اشیا تاریخی قلعه منوجان برای نمایش در موزه مرمت شدند

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت:بیش از ۴۰ قطعه شی فرهنگی و تاریخی قلعه منوجان که در کاوش‌های باستانشناسی به دست آمده بود، مرمت شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،فریدون فعالی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: بیش از ۴۰ قطعه شی فرهنگی و تاریخی قلعه منوجان که در نتیجه کاوش‌های باستانشناسی نخستین فصل کاوش در این قلعه به دست آمده بود، مرمت شد.

او افزود: قلعه منوجان از جمله قلاع ارزشمند تاریخی در جنوب کرمان و مرکز شهر منوجان است که بر پایه کاوش‌های باستانشناسی صورت گرفته استقرار‌هایی از سده‌های نخست اسلامی تا ادوار قاجاریه را بدون وقفه دربر دارد.

فعالی تصریح کرد: همچنین درکاوش‌های صورت گرفته اشیا قابل توجهی از ظروف سفالی، لعابدار و منقوش، مهره‌های سنگی با تنوع فراوان اشیا فلزی و شیشه به دست آمده است که برپایه شواهد باستانشناسی می‌توان گفت تولید محلی بوده و در قلعه منوجان و شهر قدیم منوجان تولید شده اند.

او بیان کرد: برپایه متون مورخین و جغرافی نویسان ایرانی و عرب، منوجان در سده‌های نخست تا میانی اسلامی از شهر‌های بزرگ با رونق اقتصادی بوده و در مسیر راه بزرگ دریای جنوب به مناطق مرکزی و شمال شرقی ایران (خراسان بزرگ) قرار داشته است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان افزود:کاوش‌های باستانشناسی اشیایی از سده چهارم دوره سلجوقی و سده‌های هشتم و نهم هجری دوره صفویه و بعد از آن را آشکار کرده که مهر تاییدی  بر منابع مورخین و جغرافی نویسان است.

او اظهار کرد: در حال حاضر اشیا یاد شده قابلیت نمایش در موزه را دارا هستند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار