نجات جان جنگل‌های ایران با کمک آبگرمکن خورشیدی

چند سالی است که آبگرمکن خورشیدی بر روی پشت بام برخی از روستا‌های کشور خودنمایی می‌کند، آن‌ها برای نجان جان جنگل‌ها آمده اند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،  یک هزار و ۵۰۰ متر مربع سرانه پوشش جنگلی در ایران است و گفته می‌شود که ۳۶۰ متر مربع مساحت نابود شده جنگل در هر ثانیه است.

تیشه‌هایی که به ریشه‌ی درختان جنگلی زده می‌شود تهدیدی جدی است.

خسارت‌های ناشی از سیل که در اوایل سال جاری که گریبانگیر لرستان و شهر‌های شمالی کشور شده بود و همین چند وقت گذشته هم دامن گیر سیستانی‌ها شد این فقط یک نمونه از عواقبی است که تخریب جنگل‌ها می‌تواند در پی داشته باشد.

صفیه خانم یکی از اهالی روستای جنگلی تات قشلاقی در منطقه ماهنشان زنجان است، روستایی که در دل جنگل‌های طبیعی استان جا خشک کرده است.

او روزانه چند بار کوره را روشن می‌کند و به قول خودش جمع کردن هیزم به یکی از کار‌های همیشگی اش تبدیل شده است.

نجات جان جنگل‌های ایران با کمک آبگرمکن خورشیدی

یا یکی دیگر از اهلی این روستا می‌گوید: از وقتی که به یاد دارم ۴ گوشه‌ روستای چای قشلاقی جنگل بود و انواع درخت داشتیم، اما چه باید کرد وقتی امکانات برای گذران زندگی کم است و ما به ناچار تهیه هیزم را راه حل مشکلاتمان یافتیم.

جالب است بدانید که فقط برای گرم کردن آب حمام ۴۰ کیلوگرم هیزم نیاز است؛ و شکی هم در این نیست که آتش تیشه‌ی این نیاز یکی در میان به ریشه خشک و‌تر می‌زند.

نجات جان جنگل‌های ایران با کمک آبگرمکن خورشیدی

یا در روستای تازه کند که دور تا دورش پوشیده از جنگل‌های طبیعی است مثل صد‌ها روستای استان زنجان که به خاطر صعب العبور بودن و نبود گاز اهالی مجبورند دست به تیشه شوند.

نجات جان جنگل‌های ایران با کمک آبگرمکن خورشیدی

آقای اسدی یکی از اهالی روستای تازه کند در گفتگو با خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، دست‌های پینه بسته اش را نشانم می‌دهد و می‌گوید برای در امان ماندن از سرمای زمستان و تهیه غذای گرم اره در دست به جان درختان می‌افتیم.

نجات جان جنگل‌های ایران با کمک آبگرمکن خورشیدی

او می‌گوید: این جبر برای ما نیز سخت و طاقت فرسا شده است.

این گونه روستا‌ها اغلب زمستان هایشان خالی از سکنه و در بهار و تابستان نیز کمتر از ۱۴ خانوار دارند، ارائه خدمات گاز رسانی به این گونه روستا‌ها مقرون به صرفه نیست.

برای نجات جان جنگل‌ها منابع طبیعی دست به کار شد

آرمیون رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،گفت: اجرای طرح آبگرمکن‌های خورشیدی در استان از سال ۹۴ و در یک روستا به عنوان پایلوت انجام شد و با دریافت بازخورد‌های مثبت از اجرای این طرح اکنون سالانه و به صورت منظم این طرح در روستا‌های استان اجرا می‌شود.

نجات جان جنگل‌های ایران با کمک آبگرمکن خورشیدی

او با بیان این که هزینه خرید، حمل، نصب و راه اندازی این دستگاه‌ها به عهده اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری می‌باشد افزود: روستائیان فقط هزینه لوله کشی از آبگرمکن به آشپزخانه و حمام را پرداخت می‌کنند.

نجات جان جنگل‌های ایران با کمک آبگرمکن خورشیدی

به گفته رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان آبگرمکن‌های خورشیدی در تابستان‌ها آب را  ۱۰۰ درجه به جوش می‌آورد و در زمستان‌ها هم تا ۷۲ ساعت آب را گرم نگه می‌دارد.

او ادامه داد: در شرایط استثنایی مثلا اگر یک هفته مداوم بارش برف در آن منطقه باشد آبگرمکن‌ها دارای یک المنت هستند که اهالی به کمک آن می‌توانند دوباره آب گرم مورد نیاز خودشان را تامین کنند.

آبگرمکن‌ها حالا در پشت بام این روستا‌ها خودنمایی می‌کند و گرما بخش منازل روستایی شده است.

نجات جان جنگل‌های ایران با کمک آبگرمکن خورشیدی

نصب آبگرمکن خورشیدی در منازل روستا‌های مناطق جنگلی چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

این طرح به منظور جلوگیری از قطع درخت توسط جنگل نشینان جهت تامین سوخت و گرم نمودن آب، تعدادی آبگرم خورشیدی در منازل روستا‌های دور افتاده مناطق جنگلی استان اجرا می‌شود.

نجات جان جنگل‌های ایران با کمک آبگرمکن خورشیدی

با نصب آبگرمکن‌های خورشیدی در این مناطق، به بحران قطع درختان جهت تامین سوخت پایان داده می‌شود.

طبق گفته کارشناسان هر خانوار ماهیانه یک درخت ۲۰۰ کیلوگرمی را قطع می‌کند تا آب گرم تهیه کند که کاهش این آمار با به اجرا در آمدن طرح نصب آبگرمکن‌های خورشیدی مهمترین هدفی است که مسئولان امر دنبال می‌کنند.

حفاظت، تأمین آب گرم رایگان در هوای ابری و برفی، مقاوم بودن این سیستم در برابر باد‌های سنگین، دارا بودن امنیت، بدون صدا و آلایندگی زیست محیطی، قابلیت انتقال به مکان‌های دیگر و مقاومت در برابر یخ زدگی از مزایای آبگرمکن خورشیدی است.

هزینه آبگرمکن‌ها امسال از محل صندوق توسعه ملی تامین می‌شود

خلیل آقاجانلو مدیرکل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان هم در گفتگو با خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، با تاکید به این که نصب آبگرمکن‌های خورشیدی در روستا‌های استان امسال هم در دستور کار این اداره کل قرار دارد گفت: هزینه‌ی این آبگرمکن‌ها در سال جاری از محل صندوق توسعه ملی تامین می‌شود.

نجات جان جنگل‌های ایران با کمک آبگرمکن خورشیدی

او افزود: امسال ۲۰ خانوار دائمی روستای طرازوج هم صاحب آبگرمکن خورشیدی شدند.

آقاجانلو همچنین حفاظت و حراست از عرصه‌های طبیعی و ملی را از جمله رسالت‌های مهم این اداره کل برشمرد.

حالا به برکت این طرح صفیه خانم‌های زیادی که در این روستا‌ها ساکن هستند، دیگ‌های روی اجاقشان گرم می‌ماند و هم درختان جنگلی یک نفس راحتی می‌کشند.

نجات جان جنگل‌های ایران با کمک آبگرمکن خورشیدی

حاصل این کار موفق نفس تازه درختان سر به فلک کشیده جنگل‌های پیرامون روستا‌هایی مثل طرازوج، تازه کند، گچی قشلاقی و ... است که نفسشان هر روز چاق‌تر از دیروز می‌شود.

گزارش از کبری اسلامی

انتهای پیام /ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.