استاندار فارس:

ارتقا سرمایه‌های اجتماعی از کارکرد اصلی سمن‌ها است

استاندار فارس با تاکید بر اینکه فعالیت سازمان‌های مردم نهاد باید منجر به ارتقا سطح فرهنگ عمومی شود، گفت: ارتقا سرمایه‌های اجتماعی از کارکرد اصلی سمن‌ها است.

ارتقا سرمایه‌های اجتماعی از کارکرد اصلی سمن‌ها استبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عنایت الله رحیمی در دیدار صمیمانه با اعضا سازمان‌های مردم نهاد، با تاکید بر اینکه برگزاری نشست با اعضا سمن‌ها باید علاوه بر ایجاد فضای گفتگو و تمرین برای شنیدن افکار مختلف در کنار هم، باید دستاورد‌هایی نیز در پی داشته باشد، گفت: در جلسه آینده گزارشی از پیگیری و تحقق درخواست‌های این جلسه ارائه شود.

او با بیان اینکه دولت‌ها همواره می‌کوشند به سمت کوچک شدن و چابک سازی حرکت کنند، واگذاری بسیاری از مسئولیت‌ها و وظایف به سازمان‌ها و تشکل‌های مردم نهاد را از راه‌های موثر دراین چابک سازی برشمرد و افزود: این واگذاری وظایف نیازمند ایجاد زیرساخت‌ها و توانمند سازی سمن‌ها است.

رحیمی با بیان اینکه حفظ و افزایش سرمایه‌های اجتماعی در هر جامعه‌ای از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، یکی از کارکرد‌های سمن‌ها را تقویت این سرمایه‌های اجتماعی دانست و اظهار کرد: اگر قرار است در شرایط مختلف به همکاری دولت و مردم نیاز داشته باشیم باید افرادی در این سمن‌ها آموزش دیده باشند و به گونه‌ای وجهه اجتماعی کسب نموده باشند تا بتوانند ارتباط موثری با مخاطبان خود برقرار کرده و در جذب، توجیه و انتقال مطالبات قانونی مردم به مسئولان اثرگذار باشند.

او افزود: سرمایه اجتماعی به تدریج ایجاد می‌شود و سمن‌ها در این روند اثرگذاری غیر قابل انکاری دارند.

کارامد سازی بخش‌های مختلف نظام، بهینه سازی و عملیاتی شدن برنامه‌های مقابله با آسیب‌های اجتماعی، کاهش شکاف بین جامعه و حکومت، افزایش تاب آوری اجتماعی، اولویت بندی تقاضا‌ها و مطالبات مردم، ارائه مشاوره به تصمیم گیرندگان کشور، از دیگر مواردی بود که استاندار فارس به عنوان کارکرد و وظایف سمن‌ها به آن اشاره کرد.

او در ادامه با بیان اینکه نقد عملکرد مسئولان از دیگر وظایف سمن‌ها است، یادآور شد: معتقدم منتقد تکمیل کننده نواقص و کاستی‌های مدیران و مسئولان است، اما مشروط به اینکه تصمیم گیرندگان نیز گوش شنواتری داشته باشند.

استاندار فارس با تاکید بر اینکه فعالیت سازمان‌های مردم نهاد باید منجر به ارتقا سطح فرهنگ عمومی شود، عنوان کرد: امروز بیش از هزار سمن در استان فارس مجوز فعالیت گرفته اند باید تفاوت معنا داری در سطح فرهنگ عمومی استان مشاهده شود در غیر این صورت باید تلاش بیشتری در دستور کار این تشکل‌ها قرار گیرد.

رحیمی با بیان اینکه ایجاد انسجام اجتماعی و کاهش خشونت از معضلات امروز جامعه است، گفت: اگر عملکرد سمن‌ها واقعی باشد باید شاهد کاهش این معضل در جامعه باشیم و در صورت محقق نشد این نتیجه باید راهکار‌ها و اقدامات مفید و موثر در حوزه اندیشه و عمل برای فعالیت سمن‌ها تبیین شود.

او به بعضی مشکلات و کاستی‌های موجود در مسیر فعالیت سمن‌ها نیز اشاره کرد و افزود: نو پا بودن، عدم به رسمیت شناختن از سوی نهاد‌های دولتی، فقدان روحیه شورایی، ضعف خلاقیت و نوآوری، وابسته شدن به دولت از جمله این مشکلات است که باید در راستای کاهش و رفع ان‌ها تلاش و برنامه ریزی داشته باشیم.

استاندار فارس از دفتر امور اجتماعی استانداری فارس خواست با همکاری سمن‌ها تدوین سند راهبردی در حوزه فعالیت سازمان‌های مردم نهاد را در دستور کار قرار داده و زمینه تحقق اهداف، موثر بودن کارکرد‌ها و رفع مشکلات را فراهم کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار