آغاز پویش ملی مبارزه با سرطان در سیستان و بلوچستان

پویش ملی مبارزه با سرطان در استان سیستان و بلوچستان، تشخیص زودهنگام ۳ بیمار مبتلا به سرطان در کلینیک‌ها و مراکز جامع سلامت آغاز شد.

آغاز پویش ملی مبارزه با سرطان در سیستان و بلوچستانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، همزمان با آغاز هفته ملی مبارزه با سرطان، پویش ملی مبارزه با سرطان با هدف کاهش بروز مرگ و میر ناشی از سرطان، بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان، افزایش آگاهی مردم در مورد قابل پیشگیری بودن سرطان و شیوه‌های آن با تاکید بر اولویت‌های منطقه‌ای و اصلاح باور‌های نادرست مردم در مورد سرطان مانند درمان ناپذیر بودن آن و غربالگری در سطح کلینیک‌های بیمارستانی و مراکز جامع سلامت آغاز شد.

سید محمد هاشمی شهری رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در بازدید از کلینیک زنان در بیمارستان بوعلی زاهدان و  در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،از خدمات غربالگری برای ۳ سرطان روده بزرگ، سرطان رحم و سرطان پستان که جزء شایعترین سرطان‌ها در استان ماست بصورت رایگان در کلینیک‌های بیمارستان و مراکز جامع سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خبر داد.

او  ادامه داد: برپایی ایستگاه اطلاع رسانی و راهنمایی در تمام بیمارستان‌ها و مراکز جامع خدمات سلامت، انجام فعالیت‌های آموزشی در خصوص معرفی عوامل خطر، راه‌های پیشگیری و راه‌های تشخیص زود هنگام بیماری از جمله مهمترین اقدامات همکاران ما در هفته پیش روست و درطی ۲ روز بیش از ۱۲۰۰ نفر با مراجعه به مراکز جامع سلامت و کلینیک‌های بیمارستانی مورد غربالگری سرطان قرار گرفته اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به اینکه: مراجعه دیر هنگام برخی از مردم و در نتیجه آن تشخیص دیر هنگام برخی از بیماری‌ها از معضلات سلامت استان سیستان وبلوچستان است خاطر نشان کرد: تاکید ما در پویش ملی مبارزه با سرطان اطلاع رسانی گسترده برای مراجعه بموقع مردم به پزشکان و انجام تست‌های پزشکی و خودمراقبتی است، زیرا با تشخیص و شناسایی برخی از بیماری‌ها در مراحل اولیه آن شاهد اثر بخشی بیشتر در درمان آن خواهیم بود.

هاشمی شهری، زندگی کم تحرک، تغذیه ناسالم، اضافه وزن، استرس و آلاینده‌های زیست محیطی را از جمله مهم‌ترین عوامل خطر ابتلا به سرطان عنوان کرد و افزود: متأسفانه بیماری سرطان در کشور و به تبع آن استان، روند رو به رشدی را سپری می‌کند و می‌توان گفت ۷۰ درصد افزایش این بیماری در کشور‌های در حال توسعه است.

او  در ادامه یادآور شد: در سال ۹۷ موارد گزارش شده سرطان در استان سیستان و بلوچستان ۱۲۷۷ مورد بوده است که از این تعداد ۶۴۳ مورد (۴۹%) از سرطان‌ها در زنان و ۶۳۴ مورد (۵۱%) از سرطان‌ها در مردان رخ داده است که شایعترین سرطان‌ها در کل جمعیت استان شامل پستان، سرطان‌ها با محل اولیه نامشخص، معده، کولورکتال، تیروئید و به تفکیک در مردان استان شامل معده، سرطان‌ها با محل اولیه نامشخص، مثانه، لوکمی و کولورکتال و شایعترین سرطان‌ها در جمعیت زنان استان شامل پستان، سرطان‌ها با محل اولیه نامشخص، تیروئید، کولورکتال و معده و رحم می‌باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به این مطلب که، حدود ۴۰ درصد از سرطان‌ها در صورت شناسایی به موقع قابل درمان کامل هستند بر مقوله خودمراقبتی تاکید کرد: و تغذیه سالم، فعالیت بدنی کافی، پرهیز از استرس، پرهیز از مصرف دخانیات را از مهمترین عوامل پیشگیری از سرطان عنوان کرد.

 سرطان دومین عامل شایع مرگ و میر در کشور ایران است و ۱۲ درصد مرگ و میر در سراسر جهان در اثر سرطان است که تخمین زده می‌شود هر سال در کشور بیش از ۷۰۰۰۰ مورد جدید سرطان اتفاق می‌افتد و سالانه بیش از ۳۰۰۰۰ نفر در اثر سرطان جان خود را از دست می‌دهند.

یکم لغایت هفتم بهمن ماه هفته ملی مبارزه با سرطان با شعار سرطان قابل درمان و پیشگیری است، نامگذاری گردیده است.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار