمه هایش را صفر کنم.

با پول‌ها چه کردی؟
باور کنید با پول‌هایی که به حسابم واریز شده بود چند جریمه را صفر کردم، حتی جریمه ۱۳ میلیونی را با پول‌هایی که به دست آوردم پرداخت کردم و این روند باعث اعتماد بیشتر آن‌ها شده بود که در مجموع ۱۶ میلیون تومان به حسابم آمد و برای این که پول‌ها را برگردانم حتی خودروی خودم را هم فروختم.

پس چرا دستگیر شدی؟
چون نمی‌خواستم ماجرای قمپز در کردنم لو برود، ادعا کردم دوستم که جریمه‌ها را صفر می‌کرد، دستگیر شده است و مدتی آن‌ها را منتظر گذاشتم تا این که با آن‌ها قرار گذاشتم تا پول هایشان را بازگردانم که آن‌ها گفتند چرا جریمه دیگران را صفر کردی، برای ما هم باید انجام بدهی و سر این موضوع با هم بحث کردیم که خودم با پلیس تماس گرفتم.

حرف آخر؟
من کلاهبرداری و جعل نکردم و به خاطر یک قمپز در کردن پایم به این جا کشیده شد و در حال بازگرداندن پول‌های شاکیان پرونده ام بودم که دستگیر شدم.


دزد دریچه‌های فاضلاب
چندی قبل با توجه به انتشار فیلم صحنه سرقت دریچه‌های فاضلاب در تهران و مشکلاتی که برای مردم در شهر پیش آمده بود، تیمی از ماموران کلانتری برای دستگیری عامل این سرقت‌ها وارد عمل شدند.

ماموران در ابتدا با توجه به فیلم صحنه سرقت، اطلاع یافتند مرد جوانی با خودروی پراید هاچ‌بک سفید رنگ دست به سرقت دریچه‌های فاضلاب خیابان‌های خلوت می‌زند که در همین راستا شماره پلاک خودروی سارق جوان در اختیار ماموران قرار گرفت.

تجسس‌های پلیسی ادامه داشت تا این که ماموران پراید سفید رنگی با همان شماره پلاک ثبت شده در دوربین مداربسته را مشاهده و اقدام به توقیف خودرو کردند. راننده پراید که مرد جوانی بود، وقتی در برابر ماموران قرار گرفت، گفت: باور کنید من با خودرویم خلاف نکردم و نمی‌دانم این مشکل چرا برای من پیش آمده و از سوی چند کلانتری دیگر خودرویم توقیف شده و حتی جریمه‌های زیادی برای خودرویم ثبت شده و این در حالی است که من هیچ کار خلافی نکرده ام. ماموران در ادامه با تحقیقات فنی و پلیسی اطلاع یافتند سارق اصلی با تغییر در شماره پلاک خودرویش، مسیر تحقیقات پلیس را به سمت مرد بی‌گناهی که صاحب این پراید است، تغییر داده است.

تیم پلیسی در ادامه تجسس‌ها متوجه شدند سارق با چسباندن یک کاغذ سفید رنگ روی شماره پلاک خودرویش، عدد ۲ را به عدد یک تبدیل کرده و همین باعث شده مسیر تحقیقات به سمت مرد بی گناه کشیده شود. همین سرنخ کافی بود تا ماموران با در اختیار داشتن شماره پلاک خودروی سارق جوان، تحقیقات را آغاز کنند تا این که در شامگاه دوشنبه ۳۰ دی ماه، دزد جوان سوار بر خودرویش شناسایی و در یک عملیات غافل گیرانه دستگیر شد.

متهم پس از دستگیری با توجه به مدارک پلیسی به سرقت هایش اعتراف کرد و مالخر این دریچه‌های آب و فاضلاب را نیز لو داد. در یک عملیات پلیسی، خریدار اموال سرقتی نیز دستگیر شد.

گفتگو با مرد شیشه‌ای
میثم ۳۶ ساله که اعتیاد به مواد مخدر شیشه دارد، می‌گوید اعتیادش باعث شده تا دست به سرقت بزند و قصد دارد پس از آزادی کار شرافتمندانه‌ای انجام دهد.

سابقه داری؟
نه.

اعتیاد داری؟
بله، از یک سال و نیم قبل به مواد مخدر شیشه اعتیاد پیدا کردم.

الان به چه جرمی دستگیر شدی؟
سرقت دریچه‌های آب و فاضلاب.

چطور به فکر دزدی افتادی؟
من ضایعات می‌فروختم که پیشنهاد دادند دریچه‌های چدنی آب و فاضلاب را برایشان بیاورم، من هم تصمیم به این کار گرفتم.

هر دریچه را به چه قیمتی می‌فروختی؟
۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان.

