آب جاری در زاینده‌رود منحصر به محیط زیست است

معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: آبی که از ۲۵ دی امسال در بستر رودخانه زاینده‌رود جریان یافت منحصر به محیط زیست است و بخش‌های دیگر مانند صنعت و کشاورزی حق برداشت از آن را ندارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،خروجی سد زاینده‌رود برای تامین بخشی از حقابه محیط زیست از بامداد ۲۵ دی امسال افزایش و آب این رودخانه پس از حدود یک ماه مجدد و به مقدار کم در کلانشهر اصفهان جریان یافت.

بابک ابراهیمی معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان اظهار داشت: طبق برنامه ابلاغی توزیع آب، مقرر بود در ماه‌های دی، بهمن و اسفند امسال و فروردین و اردیبهشت سال آینده به ترتیب ۲، ۲، پنج، ۲۴ و ۲۲ میلیون متر مکعب آب برای پایداری و استمرار جریان آب در بستر رودخانه زاینده‌رود و بخش محیط زیست رها شود.

او با بیان اینکه میزان آب در نظر گرفته شده برای ماه‌های دی، بهمن و اسفند کم و ناکافی بود و حتی منجر به خشکی بستر زاینده‌رود در اصفهان شد، تصریح کرد: با توجه به این موضوع، مقرر شد که با کسر سهم از فروردین و اردیبهشت، ۱۰ میلیون برای بهمن و ۱۰ میلیون متر مکعب برای اسفند آب رها شود.

ابراهیمی توضیح داد: این کار با توجه به دغدغه فعالان محیط زیست و پیگیری مسوولان از جمله استاندار اصفهان صورت گرفت و تصمیم‌گیری‌های بعدی درباره رهاسازی آب رودخانه در ستاد احیای زاینده‌رود که مقرر است به ریاست معاون اول رییس جمهوری تشکیل شود، صورت می‌گیرد.

به گفته او، شورای هماهنگی حوزه آبریز زاینده‌رود حذف و به جای آن ستاد احیای زاینده‌رود تشکیل می‌شود هرچند تا کنون این ستاد تشکیل جلسه نداده است.

ابراهیمی احتمال اینکه آب رها شده برای ماه بهمن و اسفند به تالاب گاوخونی برسد را کم دانست و اظهار داشت: این آب به احتمال زیاد تا اواسط شبکه منطقه آبشار جریان خواهد داشت هرچند در زمان حاضر تالاب گاوخونی، از محل زهاب‌های کشاورزی، آب دریافت می‌کند.

حقابه تالاب بین‌المللی گاوخونی در شرق اصفهان برای هر سال ۱۷۶ میلیون متر مکعب تعیین شد و امسال بخشی از آب زاینده‌رود به این تالاب رسید، اما به گفته مسوولان و فعالان محیط زیست هنوز بخش اعظمی از حقابه این مکان تامین نشده است.

خشک شدن بستر زاینده‌رود در اصفهان در دی ماه امسال، واکنش بسیاری در بین مردم به‌ویژه فعالان زیست محیطی به‌همراه داشت و با توجه به حضور تعداد قابل توجهی از پرندگان مهاجر، آن‌ها خواهان تداوم جریان آب در بستر آن شدند.

میزان ذخیره فعلی سد زاینده‌رود حدود ۳۱۶ میلیون مترمکعب است درحالیکه ظرفیت این سد حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب می‌باشد.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.