باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

بورس از بازار‌های مالی سبقت گرفت/ ارز ارزان شد

در اولین هفته بهمن ماه، بورس گوی سبقت را از سایر بازارهای مالی ربود و بازار ارز و طلا، نوسان قیمتی اندکی داشتند.

به گزارش  خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با وجود سرمای شدید در اولین هفته بهمن ۹۸ بازار پول و سرمایه داغ است . بازار بورس در این روز ها نفر اول رشد در بازارها بود اما بازار ارز و طلا هم در این هفته نوسان های جزئی را تجربه کردند.

طلا و سکه با رشد جزیى ٠.٦ و ٠.٤درصد، از جمله بازارهاى مثبت این هفته بودند اما بورس با حدود ٣درصد رشد مثبت دوباره پربازده ترین بازار هفته بود . در پی آن  بازار ارز در این هفته از بازارهاى دیگر عقب ماند به طوریکه بازدهى دلار ١.١ درصد و یورو ١.٧درصد منفى شد.

نمودار زیر گویای این مطلب است:

بورس از بازار های مالی سبقت گرفت/ دلار

ایست قیمت ارز در اولین هفته بهمن

در ابتدای هفته اول بهمن، بازار ارز کار خود را با کاهش ۵۰ تومانی نرخ دلار و یورو شروع کرد، این روند کاهشی  تا سومین روز هفته ادامه داشت و دلار از نرخ ۱۳ هزار و ۵۰ تومان به نرخ ۱۲ هزار و ۹۵۰ هزار تومان رسید. در پی  آن  قیمت یورو نیز از ۱۴ هزار و ۶۵۰ تومان به مبلغ ۱۴ هزار و ۴۵۰ تومان رسید اما در  روزهای چهارم و پنجم هفته  قیمت بازار در ثبات به سر می‌برد و خبری از تغییر قیمت دلار و یورو نبود تا اینکه در آخرین روز هفته، بازار با جهش ۵۰ تومانی به کار خود پایان داد و دفتر نرخ دلار با قیمت ۱۳ هزار تومان و یورو با مبلغ ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان بسته شد.

رونق  بازار ارز در شروع دومین ماه زمستان

یکی از صرافان بازار ارز وسکه  در گفت‌وگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت:دلار و یورو در پایان اولین هفته بهمن  با افزایش قیمت کمی رو به رو شد اما در روزهای قبل تغییری در قیمت نداشت .

او افزود : فروش ارز نسبت به هفته گذشته بیشتر بود و بازار از رونق بهتری برخوردار بود.

این صراف بازار ارز و سکه در مورد وضعیت بازار سکه اظهار کرد: خرید و فروش سکه در این هفته تقریبا به میزان یکسانی بود  اما نسبت به هفته گذشته این معاملات کمی افزایش داشت.

او تصریح کرد : باوجود اینکه در این هفته شاهد افزایش حجم معاملات  بازار ارز و سکه بودیم اما در کل بازار، جوی  آرام داشت و شاهد رفتار های هیجانی نبودیم. به مشتریان  توصیه می کنم در  روز های پایانی سال عجله ای برای خرید ارز و طلا نداشته باشند چراکه  بر اساس تجربه این رفتارها، سبب افزایش قیمت در بازار می شود.

روند قیمت ارز را می توانید به صورت نمودار در تصویر زیر مشاهده کنید:

بورس از بازار های مالی سبقت گرفت/ دلار

تغییر مسیر نقدینگی در کشور به سمت بازار های مولد

سید محمد هادی سبحانیان  کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بانک مرکزی  با مدیریت کنترل بازار ارز توانست در روزهای اخیر  که شاهد اتفاقات سیاسی متاثر در اقتصاد کشور بودیم  بازار ارز را در دست بگیرد و از نوسان های شدید جلوگیری کند.

سبحانیان تصریح کرد: با توجه به اینکه در کشور نقدینگی بسیار زیاد است اگر این سیل نقدینگی در بازار های غیر مولد سرازیر شود می تواند سبب نوسان شدید قیمت شود که برای بهبود این مشکل دولت می بایست تدابیری برای مدیریت نقدینگی اتخاذ کند و آن را به سمت بازار های مولد سوق دهد. همچنین دولت باید راهکاری در نظر بگیرد که از افزایش پایه پولی و نقدینگی جلوگیری کند.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد : با توجه به اینکه بازار ارز پیشانی  اقتصاد کشور است ایجاد تلاطم در آن  می تواندبه فعالان اقتصادی و افراد جامعه لطمه بزند لذا اقداماتی کوتاه مدت و میان مدت برای کنترل نقدینگی  باید در نظر گرفت چراکه  در کشور اتفاقات سیاسی و اقتصادی  به رخ می دهد و با تدابیری که از قبل انجام داده ایم می توانیم از آشفتگی در بازار ارز ، طلا و بورس جلوگیری کنیم.

عبدالمجید شیخی کارشناس بازار ارز در گفت و گو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: تا زمانی که برنامه منسجمی برای مهار حجم نقدینگی و  هدایت آن به بخش حقیقی تولید نباشد نمی توان از جانب بخش مجازی یا به عبارت ساده تر بخش پولی اقتصاد مطمئن بود.

او تصریح کرد: پیش بینی ثبات در بازار پولی را نمی توان به راحتی بیان کرد  البته سیاستی که بانک مرکزی تحت عنوان بازار باز در پیش گرفته است در حقیقت سرعت گردش مالی را  در بخش مجازی افزایش می دهد که می توان بخش حقیقی را در مدت کوتاهی از آسیب  حفظ بکند ولی تا زمانی که بخش مجازی حجیم و سیال باشد نمی توان پیش بینی کرد به طور قطع ارز روند کاهنده داشته باشد.

شیخی افزود:  مدیریت بانک مرکزی به بازار باز گردش پولی را کاهش می دهد اما حجم آن را کم نمی کند. وضعیت مطلوب زمانی محقق می شود که بخش حقیقی مصداق پیکر و بخش پولی سایه سار  آن شود به طوری که بخش حقیقی به هر سمتی حرکت کند بخش پولی نیز تابع آن خواهد بود.

افزایش ۳۵ هزار تومانی نرخ سکه امامی/ افزایش قیمت طلا در روزهای آینده 

عبادلله محمدولی رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر در گفت وگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت بازار پنجشنبه طلا و سکه اظهار کرد: سکه امامی نسبت به روز گذشته، ۳۵ هزار تومان افزایش قیمت داشت.

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر با اشاره به اینکه تنها در روز سه شنبه روند بازار کاهشی بوده است تصریح کرد: این در حالی است که در بقیه روز‌های هفته، بازار، روند صعودی داشته است.

محمدولی با بیان اینکه امروز در بازار حباب سکه نداریم تصریح کرد: امیدواریم که بازار؛ روند کاهشی به خود بگیرد.

محمدولی در پاسخ به این پرسش که وضعیت بازار طی هفته آینده چگونه ارزیابی می‌شود؟ اظهار کرد: به نظر می‌رسد که روند بازار، افزایشی باشد.

روند قیمت طلا به صورت نموداری در تصویر زیر مشاهده کنید.

بورس از بازار های مالی سبقت گرفت/ ارز ارزان شد

حال و هوای جذاب بورس انگیزه را برای  سرمایه گذاری بیشتر می کند

نصرالله برزنی عضو هیات مدیره بورس در گفت و گو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: به طور کل پیش بینی برای بازار سرمایه بسیار سخت است چراکه متغیر های تاثیر گذار در رفتار  سرمایه گذار بسیار زیاد است اما معمولا روند گذشته در مسیر پیش رو بسیار موثر است .

او اظهار کرد : بورس در اولین هفته بهمن  رفتار طبیعی را پیش گرفته بود و سرمایه گذاران انتظار دارند این  بازار نسبت به بازار های دیگر بازدهی بیشتری داشته باشد که  این انتظارات سبب شد که بازار روند رو به رشدی را تجربه کند. پیش بینی روز های آینده این بازار  به عوامل درونی تاثیر گذار بستگی  دارد که البته جاذبه لازم را برای تشویق  برای سرمایه گذاری   دارد .

برزنی بیان کرد :  معتقدم بازار سرمایه تا پایان سال روند صعودی خود را می پیماید و فرصت مناسبی برای کسانی خواهد بود که مایل به سرمایه گذاری و خرید سهام در بازار بورس هستند چرا که بازار در حال حاضر شرایط بسیار جذابی دارد و می تواند انگیزه  خوبی برای متقاضیان باشد. 


بورس از بازار های مالی سبقت گرفت/ ارز ارزان شد

ارزش معاملات بورس تهران به ۱۹۵۸۲۱ میلیارد ریال رسید/ بازگشت بورس به روز های طلایی

در پایان معاملات هفته منتهی به ۲ بهمن ماه ۹۸، شاخص کل با ۱۱۷۶۶ واحد افزایش نسبت به هفته قبل، به رقم ۴۱۱۲۱۱ واحد رسید.

شاخص کل هم وزن با ۹۸۳۴ واحد افزایش معادل ۰۶ / ۸ درصد به رقم ۱۳۱۸۵۰ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص بازار اول با ۷۶۶۷ واحد افزایش به رقم ۲۹۴۶۳۹ واحد بالغ گردید و شاخص بازار دوم با ۲۷۸۹۲ واحد افزایش عدد ۸۵۵۲۷۰ واحد را تجربه کرد و به این ترتیب شاخص بازار اول ۶۷ / ۲ درصد افزایش و شاخص بازار دوم با ۳۷ / ۳ درصد افزایش نسبت به هفته قبل همراه شدند.

در ۵ روز کاری این هفته، ارزش کل معاملات اوراق بهادار به ۱۹۵۸۲۱ میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل ۷۸ / ۳۰ درصد افزایش یافت.

در ضمن تعداد ۳۳۷۵۰ میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از ۳ میلیون و ۴۹۶ هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب ۹۱ / ۲۱ درصد افزایش و ۵۶ / ۶۲ درصد افزایش را نسبت به هفته گذشته تجربه کردند.

این درحالی است که تعداد ۱۳۸۹ میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از ۱۴۱۳۹ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب با ۰۲ / ۱۵ و ۶۸ / ۱۳ درصد افزایش نسبت به هفته گذشته همراه شدند.

در بازار بدهی که اوراق مشارکت، گواهی سپرده و صکوک معامله می‌شود، تعداد ۸ میلیون ۸۰۰ هزار برگه اوراق مشارکت به ارزش کل بیش از ۸۶۳۵ میلیارد ریال معامله شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۱:۳۵ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
چرا ماشینای دست دومم این قیمت ها بالاست
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۱:۳۴ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
خوب بودن بورس به بازار های دیگم اسیب میزنه
طلا سکه ارز خودرو مسکن
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۲۰:۰۳ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
سلام ،


قوی بودن بورس چیز خوبی است ولی فعلا دو نکته :

اول ، بورس نباید راکد و ساکن باشد بلکه باید همیشه با فعالیت های خود آماده خارج کردن اقتصاد کشور از حالت بحران باشد ،

دوم ، بورس درآمد خود را از پس انداز مردم به دست می آورد ،
پس نباید با تمرکز مطلق بر بورس ، بانک ها را ضعیف کرد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۳ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
بورس فقط بورس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
ارزش پولی کم شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
اگه ادامه پیدا کنه خوبه وگرنه که هیچ .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
طلا و دلار که روزبروز بالا میره، پس آقای همتی چکار میکنه؟ چرا جلوش رو نمیگیره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
چرا جلوش رو نمیگیره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
ماشین کی ارزون میشه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
طلا ارزان بشه بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
واقعا این پیامها رو کی میفرسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
سالهاست ارزانی معنای واقعی خودشو ازدست داده!!؟؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۴۰ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
امیدوارم ارزون بشه
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۰۷:۵۵ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
چه ارزونی !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۴ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
بنریم سراغ دلار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۴ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
امیدوارم از این گرانتر نشه
آخرین اخبار