چند سرقت انجام دادی؟
۵۰ سرقت که همه پول هایش را هزینه اعتیادم کردم.

چطور معتاد شدی؟
از طریق دوستانم.

یعنی خودت نمی‌خواستی؟
آدم تا خودش نخواهد کاری نمی‌کند و دوست تنها یک واسطه است.

چطور به فکر تغییر پلاک افتادی؟
به ذهنم رسید.

فکر نمی‌کردی دستگیر شوی؟‌
می‌دانستم دستگیر می‌شوم، ولی به خاطر اعتیادم انجام دادم.


دزد شب روی بیمارستان‌ها
چندی قبل ماموران کلانتری ۱۴۸ انقلاب از ماجرای سرقت از بیماران چند بیمارستان باخبر و تیمی از ماموران تجسس کلانتری برای دستگیری عامل این دزدی‌ها وارد عمل شدند. ماموران در گام نخست به سراغ دوربین‌های مداربسته رفتند و خیلی زود تصویر این سارق جوان که در گذشته نیز به همین شیوه دست به دزدی زده بود، به دست آمد. همین کافی بود تا ماموران با اقدامات فنی و پلیسی، مخفیگاه این سارق را شناسایی کنند. در آخرین روز دی ماه، در یک عملیات غافل گیرانه سارق سابقه دار که سعید نام دارد، دستگیر شد.

گفتگو با سارق سابقه دار
سعید ۳۰ ساله که چهار ماه قبل از زندان آزاد شده، از همان روز‌های نخست، بار دیگر سرقت هایش را آغاز کرده و در این مدت ۳۰ سرقت انجام داده است.

سابقه داری؟
بله، یک بار به خاطر سرقت از بیمارستان دستگیر و چهار ماه قبل نیز آزاد شدم.

چرا دوباره شروع به دزدی کردی؟
به دلیل بیکاری و اعتیاد به مواد مخدر.

چه مدت است مواد مصرف می‌کنی؟
هشت سال.

شیوه و شگرد؟
شب‌ها به بهانه دیدن بیمار وارد بیمارستان می‌شدم و وقتی بیماران در خواب بودند یا حواسشان به وسایلشان نبود، دست به سرقت گوشی موبایل و کیف پول هایشان می‌زدم.

هر گوشی را به چه قیمت می‌فروختی؟
۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان.

آزاد شوی چه کار می‌کنی؟
به شهر خودمان می‌روم و کار می‌کنم.

چه تضمینی است که دوباره دزدی نکنی؟
دیگر دزدی نمی‌کنم.

چرا باید سرتان به سنگ بخورد تا دیگر خلاف نکنید؟
خب دیدن دیگران فایده ندارد و حتما باید خودمان تجربه کنیم.

چرا سرکار نمی‌رفتی؟
کار نبود.

زندان برای شما درس عبرت نمی‌شود که دوباره دزدی می‌کنید؟
زندان هم سخت است، اما اعتیاد باعث می‌شود دوباره به سمت خلاف بروم.


سارق شیشه‌ای
چندی قبل ماموران کلانتری ۱۲۴ قلهک از سرقت لوازم داخل خودرو پژو ۲۰۶ مطلع و تیمی از ماموران برای دستگیری متهم وارد عمل شدند.
ماموران در گام نخست تحقیقات پی بردند سارق که صاحب یک خودروی پژو ۲۰۶ سفید رنگ است، ابتدا برای اجرای نقشه اش پلاک یک خودروی مشابه خودروی خود را سرقت می‌کند و با نصب آن دست به سرقت لوازم داخل خودرو می‌زند.
تیم پلیسی با توجه به اطلاعات به دست آمده مشخصات خودروی پژو ۲۰۶ سفید رنگ را در اختیار تیم‌های گشت کلانتری قرار دادند تا این که در نخستین روز اسفند امسال ماموران در حین گشت زنی به خودروی پژو ۲۰۶ سفید رنگ مشکوک شدند و او را تحت نظر قرار دادند. ردیابی‌های پلیسی ادامه داشت تا این که سارق جوان پس از توقف خودرویش به سراغ خودروی پژو ۲۰۶ دیگری رفت و قصد سرقت لوازم داخل خودرو را داشت که ماموران وارد عمل شدند و این دزد جوان را در حین سرقت دستگیر کردند.

گفتگو با دزد تازه کار
حمید ۴۲ ساله که یکی از دزدان تازه کار است، باعث همه این مشکلات و بدبختی‌های زندگی اش را اعتیاد به مواد مخدر می‌داند.
به چه جرمی دستگیر شدی؟
سرقت لوازم داخل خودرو.

شیوه و شگرد؟
ابتدا پلاک یک خودروی مشابه خودروی خودم را سرقت می‌کردم و با نصب آن روی خودرویم، دست به سرقت لوازم داخل آن می‌زدم.

در خودرو‌ها را چطور باز می‌کردی؟
فقط پژو ۲۰۶ هدف سرقت هایم بود که با شکستن شیشه خودرو، دست به دزدی می‌زدم.

دزدگیر داشت هم سرقت می‌کردی؟
بله، تا صدای دزدگیر در می‌آمد من سرقتم را انجام می‌دادم و به سرعت پا به فرار می‌گذاشتم.

چند فقره سرقت انجام دادی؟
سه تا.

چرا دزدی؟
اعتیاد به مواد مخدر شیشه دارم و نیاز به پول داشتم.

چه مدت است شیشه‌ای شدی؟
ابتدا حشیش مصرف می‌کردم، اما حدود یک سال است که شیشه‌ای شدم.

ازدواج کردی؟
زمانی که ازدواج کردم معتاد نبودم، اما در شرف جدایی هستم.

ارزشش را داشت که دزدی کنی؟
اگر می‌دانستم ارزشش را ندارد، این کار را نمی‌کردم.

تصمیم به ترک اعتیاد نداری؟
تصمیم گرفتم دیگر مواد مصرف نکنم تا زندگی سالمی داشته باشم.

حرف آخر؟
پشیمانم و امیدوارم آن‌هایی که هنوز دستگیر نشده اند هم از کارشان پشیمان شوند، چون هیچ چیزی ارزش زندان و دستگیر شدن را ندارد.

بنا بر این گزارش، متهمان برای تحقیقات بیشتر در اختیار ماموران پلیس تهران قرار گرفتند.

 

کاردرمانی چاره پیشگیری از اعتیاد و سرقت
دکتر رضا احمدی روان شناس و استاد دانشگاه
اعتیاد و افرادی که معتاد هستند، آسیب‌های بی شماری را به خانواده و جامعه خود وارد می‌کنند. فرد معتاد گناهکار و مجرم به شمار نمی‌رود بلکه باید به عنوان یک بیمار در اجتماع به وی نگاه کرد، اما چرخه اعتیاد به گونه‌ای است که حوادث تلخ بی شماری را رقم می‌زند.
افراد معتاد آسیب‌هایی مثل قتل، خشونت، فساد، سرقت و... را در جامعه رواج می‌دهند. افراد معتاد به دلیل بیکاری و نداشتن درآمد کافی مرتکب سرقت‌های خرد و کلان می‌شوند و برای تامین هزینه‌های زندگی و خرج مواد خود به سرقت رو می‌آورند.
نبود سرگرمی، دوستان ناباب و زندگی در محله‌های جرم خیز، از عواملی است که فرد را ابتدا به سمت اعتیاد می‌کشاند سپس این افراد به سرقت و دزدی گرایش پیدا می‌کنند. وقتی یک فرد به پدیده اعتیاد آلوده می‌شود، چاره‌ای جز سرقت برای تامین مایحتاج زندگی و مواد مخدر خود ندارد.

البته باید گفت برخی معتادان پس از ترک اعتیاد و بازگشت به زندگی همچنان دست به سرقت می‌زنند و علت سرقت را اعتیاد بیان می‌کنند در حالی که این یک بهانه برای این افراد محسوب می‌شود و راحت‌ترین کار را برای خود انتخاب می‌کنند.

یکی از نکات مهم در پیشگیری از گسترش اعتیاد و سرقت‌های خرد و کلان در جامعه، ایجاد شغل و تعریف کار برای این افراد است که پس از ترک اعتیاد و بازگشت به جامعه باید سرگرمی به عنوان کار برای شان تعریف شود تا علاوه بر کسب درآمد صحیح، بتوانند سالم زندگی کنند؛ بنابراین کاردرمانی قدم اول برای کاهش اعتیاد و پیشگیری از سرقت و آسیب‌های خطرناک دیگر در جامعه است. به طور قطع تعریف کار برای این افراد چاره اصلی حل مشکلات است تا آن‌ها هم بهانه‌ای برای گرایش دوباره به مصرف مواد مخدر و سرقت نداشته باشند. برخی معتادان که خود را در آخر خط می‌بینند و هیچ مسئله‌ای برای شان مهم نیست، مرتکب هر کار غیراخلاقی می‌شوند. برخی افراد که از شهر‌های کوچک به کلان شهر‌ها مهاجرت می‌کنند و درگیر اعتیاد می‌شوند باید به شهر‌های محل زندگی سابق خود بازگردند و بعد از ترک اعتیاد، در شهر خودشان کاردرمانی برای آن‌ها تعریف شود. از این رو برای کاهش چرخه سرقت و اعتیاد و روند رو به افزایش اتفاقات هولناک تر، نیاز است کاردرمانی مورد توجه مسئولان مربوط قرار گیرد.

منبع: خراسان

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار حوادث ، سرقت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار