بلندترین ساخته دست بشر چیست؟

در دیدگاه تئوری هیچ محدودیتی برای بیشینه ارتفاع وجود ندارد؛ با این حال شما باید زیربنای ساختمان را به‌قدری گسترش دهید تا توان تحمل این سازه بلند را داشته باشد

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  خانه‌های معمولی و قدیمی رایج در حدود ۴.۵ متر ارتفاع دارند. بلندترین مجسمه دنیا متعلق به معبد بهاره بوداست که ارتفاعی به طول ۱۲۸ متر دارد؛ برای درک بهتر بلندی این مجسمه باید گفت در صورتی که شما از بالای آن به پایین بپرید، ۵.۵ ثانیه طول می‌کشد تا به زمین برسید.

هرم بزرگ جیزه در مصر اندکی بزرگ‌تر از این مجسمه است و ۱۴۶ متر ارتفاع دارد که برای ساختمانی متعلق به ۴۵۰۰ سال پیش، ارتفاع بسیار زیادی است. به‌طرز شگفت‌انگیزی این هرم غول‌پیکر برای مدت ۳۸۸۱ سال بلندترین ساخته بشر بوده است. هم اکنون، برج خلیفه با ارتفاع قابل توجه ۸۳۰ متری خود، بلندترین ساختمان دنیا لقب گرفته است؛ برای درک بیشتر این ارتفاع باید گفت که در صورت سقوط آزاد از بالای این ساختمان، ۲۰ ثانیه طول می‌کشد تا به زمین برسید؛ اما از نظر تئوری می‌توان ساختمان‌های بلندتری ساخت.

اما بلندترین ساختمانی که انسان می‌تواند بسازد چه ارتفاعی خواهد داشت؟ در دیدگاه تئوری هیچ محدودیتی برای بیشینه ارتفاع وجود ندارد؛ با این حال شما باید زیربنای ساختمان را به‌قدری گسترش دهید تا توان تحمل این سازه بلند را داشته باشد؛ اما از دیدگاه منطقی، به دلیل کروی بودن زمین، این کار در دنیای واقعی به‌وضوح قابل اجرا نیست.

با فناوری قابل دسترس امروزی، بلندترین ساختمانی که ممکن است بتوانیم بسازیم ساختمان ایکس-سید ۴۰۰۰ است. این ساختمان هنوز ساخته نشده، اما طراحی آن به اتمام رسیده است. این سازه غول‌پیکر، ۴ کیلومتر ارتفاع خواهد داشت که معادل ارتفاع کوهستان فوجی در ژاپن است. زیربنای این ساختمان ۶ کیلومتر طول خواهد داشت و می‌تواند در الگو‌های آب و هوایی اطراف خود، اختلال ایجاد کند. این ساختمان در واقع یک کوه مصنوعی است که می‌تواند محل زندگی جمعیت یک میلیون نفری باشد. البته ساخت چنین ساختمانی نیاز به بودجه‌ای معادل ۱.۴ تریلیون دلار دارد.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار