باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد:

بازار‌های مالی چه تاثیری از تحولات سیاسی گرفتند؟ / طلای جهانی ۳۷ دلار گران شد

در پی حمله موشکی سپاه پاسداران به مواضع نیروهای آمریکایی در انتقام شهادت سردار سلیمانی، شاهد تغییر قیمت بازار ارز و طلا بودیم.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در نخستین واکنش به هدف قرار دادن پایگاه نظامی آمریکا با موشک های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مواضع نیروهای آمریکایی در پایگاه هوایی عین الاسد، شاخص جهانی دلار ریزش کرد. 

بازار ارز  در سومین هفته دی با افزایش شروع شد

در سومین هفته دی ۹۸ شاهد اتفاقاتی بودیم که در بازار تاثیر بسیار زیادی داشت به طوری که در بازار ارز روز شنبه ( ۱۴ دی ۹۸) هر دلار آمریکا با افزایش ۴۳۰ تومان در قیمت به مبلغ ۱۳ هزار و ۳۸۰ تومان و هر اسکناس یورو با صعود ۶۳۰ تومانی در نرخ به قیمت ۱۴ هزار و ۸۸۰ تومان معامله شدند که البته در دومین روز هفته نرخ ارز با کاهش ۵۰ تومانی مواجه شد، اما در چهارمین روز این کاهش بی اثر شده و به نرخ قبل باز گشت و تا امروز قیمت ارز تغییر‌ی نکرد امروز ۱۸ دی ۹۸ قیمت دلار به نرخ ۱۳ هزار و ۳۸۰ تومان و یوربه ۱۴ هزار و ۹۸۰ تومان رسیده است.

بهای جهانی طلا ۳۷ دلار افزایش یافت

عبادلله محمدولی رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت بازار طلا امروز اظهار کرد: امروز اونس جهانی طلا ۳۷ دلار افزایش داشته است.

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر ادامه داد: بهانی هر اونس طلا در بازار‌های جهانی درپی حملات موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در عراق با ۳۷ دلار افزایش به ۱۶۰۵ دلار و ۶۵ سنت در هر اونس افزایش یافت.

محمدولی در ادامه تصریح کرد: ساعاتی پیش ایران طی حملات موشکی چندین نقطه در عراق از جمله پایگاه هوایی الاسد که میزبان نیرو‌های آمریکایی در این کشور است را هدف قرار داد. بازار جهانی طلا در واکنش به این موضوع با افزایش قابل توجه قیمت مواجه شد و قیمت این فلز گرانبها به بالاترین قیمت از آوریل ۲۰۱۳ تاکنون رسید.

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر در ادامه بیان کرد: باتوجه به شرایط سیاسی و نظامی در کشور؛ هم اکنون نمی‌توان قیمت طلا را در بازار پیش بینی کرد.

محمدولی با اشاره به اینکه هم اکنون در بازار معامله‌ای صورت نمی‌گیرد تصریح کرد: مردم برای خرید و فروش مراقب باشند.

قیمت  جهانی طلا افزایش یافت

یکی از صرافان بازار ارز وسکه  در گفت‌وگو با خبرنگار  نبض بازارگروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در این هفته قیمت ارز افزایشی بود  و با هیجان شروع شد علی رغم آن  جریان خرید و فروش نسبت به هفته گذشته کاهش داشت و شاهد رفتار هیجانی در معاملات ارز نبودیم و آرامش در بازار ارز کاملا مشهود است.

بازار طلا در این هفته با توجه به اتفاقات اخیر و در واکنش به حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اونس جهانی طلا افزایش یافت و سکه نیز حدود ۸۰ هزار تومان صعود کرد که تا امروز ۱۸ دی ۹۸ قیمت سکه بهار آزادی ۵ میلیون ۱۶۰ هزار تومان، سکه بهار آزادی ۵ میلون و ۵۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و ربع سکه یک میلیون و ۵۸۰ هزار تومان است.

طلای ۱۸ عیار ۵۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان و اونس جهانی با افزایش  ۳۷ دلار  به یک هزار و ۵۸۶ دلار و ۱۶سنت رسید.

یکی از صرافان بازار ارز و سکه  بیان کرد: در بازار سکه و طلا نیز شاهد افزایش بیشتر در قیمت سکه در این هفته بوده ایم که خرید و فروش در این هفته  نیز به طبع آن کمی کاهش  یافت و تمایلی به خرید سکه برای مشتریان نبود.

نوسان بازار سرمایه ۲ درصد کاهش یافت

امیرعلی امیر باقری تحلیل گر بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگاربورس، بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت  حال حاضر بازار سرمایه اظهار کرد: بورس هم در اقدامی سنجیده با آگاهی از هیجان  بازار سرمایه، دامنه نوسان را به ۲ درصد کاهش داد که این اقدام،  معقول و مطلوب در این شرایط ارزیابی می شود.

وی ادامه داد: در شروع معاملات امروز، بازار یک واکنش هیجانی داشت که این متاثر از اتفاقات دیشب ( حمله موشکی سپاه پاسداران به پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق) است.

وی ادامه داد: با گذشت زمان و مشخص شدن ابعاد پاسخ ایران و تأثیرات مثبتی که این پاسخ در میان و بلند مدت به لحاظ امنیت منطقه برای ایران و احتمالاً کاهش ریسک سیاسی در منطقه خواهد داشت؛ این در حالی است که با حمایت خصوصی‌ها، صنوف فروش جمع‌آوری شدند و حتی تعدادی از سهام به دامنه مثبت و حتی صف خرید رسیدند.

این کارشناس بازار بورس بیان کرد:  یکی از ریسک‌هایی که بازار سرمایه را تهدید می‌کرد ریسک ریزش نرخ ارز بر اثر توافق سیاسی بود که با توجه به اتفاقات اخیر این ریسک از سر بازار، باز شد.این در حالی است که با توجه به سطوح مقاومتی که نرخ ارز احتمالاً با آن برخورد می‌کند، شاهد مثبت شدن و یا حتی کاهش این نرخ خواهیم بود.

امیر باقری در ادامه گفت: انتظار ثبات در بازار سرمایه وجود خواهد داشت و تصور بر این است که ریسک سیاسی که با توجه به این اتفاق رخ داده است، با پاسخ متقابل ایران شدید کاهش پیدا کرد و احتمالاً از این به بعد شاهد پیگیری وقایع از مجرای دیپلماسی خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: همین تحلیل و نگاه فعالان بازار سرمایه می‌تواند منجر به بازگشت رونق و ثبات در بازار شود که همین نگاه و دیدگاه بوده که باعث تعادل بازار در ساعات میانی و پایانی بازار شده است و پیش بینیمی شود که در هفته آینده ما بازار منطقی و مثبتی داشته باشیم.

با وجود محدودیت های ناشی از تحریم هم میتوان به آینده اقتصادی کشورمان امیدوار بود

میرمعینی کارشناس بورس در گفت و گو با خبرنگار بورس، بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  اظهار کرد: بازار عمدتا با خوش بینی های مربوط به مسائل سیاسی از جمله تلطیف تنش های سیاسی رو به رشد بوده است. عمده بازاری ها یکجور فکر می کنند و عوامل سیاسی متغیر اصلی و تاثیرگذار روی روند شاخص بوده است.

او گفت: در دنیا معمولا سیاست تابعی از منافع اقتصادی است ولی در ایران منافع اقتصادی در جهت سیاست گذاری های سیاسی است. در ایران عامل سیاسی در روند آتی اقتصادی کشور تعین کننده است وتمام مولفه های اقتصادی که روی سودآوری شرکت ها تاثیرگذار هستند متناسب با عوامل سیاسی داخلی و خارجی تغییر می کنند.

این کارشناس بازار بورس در رابطه با مسائل تحریم و تاثیرگذاری آن در بورس بیان کرد: در صورت برطرف شدن تنش های سیاسی، با وجود محدودیت های ناشی از تحریم، می توان به آینده اقتصادی و فعالیت سودآور شرکت ها امیدوار بود.

میرمعینی گفت: در حوزه هایی از بورس که بازیگر کمتری دارند و نسبت شناوری آنها نیز کمتر است، بهتر می توان این فضا را مدیریت کرد و شاخص آنها نسبت به سهم های دیگر از روند بهتری برخوردار است.

او بیان کرد: بیش از پانصد هزار میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار بورس شده است و این مقدار دست سهامداران خرد و پراکنده ای هستند که به هرحال ترس ناشی از آینده و به وجود آمدن فرصت مناسب، این امکان وجود دارد که از بازار سهام خارج شوند.

این کارشناس بازار بورس تصریح کرد: به صورت مصنوعی نمی شود بازار را بهبود بخشید. شرکت هایی که با انتظار ایجاد شرایط عادی در کشور رشد کرده اند امکان اینکه در شرایط فعلی با نزول رو به رو شوند وجود دارد. این احتمال وجود دارد که بازار سهام بعد از رسیدن به سطح جذابی از قیمت، دوباره وارد روند مثبت شود.

میرمعینی در ارتباط با ورود برنج به بورس کالا گفت: اقتصاد کشور ما سیاست زده است و هر نوع محدودیت در روند عرضه و تقاضا تاثیرگذار در قیمت خواهد بود. ولی به هرحال در رابطه با کالاهای اساسی، به علت اینکه دولت تامین کننده اصلی آن است و ارز در اختیار تولید کنندگان و وارد کننددگان قرار می گیرد، به نظر نمی رسد تحت تاثیر منفی قرار بگیرد.

او در بعضی کالاهایی که در عرضه آنها محدودیت وجود دارد و یا اینکه تحت تاثیر افزایش قیمت دلار هستند، امکان افزایش بهای تمام شده آنها وجود دارد.

همکاری بین مردم و دولت با توجه به بی اعتمادی ایجاد شده، متقاعد کردن مردم برای مواردی مثل مصرف کمتر و یا اختصاص ندادن منابع مازاد به ارز و طلا مشکل است.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار