معاون سازمان بنادر و دریانوردی:

آماده ساخت اسکله در نقاط مورد استفاده گردشگران هستیم

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: این سازمان برای ایجاد زیرساخت‎های مربوط به حوزه‎ گردشگری محدودیتی ندارد و برای ساخت اسکله در نقاط مورد استفاده گردشگران آمادگی لازم را داریم.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، جلیل اسلامی عضو هیات عامل و معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از آمادگی همه جانبه و بهره مندی از حداکثر ظرفیت‌های این سازمان در اجرایی شدن طرح‌های گردشگری در استان بوشهر خبر داد.

او در نشست بررسی مسائل و چالش‎های حوزه گردشگری استان بوشهر افزود: مسافرت‌های دریایی و گردشگری دریایی، بازار و تجارت جدید و پیچیده و در عین حال جذاب برای هموطنان است و در این زمینه سازمان بنادر نیز همگام با نیاز طبیعی جامعه تلاش می‌کند تا با سرعت به نیاز متقاضیان پاسخ دهد.

محدودیتی برای ایجاد زیرساخت‎های گردشگری دریایی نداریم

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی در ایجاد زیرساخت‎های دریایی مربوط به حوزه‎های مسافری و گردشگری هیچگونه محدودیتی ندارد و  برای احداث اسکله در نقاط مورد استفاده گردشگران آمادگی لازم را داریم.

اسلامی  عنوان کرد: در این حوزه‏‎ها بخشی به نام وجوه اداره شده پیش بینی شده که تسهیلات را با سود صفر درصد و همراه با دوره تنفس پرداخت می‎کند و این فرصت بسیار ارزشمند برای رونق گردشگری دریایی است.

آمادگی همه جانبه سازمان بنادر و دریانوردی در اجرای طرح‌های گردشگری دریایی استان بوشهر

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر نیز گفت: این استان از ظرفیت‌های قابل توجهی برای اجرا طرح‌های جامع گردشگری دریایی برخوردار است و از این رو با برگزاری نشست‌هایی که با بخش خصوصی صورت می‌پذیرد مشکلات آن‌ها پیگیری می‌شود.

سیاوش ارجمند زاده افزود: صنعت گردشگری دریایی استان بوشهر در چند سال اخیر جهت گیری خوبی پیدا کرده که این روند با اهتمام سازمان بنادر با جدیت ادامه پیدا خواهد کرد.

پرداخت تسهیلات برای رونق بخش صنعت گردشگری دریایی بوشهر

در همین حال نماینده کمیته وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی در جمع فعالان صنعت گردشگری دریایی استان بوشهر بیان کرد: وجوه اداره شده از محل بودجه مصوب سازمان بنادر و دریانوردی، در قالب مفاد قرارداد‌های عاملیت در اختیار بانک‎ها قرار گرفته و سپس با  ساز و کار‌های لازم به فعالان صنعت گردشگری دریایی پرداخت می‏‌شود.

عبدالرحمان ایزدی ادامه داد: متقاضی این نوع تسهیلات شخص حقیقی یا حقوقی غیر دولتی است که بخش قابل توجهی از سرمایه مورد نیاز خود را با تسهیلات ارزان قیمت از محل وجوه اداره شده دریافت می‎کند.

آمادگی همه جانبه سازمان بنادر و دریانوردی در اجرای طرح‌های گردشگری دریایی استان بوشهر

او درباره مزیت‎های تسهیلات وجوده اداره شده بیان کرد: طراحی انواع شناور‌های تحت نظارت موسسات رده بندی داخلی، ارتقا کیفیت ساخت شناورها، انتقال و به‌کارگیری فناوری‌های مختلف در زمینه ساخت انواع شناور از جمله مزیت وجوه اداره شده است.

 نماینده کمیته وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی افزود: اجرا طرح‌های سرمایه گذاری در اراضی بندری با هزار و ۲۲۷ میلیارد ریال اعتبار، توسعه و نوسازی ناوگان مسافربری با اعتبار ۵۳۹ میلیارد ریال، توسعه و نوسازی ناوگان تجاری، خدماتی در جنوب کشور با دو هزار و ۴۴۱ میلیارد ریال اعتبار و تامین تجهیزات بندری و دریایی مورد نیاز بنادر با دو هزار و ۹۳۰ میلیارد ریال اعتبار از جمله دستاورد‌های وجوه اداره شده در چند سال اخیر است.

ایزدی عنوان کرد: طرح‎های مسافری دریایی، طرح‎های ریلی، لجستیکی و ترانزیتی، طرح‎های توسعه، ساخت و تجهیز بنادر، طرح‏‌های جایگزین سازی شناور‌های سنتی در بخش تجاری، طرح‎های سرمایه‎گذاری در اراضی و محوطه‎های بندی تحت حاکمیت و طرح‎های حفاظت محیط زیست دریایی از اولویت‌های وجوه اداره شده در سال جاری است.

او بیان کرد: در طرح‎های دریایی، مسافری و گردشگری اولویت‎ها با تجهیزات و شناور‌های لایروبی، یدک کش‎های با ویژگی خاص و قدرت ۴۰۰۰ اسب بخار به بالا، شناور‌های خدماتی (بویه گذار و آتشخوار)، تجهیزات و شناور‌های آموزشی-تجاری، جایگزینی شناور‌های سنتی است که در این طرح‎ها حداقل سهم آورده متقاضی ۲۰ درصد، حداکثر تسهیلات نسبت به ارزش تایید شده طرح ۸۰ درصد و حداکثر یارانه سود تسهیلات نیز ۶۰ تا ۱۰۰ درصد تعیین شده است.

 نماینده کمیته وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در پرداخت تسهیلات متقاضی باید دارای شخصیت حقوقی باشد که در این بین شرکت‎های تعاونی و خصوصی فعال در حوزه حمل و نقل و خدمات دریایی در اولویت قرار دارند.

ایزدی گفت: دارا بودن مجوز فعالیت از امور شرکت‎‏های سازمان بنادر و همچنین تجربه و سابقه کار مفید در زمینه فعالیت‌های مربوطه، ارائه گزارش کامل مطالعات توجیه اقتصادی طرح مورد تقاضا و تایید صلاحیت فنی، اجرایی و مالی متقاضی از جمله شرایط دریافت تسهیلات وجوه اداره شده است.

او گفت: فرایند اعطای تسهیلات از طریق سامانه MFD.PMO.IR صورت می‌گیرد.

دبیر کمیته کارگروه گردشگری دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر نیز گفت: تشکیل کمیته گردشگری فرصتی است تا مسائل و مشکلات فراروی این حوزه بررسی و برطرف شود.

حجت خسروی افزود: در این زمینه تاکنون نشست‎هایی با فعالان عرصه صنایع گردشگری دریایی استان بوشهر برگزار شده و راهکار‌های لازم برای تسهیل فعالیت‌های آن‌ها ارائه شده است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.