چرا اطلاعات مربوط به تلفات آمریکا در عین‌الاسد به صورت قطره چکانی منتشر می‌شود؟

پایگاه آمریکایی وکس در تحلیلی به بررسی رویکرد دولت آمریکا در خصوص اعلام رسمی شمار تلفات نظامیان این کشور در حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد عراق پرداخت.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری وکس، اطلاعات تازه منتشره از سوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) حاکی از آن است که شمار نظامیان آسیب دیده این کشور در حمله اوایل ژانویه ایران به پایگاه عین الاسد در عراق،  سه برابر رقمی است که در آن زمان از سوی دولت دونالد ترامپ ادعا شد.

جاناتان هافمن، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا روز جمعه در کنفرانسی خبری به خبرنگاران گفت در حمله موشکی ۸ ژانویه ایران به پایگاه عین الاسد ۳۴ نظامی آمریکایی دچار ضربه مغزی یا دیگر آسیب‌های مغزی شده‌اند.

از این تعداد ۸ نفر که برای بررسی‌های بیشتر به آلمان منتقل شدند، صبح دیروز برای ادامه درمان وارد آمریکا شدند و ۹ نفر دیگر همچنان در آلمان تحت معالجه هستند. علاوه بر این ۱۷ نفر از این افراد با تشخیص ضربه مغزی یا دیگر آسیب‌های از این نوع، اکنون به محل خدمت خود در عراق بازگشتند.

پایگاه وکس در ادامه نوشت با این حال رقم ۳۴ نظامی آمریکایی آسیب دیده بسیار متفاوت از رقمی است که ترامپ در سخنرانی ۸ ژانویه خود در کاخ سفید به مردم آمریکا اعلام کرد: ما هیچگونه تلفاتی نداشتیم، همه سربازان ما سالم هستند، تنها آسیب‌های جزیی به پایگاه‌های نظامی ما وارد شده است.

در واقع اعلام ۳۴ نظامی زخمی ارتش آمریکا قطعا تصویر وحشتناک تری از پیامد‌های حمله موشکی ایران نسبت به آنچه رئیس جمهور آمریکا سعی داشت به نمایش بگذارد، را نشان می‌دهد. ترامپ بلافاصله پس از حمله موشکی ایران به عین الاسد در توئیتر خود نوشت: همه چیز خوب است! اما این واقعیت که اعلام آمار دقیق تلفات انسانی حمله موشکی ایران به عین الاسد این قدر زمان برده و آمار آن چندین بار عوض شد، نمونه دیگری از چگونگی تلاش دولت ترامپ برای سرهم بندی اعلام عمومی درباره بحران میان تهران و واشنگتن است.

دیوید لاپان، سخنگوی سابق پنتاگون روز جمعه پس از بیانیه وزارت دفاع آمریکا در توئیتر خود نوشت: رسانه‌ها و عموم مردم نباید بیشتر از دو هفته منتظر انتشار جزئیات شوند حتی اگر این امر به تدریج با پیشرفت بررسی‌های پزشکی انجام شود، چنین اقداماتی تنها باعث بی اعتمادی بیشتر می‌شود.

تغییر رویکرد دولت ترامپ از نبود تلفات تا ۳۴ نظامی با آسیب مغزی

اعلامیه ترامپ مبنی بر اینکه حمله موشکی ایران هیچگونه تلفاتی نداشته دستکم در ابتدا باعث گمانه زنی‌های بسیاری مبنی بر این شد که ایران عمدا سعی داشته تا حمله موشکی به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق کشته یا زخمی نداشته باشد تا پاسخ احتمالی واشنگتن به این حمله را محدود نماید. اما با انتشار گزارش‌ها یکی پس از دیگری درباره آسیب دیدن برخی نظامیان آمریکا در اثر حمله موشکی ایران به عین الاسد، این گمانه زنی‌ها خیلی زود رنگ باخت. سرانجام یکی از سخنگویان فرماندهی مرکزی آمریکا هفته گذشته اعتراف کرد ۱۱ نیروی این کشور در حملات موشکی اوایل ژانویه ایران دچار آسیب شده اند. این مقام نظامی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد نظامیان ما به دلیل داشتن علائم ضربه مغزی ناشی از انفجار تحت درمان قرار گرفتند و بررسی‌ها در این باره در آلمان و کویت ادامه دارد.

روز سه شنبه، نزدیک به دو هفته پس از اعلام ترامپ و مقامات دولت آمریکا در خصوص نبود تلفات در حمله موشکی به عین الاسد، یکی دیگر از سخنگویان وزارت دفاع این کشور اعلام کرد نیرو‌های دیگری نیز با احتمال آسیب ناشی از این حمله شناسایی شده‌اند و در آلمان تحت معالجه هستند. هر چند این مقام پنتاگون از ارائه آمار دقیق این افراد خودداری کرد.

ترامپ روز بعد در پاسخ به سوالی درباره آمار جدید تلفات عین الاسد بار دیگر سعی در کمرنگ نشان دادن آن داشت و آن را تنها یک «سردرد» نامید. رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه در اجلاس اقتصادی داووس در سوئیس گفت این آسیب‌ها را در مقایسه با آنچه پیشتر دیده ام، خیلی جدی نمی‌دانم.

روز جمعه مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا از پاسخ به سوالی درباره شمار تلفات انسانی حمله موشکی ایران طفره رفت. اسپر در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی در واشنگتن گفت: ما کاملا متعهد به شفاف بودن درباره آنچه اتفاق افتاده، هستیم، اما باید اطمینان حاصل شود که اطلاعات صحیح است و ما به درستی امور را دسته بندی می‌کنیم.

به فاصله دو ساعت از طفره رویی وزیر دفاع آمریکا، پنتاگون اعلام کرد شمار نظامیان آسیب دیده عین الاسد در اثر حمله موشکی ایران به ۳۴ نفر رسیده است.

این پایگاه خبری در ادامه این احتمال را مطرح کرد که وزارت دفاع آمریکا ممکن است تا پیش از این نتوانسته باشد میزان صدمات مغزی را تشخیص دهد. با این حال این بهانه خیلی ناچیزی برای دولت ترامپ است که با اطمینان ادعای نبود تلفات ناشی از حمله موشکی ایران به پایگاه نظامی خود عراق را مطرح کند و بعد از چند هفته از افزایش نظامیان آسیب دیده به بالای ۳۰ نفر حرف بزند.

وکس در پایان نوشت با این اوصاف احتمال آسیب نظامیان آمریکایی بیشتری در اثر حمله ۸ ژانویه ایران به عین الاسد می‌رود که یا پنتاگون درباره آن بی اطلاع است یا تاکنون از مردم آمریکا پنهان شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۰ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
درود بر ارتش و سپاه و نظامیان ایران و همه دست اندرکاران نظامی ایران، که با تدبیر و حمله به پایگاه آمریکا، عزت ایران را به رخ جهانیان کشیدند و دشمنان فهمیده اند که با شروع جنگ با ایران، تلفات و خسارات فراوانی متحمل خواهند شد و از ترس کشتار افرادشان، خواستار عدم بروز جنگ هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
البته تمامی رسانه های بزرگ آمریکایی و حتی رسانه های آلمانی از تعداد کشته ها و زخمیهای بسیار زیاد این حمله مطلعند؛فقط بنا به دستور سازمان سیا نمیتونن آمار واقعی رو منتشر کنند
Switzerland
سید فروزان
۰۳:۰۸ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
معمولا باید فرمانده کل پایگاه بیلید صحبت کند ولی هیچ خبری از این فرمانده که باید حداقل بک ژنرال باشد ، نیست
یک سرهنگ را آورده‌اند به عنوان فرمانده سخنگویی کرده در حالی که برای بک پادگان با ظرفیت پنج هزار نیرو ، یک سرهنگ نمیتواند فرمانده باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
آمریکا می گوید ما ۸ تا ۱۱ نفر زخمی دادیم اما همان شب ۹ نوبت پرواز هواپیمایی ترابری از عین الا اسد به کشور های دیگر بوده یعنی می خواهند بگوبند که برای هر ۱ یا ۲ زخمی یک هواپیمای غول پیکر ترابری را پرواز دادند! مثل روز روشنه که ضربه کاری بوده طوری که ساکت شدن
Iran (Islamic Republic of)
نوید
۲۲:۱۴ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
پراید و تیبا و پژو فقط در یک ساعت امار کشته هاش پنجاه نفر هستند امریکا موشک اصلی ایران را ندیده فقط یک روز کارخانه شورلت امریکا را بدهند دست متخصصان داخلی چنان خودرویی تولید کنند که دنیا را زیر و رو کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
هدف بازدارندگي است.
سطحي نگري باعث انحراف مي شود.
كشتن حجت شرعي لازم دارد.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۸:۳۰ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
بسیار بی‌ربط و بی معنی!
Russian Federation
ناشناس
۲۲:۱۰ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
عین الاسد شده مثل خاشقچی دیگه ولش کنید........
Iran (Islamic Republic of)
-
۰۸:۳۳ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
ابدا! اتفاقا باید بیش از اینها بهش پرداخت چون یه ضربه استثنایی به آمریکا در طول سالیان درازه. آمریکاییها خودشون خوب میفهمن که اثر این حمله خیلی خیلی فراتر از تعدادی کشته و زخمی و ویرانی یه پایگاهه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۶ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
چون اگه یهوی بگن یه عده هم تو خود امریکا ضربه مغز خفیف میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۸ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
آبروی سنگینی از رژیم فاسد آمریکا رفت.ترامپ از ترس و بزدلی لال شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۷ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
من به سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران خیلی افتخار میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
زخمیهایی که دونه دونه فوت میشن .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
حا اگه دولت ایران این روش را انجام بده به عدم صداقت ودروغگو نادرستی وهرچه صفتهای اینگونه بود متهم می شدیم چه در داخل کشور وچه در خارج حالا همه لالند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
چاپلوسان ، وطن فروش همه برده غرب شدن
و متاسفانه ما مظلومیم
خدا همیشه با مظلومان است و پیروزی نهایی هم همیشه با بندگان مظلوم و صبور خداوند هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۶ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
این حملات به نظرتوافقی بود، وکاسه ای زیر نیم کاسه!؟ ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
راد
۱۹:۲۴ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
توافقی!!!! اعتبار جهانی امریکا در این موشک باران از بین رفت بعد شما میفرمایید توافق! کدوم ارتش حاضره چنین توافقی کنه که آبرو و ابرقدرت بودنش زیر سوال بره ؟ حتی یک موشک ما رو نتوانستند رهگیری و منهدم کنند، مفهوم این عدم توانایی میدانید چقدر سنگین هست ؟
United States of America
ناشناس
۲۰:۱۲ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
نظرتوافقی چی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۸ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
از طرف نظامی ها خیر غیر ممکن است اما با توجه به توئیت ظریف بعد انجام حمله و اظهارات اخیر ممکن است دولت به نوعی اطلاع داده کما اینکه چند روز قبل از حمله در کنفرانس تهران ظریف گفت اگر ما حمله کنیم به پایگاهی که حمله از ان صورت گرفته حمله میکنیم این حرف یعنی گرا دادن و ...
Iran (Islamic Republic of)
پردیس
۲۱:۰۸ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
اگه یه ذره از مغزت استفاده میکردی همچین فکری نمیکردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
رو چه منطقی نظر میدی؟!
بابا فکر کن بعد نظر بده
-
حقانی
۰۹:۴۲ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
اگر توافق باشد ، حماقت امریکا را نشان داده است.چون باید برخروج از منطقه هم توافق کرده باشد.
Iran (Islamic Republic of)
جلیل
۱۵:۱۹ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
کجا هستند سلبریتیهایی که برای سه روز تاخیر در اعلام علت سقوط پرواز اوکراینی جامه ها می دریدند. به نظرم یک جای کارشون می لنگه که ازشون خبری نیست بعد از گذشت این همه روز برای روشن شدن بخشی از عمق تلفات نیروهای آمریکایی در الاسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۷ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
راستی چرا سه روز با تاخیر اعلام کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
قربان ادم عاقل
هنوز تا اینها اعتراف کنند یکسال هم بیشتر زمان میبره
تلفات امریکا بسیار بالاست و الان به 32 نفر اقرار کردن
آخرین اخبار